Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

750 syf.
7/10 puan verdi
mezhepler tarihi hakkinda
Kitabın incelemesine geçmeden önce bazı kavramları açıklamakta fayda bulunmaktadır. Öncelikle mezhep nedir? Mezhep lügatte gidilen yol demektir. Tarikat kelimesi de gidilen yol manasına gelir. Mezhep ve tarikatın farkı şudur. Mezhepler şeriatı yani dinin esası olan kaideleri açıklamaktadır. Tarikat ise şeriat temeli üzerine kurulan ancak Allah'a yaklaşmayı hedefleyen ve kişiyi kâmil insan seviyesine ulaştırmak için oluşturulmuş disiplinlerdir. Bu yönüyle mezhep bütün müslümanlar için bağlayıcı iken tarikatler ise tasavuf yolunda ilerlemek isteyen Müslümanlar içindir. Her Müslüman'ın tarikat ehli olması beklenmez ancak her Müslüman'ın şeriatın kurallarına uyması gerekmektedir. Bunu açıkladıktan sonra ehli sünnet Vel cemaat itikadını ifade edelim. Ehl-i Sünnet vel cemaat: Resulullah (s.a.v.) Efendimiz’in ve mübarek Ashabı’nın (r.a.e.) yolunda bulunma mutluluğuna ermiş müslümanlardır. Ehli sünnet Vel cemaat itikadını benimsemeyen mezhepler hak yoldan ayrılmışlardır. Hz. Peygamber (s.a.s) Ebû Hureyre'den rivayet edilen bir hadislerinde: ".... Ümmetim yetmişüç fırkaya ayrılacak, kurtuluşa eren fırka (Fırka-ı Naciye) dışında kalan yetmiş iki fırka Cehenneme gidecektir", buyurmuşlardır. Ayrıca bu türden olan hadislerin devamında sahabîlerin, Fırkaı Naciye'den sormaları üzerine Hz. Peygamber, Fırka-ı Naciye'yi: "Benim yürüdüğüm yola ve bu yolda beni takip eden ashabımın yoluna uyanlardır." diye tarif etmiştir. Hak yolda olan mezhepleri sayacak olursak Hanefi, Şafii, Maliki, Hanbeli, Eşari ve Maturidilik mezhepleridir. Bunlar haricinde bulunan mezhepler hak yolda değil batıl uzeredirler. Bunları açıkladıktan sonra kitapla ilgili değerlendirme ye geçelim. Kitaptaki en büyük eksiklerden biri ehli sünnet inancını açık seçik ifade etmemiş olmasıdir. İkinci olarak dini açıdan ciddi bir bilgi birikimi olmayanların kitabı okumasıni faydali görmüyorum. Dili ağırdır, meseleler açık açık ifade edilmemiştir. Yine de ehli sünnet çizgisinde yazılmış bir kitaptır. Gereksiz detaylara çok yer verildiği için okuyucunun dikkati dağılabilir. Mesela bir kere olsun kuran meali okumamış bir okuyucunun bu kitabı okumasi faydadan ziyade zarar getirir. Daha çok bilimsel açıdan mezhepler üzerine çalışanlar için bir kaynak olarak müracaat edilebilir diye düşünüyorum. Dinde reformcularin en büyük hatası müslümanların firkalara ayrılmaları ile ehli sünnetin dört mezhebini birbiri ile karıştırmasıdir. Bütün muslumanlarin Kuranı kerim ve sünnete uygun olan dört mezhepten birini takip etmesi gerekmektedir. Çünkü bunlar sahabenin inancına uygun olarak kuran ve sünnetten yapılan içtihatları barındırır. Buradaki ayrılık bir rahmettir. Mezhepsizlik ise iyi bir yol değildir çünkü şimdilerde İçtihadda bulunabilecek bir alim kalmadı. Velev ki İçtihadda bulunabilecek bir alim gelse bile sahabe ve Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem den 1400 yıl uzakta bulunulduğu için onların yaşantilarini görüp dini onlardan öğrenme imkanı bulunmamaktadır. Bir de İslam'ın ana esasları ile ilgili hükümler ehli sünnet âlimleri tarafından ortaya konulmuştur. Bugün yeni bir hüküm ortaya çıkarmaya çalışan ya bozuk batıl ve bidat ortaya koyar. Yahut teferruat bir meseleye ilişkin hükümler olur bu da öncekileri taklit anlamı taşıyacaktır. İslam'da hak dört mezhep olması dinde bölünme anlamı taşımaz zira hepsinin temel inanç esaslarındaki hükümleri ortaktır. Sadece amel ve ibadetler hususunda farklılıklar mevcuttur. Bazı kişilerin kalkıp peygamber efendimiz zamanında mezhep yoktu..Sonradan mezhepler ortaya çıktı bu yüzden doğru bir tanedir mezhepler uydurmadır demesi cahilce bı yorumdur. Zira peygamber efendimiz yaşarken hiçbir imam ictihadda bulunma hakkına sahip değildir..Zaten dört mezhep imamları da Peygamber efendimiz ve sahabenin içtihatları ve hadisi şerifler doğrultusunda hükümlerini ortaya koymuşlardir. Bu sebepten mezhepleri ehli sünnete uygun oldu. Hepsinden Allah razı olsun. Ayrıca müslüman dünyasında bir parçalanma varmış gibi göstermek de yanlıştır çünkü bugün dünyada yaşayan Müslümanlarin yüzde 80 i ehli sünnettir. Sonradan ortaya çıkarilmaya çalışılan yollar ise bozuk ve batıldır. Vehhabilik inancı gibi. Herkese iyi okumalar. Rabbim bizleri ehli sünnet Vel cemaat itikadından ayırmasın. (Amin)
Mezhepler Tarihi
Mezhepler TarihiMuhammed Ebu Zehra · Çelik Yayınları · 2018247 okunma
·
375 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.