Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

88 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Ezoterizm, Masonluk, Ortaçağ ve Semboller üzerine
Date ve Orta Çağ’da Dini Sembolizm (Rene Guenon) Kitap genel olarak orta çağ’da dante’nin eserlerindeki ezoterik sembolleri ve ifadeleri incelemekte ve bu sembollerin yorumlarını yapmaktadır. Kitapta giderek profanlaşan felsefe ve ezoterik çalışmalara gönderme olmakla birlikte çoğu üstü kapalı, örtük bilginin de gün ışığına çıkarılması ve birbiri ile ilişkilendirilmesi yapılmıştır. Kısaca notlar: şair bütün metinlerin 4 anlamda incelenebileceğini söyler, 1. literal, 2. felsefi, 3. ilahiyat, 4. inisiyatik (metafizik) anlam. Saf metafizik ne pagan ne hristiyandır o evrenseldir. 7 evrensel sanat : 1. Dilbilgisi (ay), 2. diyalektik (merkür), 3. retorik (venüs), 4. müzik (mars), 5. Geometri (jupiter), 6. astronomi (saturn), 7. Aritmeti ve aydınlanmış Akıl (Güneşe) işaret etmektedir. Aynı şekilde iskoç masonuluğunun 30. derecesindeki kadosch’lar merdiveninin sol tarafından yükselerek çıkan yedi basamağı bu şekilde görmekteyiz. Dante, sağdan çıkan meridvenin üzerine de imanı yerleştirmiştir (emounah) tabiattaki fenomenler ile tarihteki olayların tamamının sembolik bir değeri vardır. zahiri ilimler ilahi ilimler için birer ifade modeli sunmaktadır. diğer bütün bilimlerin merkezini teşkil edecek tarzda aritmetiğe “şemsi” (güneşsel, ssolaire) bir rolün verilişini, bu bilimleri birleştiren kendi aralarındaki ilişkileri; özellikle de şekillerdeki orantıların bilinmesi ile (öyle ki, bunun doğrudan uygulaması mimarlıkta ortaya çıkar) müziğin geometri ile olan ilişkisini ve semavi kürelerdeki uyum (harmony) ile de aynı şekilde müziğin astronomi ile olan ilişkisini anlamayı sağlayan da yine bu söz konusu gelenek değil midir? Cehennem profan alemi temsil etmektedir; Araf inisiyatik tecrübeleri içermektedir; Cennet (Sema) ise kendilerine en üst seviyede akıl ile aşkıın birleştiği Kamil insanların ikamet ettiği yerdir. Bu dantenin tasvir ettiği yuvarlak semadır. İskoç Masonluğunun alt seviyelerindeki temsilcilerden bazıları, mesela arioste’nin orlanda furioso adlı eserindeki bir şahsiyet olarak iskoç prensi ve isabelle de gallice’nin sevgilisi olan Zerbion’da olduğu gibi kendilerini prensler olarak inayet prensleri olarak - buna üçüncü sema da denir- adlandırmaktadır. Aynı şekilde onlar sembol olarak hakikat’in heykeli olan bir palladium’a sahiptirler, bu heykelin beatrice gibi yeşil beyaz ve kırmızıdan oluşan üç renge sahip bir elbisesi vardır. Elinde bir ok ve göüğüsünde üçgen içerisinde bir kalp ile (eşsiz prens ünvanına sahip) üstad’ları aşkın müşahhaslaşmış halidir. Bu inayet prensi ya da üçlü iskoç (eocssais trinitaire) rütbesi iskoç ritinin 26. derecesidir. Bu renklerin modern çapda italya bayrak renklerini oluşturması oldukça ilginçtir. Ayrıca, bu üç renk (yeşil, beyaz ve kırmızı) kükürt, sıva ve tuz yani tabitın büyük eserine ait madenlerin kurucu unsurlarıdır. Bu üçlü unsur ruh, nefs ve beden anlamına da gelmektedir. Tapınaklarımızın sütunlarında kazılı, iman umut ve hayır/iyilik şeklinde bizim çok değerli tarikatimizin üçlemesini de hatırlatmaktadır. Beyaz imanı, yeşil ümidi, kırmızı ise hayrı (aşkı) temsil eder. Masonik uyumlar konusunda, Dante’nin Beatrice ile birlikte gezdiği dokuz sema (hatta bu Muhammedin Miracına da benzemektedir), ile aralarında tam bir benzerlik olduğunu belirten Aroux’un bahsettiği isko rütbeleri arasında profanlar