Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

İmâmliğin şartı
İmâm olmak için altı şart lâzımdır. Bu şartlardan biri bulun madığı bilinen imâmın arkasında kılınan namaz kabul olmaz. 1-Müslimân olmak. Ebû Bekr-i Siddîk ve Ömer-ül Fârükun "radıyallahü anhüma" halife olduğuna inanmayan, mi'raca, kabr azabına inanmayan imâm olamaz. 2-Bülûğ yaşında olmak. 3- Akllı olmak. Serhoş ve bunak imâm olamaz. 4- Erkek olmak. Kadın, erkeklere imâm olamaz. 5- Hiç olmazsa, Fâtiha-yı şerîfe ile, bir âyeti doğru okuya bilmek. Bir âyeti ezberlememiş olan ve ezberlesede, tecvîd ile okuyamıyan, nağme yapan kimse imâm olamaz. 6- Özrsüz olmak. Özrü olan, özrü olmayanlara imâm olamaz. İmâmın, Kur'ân-ı kerîmi tecvid ile okuması lazımdır. Kirâeti güzel demek, tecvid ile okumak demekdir. Namâzın şartlarına ehemmiyyet vermeyen imâmların arkasında namâz kılınmaz. (Sâlih ve fâcir arkasında namâz kılınız) hadis-i şerîfi, câmi' İmâmları için değil, Cum'a kıldıran emirler, vâlîler içindir. İmâmlığa en lâyık kimse, sünneti (ya'nî din bilgilerini] en iyi bilen kimsedir. Bunda eşit olanlar olursa, Kur'ân-ı kerîmi en iyi okuyan imâm olur. Bu da eşitse, takvâsı ziyâde olan imâm olur. Yine eşitlik olursa, yaşı ilerlemiş olan tercîh edilir. Köle, bedevi, fâsık, a'mâ ve zinâ çocuğunun imâmeti, mekrúhdur. Imâm cemâ'ate usanç verecek ve onları sıkacak şekilde namazı uzatmaz. Kadınların yalnız başlarına cemâ'at ile kılmaları mekruhdur. Tek şahs ile kılacak olan imâm, onu sağ tarafında durdurur. İki kişiye imam olacaksa, önlerine geçer. Erkeklerin kadına, çocuğa uymaları cáiz değildir. İmâmın arkasında erkekler saf bağlar, sonra çocuklar ve onların arkasında da kadınlar saf bağlar. İmâm kadınlara da imâmete niyyet etmişse, aynı namâzda bulunan bir kadın, bir erkekle aynı hizâda namâza durursa, erkeğin namâzı bozulur. Eğer imâm bu kadına imâmeti niyyet etmemişse, yanında durduğu erkeğe zarâr olmaz. Ancak kadının namazı câiz olmaz. Ayakda namâz kılanın, otururken kılana uyması câizdir. Mukîm olan seferî imâma uyabilir. Farz kılan, nâfile kılana uyamaz. Nâfile kılan, farz kılana uyabilir. İmâma uyup namaz kıldıkdan sonra, imâmın abdestsiz olduğunu bilen kimse namâzını iade eder. Regaib, Berât ve Kadr namazlarını cemâ'at ile kılmak mekrühdur. Cemâ'at istese de, imâmın farz kıldırırken kirâeti ve tesbihleri sünnetden fazla okuması tahrîmen mekrûhdur. İmâma rükü'da yetişemiyen o rek'ati imâmla kılmış olmaz. İmâm rükü'da iken gelen, niyyet eder ve ayakda tekbir getirip, namaza girer. Hemen rükü'a eğilip, imâma uyar. Rükü'a eğilmeden, imâm rükü'dan kalkarsa rükü'a yetişmemiş olur. İmâmdan önce rüku'a eğilmek, secdeye gitmek veyâ önce kalkmak tahrîmen mekruhdur. Farz namâzları kılınca, safları bozmak müstehabdır. Bir mü'min beş vakt namâzını, hergün cemâ'at ile kılsa, bütün Peygamberlerle "aleyhimüsselâm" kılmış gibi sevâba nâil olur. Cemâ'at ile kılınan namâzın bu kadar fazîleti, imâmın namâzı kabul olduğu takdîrdedir. Bir kimse, cemâ'ati özrsüz terk etse, o şahs Cennet kokusu duyamaz. Cemâ'ati özrsüz terk edenler, dört kitâbda mel'un diye vasflandırılmışlardır. Beş vakt namâzı cemâ'at ile kılmağa gayret etmelidir. Kıyâmet günü Allahü teâlâ hazretleri yedi kat yerleri, yedi kat gökleri, Arşı, Kürsîyi ve bütün mahlûkâtı terâzînin bir tarafına koy
Namaz Kitabı
Namaz Kitabı
sa, şartları gözetilerek cemâ'at ile kılınan bir vakt namâzın se vábını diğer tarafa koysa, cemâ'at ile kılınan namâzın sevabi daha ağır gelir.
·
69 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.