Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

100 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
Ne İncelemesiz Ne Kedisiz
Bilge Karasu`nun eserlerinin içeriklerini anlamanın, internetteki, kitap kapaklarındaki bilgi eksikliği hasebiyle -ben dahil- okurlara zorluk yaşatabilecek bir durum olarak görüyorum, bu yüzden okuduğum (Göçmüş Kediler Bahçesi, Ne Kitapsız Ne Kedisiz) ve okuyacağım bütün kitaplarını inceleme kararı verdim. Umarım bu incelemelerin, bir kişiye de olsa faydası olur da Türk yazınının bu çok değerli isminin daha çok tanınmasına ufak da olsa bir payım dokunur (bu ilk incelemem biraz da yazarın tanıtımı gibi olacak, zira bu kitabın ismi sebebiyle en çok ilgi çeken kitabı olduğunu düşünüyorum. Daha sonraki incelemelerde bu kısmı atlayacağım tabii). Bilge Karasu, işlenmiş, yoğun, imgelerle bezeli diliyle öne çıkan, insanın yaşam, ölüm, sevgi, özlem gibi en temel duygularını felsefi bir bakış açısıyla ele alan, öykü ağırlıklı yazmakla beraber deneme ile roman alanlarında da eser vermiş bir yazardır. Ne Kitapsız Ne Kedisiz, onun en basit olgu ile olayları bile derinlemesine irdeleyebilen kaleminden çıkmış 8 denemeden oluşuyor: Ne Kitaplı Ne Kitapsız/İmge Üretiminde Roman Hala İlk Sırada/İletişimin Güçlükleri Üzerine Yerli Yersiz Sözler/”Yeni” Dediğimiz Üzerine/Cinayetin Azı Çoğu/Bir Hayvanla Yaşamak/”Dostlarım Üzerine” Diye Söze Girişerek…/Bilge Karasu Adlı Birinin 50. Yaşı Üzerine Metin Taslağı. Bu denemeleri sınıflandıracak olursam “Cinayetin Azı Çoğu” ile “Bir Hayvanla Yaşamak” metinlerini bir grup, geri kalanını ise bir grup halinde değerlendirmeliyim, bu saydığım iki denemeden oluşan grup kitabın “Ne Kedisiz” kısmını oluştururken, geri kalanı “Ne Kitapsız” kısmını oluşturuyor diyebiliriz. İlk grup anlaşılması nispeten kolay iki metin; saf bir hayvan sevgisi sunuyor bize, tabii bu metinlerin büsbütün basit konulara değindiği anlamına gelmiyor, Bilge Karasu, “Bilge Karasu`luk” yapmağa devam ederek bu iki kısa metinde doğaya müdahale etmemenin, hayvan haklarının, hayvanlara saygı, sevgi beslemenin “felsefesini yapıyor” okurlarına. İkinci grupta ise öncekinden de yoğun bir üslup karşılıyor bizi, yazarın üzerine kafa yorduğu imgenin öznelliği, yaşlanmak, insan ilişkileri gibi konulara, onun zihninin penceresinden bakmak fırsatı buluyoruz. İşte bu kısım, Bilge Karasu`nun neden Türkiye’nin en ünlü yazarlarından biri olmadığını bir kez daha gözlerimiz önüne seriyor: üslubu alışıldık yazarlarımızdan çok farklı, arı bir Türkçe kullanmak için yabancı kelimelerden alabildiğine uzak duruyor, kendi yarattığı -yahut nispeten yerel, yahut fazlasıyla akademik- kelimeleri kullanarak inanılmaz imgeler içinde yüzen (kitabın son metninde imgelerle kafayı bozmuş olduğunu kendisi de belirtiyor) ağ gibi örülmüş metinler kurguluyor. Bu durum Bilge Karasu`nun popülerleşmesine engel olsa da onun farkında olan yahut edebiyatına girmek isteyen okurları ondan uzaklaştırmamalı, zira Bilge Karasu, bütün kapalılığıyla, bütün zorluğu ve anlaşılmazlığıyla, her bir cümlesi tekrar tekrar okunup üzerine düşünülmeye değecek muhteşem kitaplara imza atmış, olağanüstü bir yazar. Bu eşi benzeri olmayan yazara kesinlikle şans vermenizi öneriyor, iyi okumalar diliyorum.
Ne Kitapsız Ne Kedisiz
Ne Kitapsız Ne KedisizBilge Karasu · Metis Yayıncılık · 20201,854 okunma
·
1.640 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.