Ay’a, güneş şovalyesi (28. derece) Merkür’e Merhamet prnesi (26. derece yeşil, beyaz ve kırmızı) Venüs’e, Büyük Mimar (12. Derece) ve Nuh’a ait olan (21.derece) Güneş’e Saint Andre Büyük İskoçyalısı vey Haçlılar Patriği (29. derece, beyaz haçlı kırımızı) Mars’a ve beyaz ve. siyah Kartal Şövaylesi veya Kadoş (30. derece), Jüpiter’e aynı Kadoşlara ait Altın Merdiven Satürn’e tekabul etmektedir. Dante’ye göre Cennet’in sekizinci katı, yani yıldızlı seması Kamil olanlar beyazlara bürünmüşlerdir, adeta heredom şövalyelerine benzer bir sembolizme sahiptirler. Onlar envajelik doktrine tabidirler. Yani, roma klisesine karşı Luther’inki ile aynı olana inananırlar. Hakiki ezotirzm, profan alemde mevcut olan zahirdeki akımların birbiri ile olan karşıtlıklarının da üstünde olması gerekir. Gül-Haççılık’ın doğuşuna sebebiyet verecek olan Tapınakaçılar’ın görünürdeki yıkılışından sonraki dönüşümünü dile getirmektedir. Dantenin semavi alemi bir dizi kabalistik çemberlerden müteşekkildir ve ezekiel’in beş kollu yıldızı gibi bir haç ile bölümlere ayrılmıştır. Bu haçın ortasında ise bir gül açmıştır. Burada ilk kez gül-haçların sembolünün açıkça sergilenmiş. Elipha Levi’ye göre Gülün Romanı ve ilahi komedya aynı eserin iki karşıt (birbirini tamamlayan denilse daha yerinde olur) formudur. Gül haç ezoterizmi il eilgili de okült ama okültist olmayan hermetizm adıyla isimlendirilen şeye dahil edilebilecek bazı özellikler arzetmekte şeklinde bahsedilmiştir. “Titurel adlı bir kahraman, kutsal Vaissel (isanın kanını taşıdığına inanılan vazo) yerleştirmek için bir tapınak inşa eder. Bu gizemli tapınağın inşasını Merlin peygamber idare etmektedir. Zira o, Aramatyalı Yusuf’un bizzat kendisi tarafından en mükemmel tapınak olan Süleyman Mabedi’nin planına inisiye edilmişti. Graal Şövaylesi işte burada Massenie adını alır. Modern masonluğun halka halka Massenie du Saint Graal’a kadar dayanıyor oluşudur. üç alem başlığında cehennem, yeryüzü ve gökler veya yeryüzü atmosfer ve gökyüzü ifade edilirken, insanın gökten yere düşmesi ve sonra tekrar yükselmesi sırasında bir varlığın daha önce geçmiş olduğu mertebelere tekrar dönmesi diye bir şey söz konusu değildir denmektedir. Sayılar konusu altında, 33 sayısı isa’nın yeryüzünde geçirdiği yılların adedidir ve hme gül haç’ın sembolik yaşıdır hem de iskoç masonluğunun derecelerine tekabül etmektedir. 66 sayısı arapçada Allah isminin sayısal değeridir ve 99 sayısı da islam geleneğine göre Allah’ıın belli başlı isimlerinin (esma-ül hüsna) adedidir. Söz konusu 1300 yılı Dante için hayatının tam ortasını teşkil etmekteydi (çünkü o tarihte 35 yaşında idi), ona göre bu tarih zaman’ın ortası idi. Benini’nin bu konudaki yorumu ise: Semaların harekti onun zamanına kadar 65 asır sürmüştü ve ondan sonra da 65 asır daha sürecekti. şeklindedir. Yeryüzündeki insanlık tarihi açısından büyük kıtaların ortadan kaybolduğu iki büyük tufan arasında geçen dönem olarak yorumlanabilir (öyle ki son tufan esnasında Atlatis yok olmuştur). Doğrusu burada söz öonusu olan, daha geniş bir tufanın kolu olarak gerçekleşmiş tali bir çevrim olarak kabul edilebilir. Ancak, bir çeşit ilişkiler kanunu gereğince, her çeşit tali çevrim, daha düşük bir seviyede de olsa, kendisine tabi olduğu daha büyük çevrimlerdekine benzer safhalar üretir.
Dante ve Orta Çağ'da Dinî Sembolizm
Dante ve Orta Çağ'da Dinî SembolizmRene Guenon · İnsan Yayınları · 051 okunma
·
216 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.