Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Dostoyevskinin Yancısı

Dostoyevskinin Yancısı
@1boyalikus
Kulağımda uğulduyor atışı yüreğimin; Bu kadar beni taşıyamıyorum kendimde.
H@yQta TuTunmAya Ç@LıŞıyOR
H@yAt oQuLU
S@nA n€ LaN ZiyAreTimE Mi GelEcEn
SaN@ n€ lAn HeRşYi BilMe
755 okur puanı
Nisan 2021 tarihinde katıldı
Tanpınara ve Ataya Göre Doğu-Batı arasındaki bazı Farklılıklar
Notlar 1)Garptehikâye ve romanda, daha evvel destanda sanatkârların dikkatinin önünde tuttuğu şey daima insan ve hayatın kendisidir. Şark hikâyesi bu dikkatin çok berisinde kendi kaçış âlemini kurmakla kalır.(doğu problem karşısında masala kaçar batı yüzleşip probleme çözüm yolları arar)(Doğuda insan psikolojisi yoktur) 2)Doğu maddeyi olduğu gibi ilk gördüğü gibi ele almakla yetinir araştırmaz merak etmez en fazla günlük hayatta işine yarayacak kadar ilgilenir Batılı ise onu daima elinde evirir, çevirir zihninin karşısında tutar ondan birtakım başka hususiyetler ve mükemmelleşme imkânları arar, onun hakkında en etraflı bilgiye sahip olmağa çalışır ve bu gayretler sayesinde sonunda bu maddeyi başka bir şey denecek hale getirir. 3)fark işte bu dikkat, onun mahsulü olan şahsi tecrübe ve bu tecrübelerin birbirine eklenmesinden doğan bilgidir. Doğuyla batı arasındaki esas fark gerçekçilik ve anda olmaktır(Garpla şarkın arasındaki fark işte bu yaptığı işi şahsen yaşamak onun vasıtası ile realitenin içine iyiden iyiye yerleşme keyfiyeti) Doğu islam vahdet i vücud Gerçeklerden korkan insanlann vakit geçirme oyunları(Bugün de içinde bulunduğumuz durum) Bizde Devlet her türlü eleştiriye kapalıdır oysa ki ülkeler kuşaklar bir öncekini eleştirerek onu aşarak hatalarını kabul ederek büyür Bizse hatalarımızdan ders çıkarmak şöyle dursun onlarla gurur duyariz Devletimiz ve halkımız çocuk gibidir kaprislidir Hatalarımızın üzerinde yükseliriz Sorun akılcılık ve kendinle yüzleşme sorunudur
Reklam
Garp ile Şark arasındaki farklılıklar
Şark muhayyelesi eski masalların o tesadüfi mücevher bulucularına benzer. Zümrüt Anka kuşunun kendisini taşıdığı ıssız dağ tepelerinde toplıyabildiğini toplar ve o kadarla kalır.
Ahmet Hamdi Tanpınar
Ahmet Hamdi Tanpınar
Önyargısız kim baksa görür ki, Batı'nın önüne geçilmez yükselişi, inancın yerine bilinci geçirmesiyle baş­lamıştır; 'inanmak' yerine 'anlamayı' seçiyor, anlamayı ve açık­lamayı; bunun adı Rasyonalizm'dir; Rasyonalizm'in tabiata uygulanması Pozitivizmi, topluma uygulanmasıysa Liberalizm'le Sosyalizm'i, bu iki düşman kardeşi doğurmuştur; hepsinin temelinde elbette laiklik yatıyor, laiklik ve demokrasi! Batının yükselişinde evrensel sayılamayacak olan işte budur: Rasyonalizm(Akılcılık)Pozitivizmi getirir, o bilimleri hızla geliştirir; bilimlerin üretime uygulanması , yüksek teknolojiye yol açmıştır; yüksek teknoloji ise üretimi eski düzeyde kalmış , öteki toplumlar üzerinde, tartışılmaz bir üstünlük sağlamanın yolunu.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Batı medeniyeti insanın kâinattaki yerinin yeniden ve geleneksel anlayıştan farklı olarak tespiti sonunda belirlenen bir kafa yapısı ve ahlaki değerler bütünüdür
Sayfa 328Kitabı okudu
122 öğeden 111 ile 115 arasındakiler gösteriliyor.