Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

37 syf.
8/10 puan verdi
·
4 saatte okudu
Blake'in daha uzun çalışmaları arasında en çabuk erişilebilir olan bu eser, ortodoks Hıristiyan dindarlığı ve ahlakına ilişkin birçok basmakalıp görüşe şiddetli, kasıtlı olarak aşırı ve bazen komik bir saldırıdır. Blake'nin hicivli tavrının görünüşteki basitliği yanıltıcıdır. Başlangıçta Blake, orta sınıf Hıristiyan ahlak terminolojisini ("din adamlarının İyi ve Kötü dediği şey") kabul eder, ancak değerlerini tersine çevirir. şeytan denilen varlıklar sınıfı tarafından tezahür ettirilen ve bir insanı ortodoks Cehenneme gönderen bu geleneksel kötülük kullanımı, beden ve onun arzularıyla ilişkili her şeydir ve özünde enerji, bolluk, eylem, özgürlükten oluşur. Ve Melekler tarafından tezahür ettirilen ve taraftarlarına ortodoks Cennette bir yer garanti eden geleneksel İyi, Ruh ile ilişkilidir (bedenden tamamen ayrı olarak kabul edilir) ve akıl, kısıtlama, pasiflik ve yasaklama gibi zıt niteliklerden oluşur. Mülayim bir kişilik (Blake'in "Şeytanın sesi" dediği şey) ve "Cehennemin Atasözleri"ni söylemek. Mütevazı Öneri. Fakat standart kriterlerin yeniden değerlendirilmesi, Blake'in okuyucuyu standart ahlaki kategorilerin ve basmakalıp yanıtların yetersizliğini fark etmeye şaşırtmak için tasarlanmış karmaşık ironisinin yalnızca ilk aşamasıdır. "Zıtlıklar Olmadan ilerleme olmaz" ve "Akıl ve Enerji"nin her ikisi de " Blake, ilk başta hayran olduğu, ancak daha sonra radikal bir Şeytan kılığına girmiş geleneksel bir Melek olarak tanıdığı ileri görüşlü İsveçli ilahiyatçı Emanuel Swedenborg'un kitaplarına yanıt olarak bu eşsiz eseri yazmaya teşvik edildi. Levha 3'te, Swedenborg'un yazıları, Blake'in çağının kıyamet vaadini müjdeleyen bir şair-peygamber olarak geçmiş benliğinin mezarından diriltilirken attığı sargılı giysiler olarak tanımlanıyor. Blake, Cennet ve Cehennemin Evliliği'ni Fransız devriminin parlak ilk yıllarında, genç şairler Wordsworth, Coleridge ve Southey de dahil olmak üzere bir dizi radikal İngiliz'in Devrim'in evrensel şiddet olduğu yönündeki beklentilerini paylaştığı sırada yazdı. İncil peygamberleri tarafından milenyumdan hemen önceki bir aşama olarak tahmin edilmişti. Evlilik'in hem hiciv hem de devrimci kehanet olarak ikili rolü, Blake'in 1792'de kazıdığı ve bir kod olarak eklediği A Song of Liberty'de açıkça ortaya konmuştur. A SONG OF LIBERTY (Plate 25, Levha 26, Levha 27) 1. Ebedi Dişi inledi! tüm Dünya'da duyuldu: 2. Albion sahili hasta sessiz; Amerikan çayırları bayılıyor! 3. Kehanetin Gölgeleri göller ve nehirler boyunca titrer ve okyanus boyunca mırıldanır. Fransa zindanını yerle bir etsin; 4. Altın İspanya, eski Roma'nın bariyerlerini yıktı; 5. Anahtarlarını at ey Roma, derinlere düş, hatta sonsuza kadar düş, 6. Ve ağla. 7. Titreyen elleriyle yeni doğan korkuyu uluyarak aldı; 8. O sonsuz ışık dağlarında, şimdi Atlantik deniziyle çevrili, yeni doğan ateş yıldızlı kralın önünde duruyordu! 9. Gri kaşlı karlar ve gürleyen yüzlerle işaretlenmiş kıskanç kanatlar derinlerde dalgalandı. 10. Mızraklı el havada yandı, kalkan çözüldü, alevli saçların arasından kıskançlığın eli ileri gitti ve (Levha 26) yeni doğan mucizeyi yıldızlı geceye fırlattı. Ateş, ateş düşüyor! 12. Bakmak! bakmak! Ey Londra vatandaşı, yüzünü büyüt; Ey Yahudi, altın saymayı bırak! yağına ve şarabına dön; Ey Afrika! siyah Afrika! (git, kanatlı düşünce, alnını genişlet.) 13. Ateşli uzuvlar, alev saçlar, batan güneş gibi batı denizine fırladı. 14 Sonsuz uykusundan uyandı, ağarmış element kükreyerek kaçtı; I5. Kıskanç kral boşuna kanatlarını çırptı; gri kaşlı danışmanları, gürleyen savaşçılar, miğferler ve kalkanlar arasında kıvrılmış eski askerler ve savaş arabaları, atlar, filler: sancaklar, kaleler, sapanlar ve kayalar, I6. Düşüyor, acele ediyor, mahvediyor! Urthona'nın inlerinde harabelere gömüldü; 17. Bütün gece harabelerin altında kaldılar, sonra somurtkan alevleri kasvetli Kral'ın etrafında belirdi. 18. Gök gürültüsü ve ateşle: Yıldızlı ordularını çorak çöle götürürken (Levha 27) on emrini ilan eder, bir göz atarak: koyu bir dehşet içinde, parlak göz kapaklarını derinlere doğru, 19. Ateşin oğlunun doğu bulutunda, sabahın altın göğsünü kapladığı yerde, 20. Küfürlerle yazılmış bulutları savurarak, taştan kanunu toza çevirerek, kaybederek: gecenin inlerinden ebedi atlar, ağlayarak, İmparatorluk yok artık! ve şimdi aslan ve kurt duracak Koro Şafağın Kuzgununun Rahipleri, artık ölümcül siyahlar içinde değiller, neşenin oğullarını boğuk bir sesle lanetlesinler. Zorba, özgür dediği kabul ettiği kardeşleri de: sınırını koy ya da çatıyı inşa et. Ne de solgun dinsel şehvet, isteyip de eylemeyen bekârete demez!
Cennet ve Cehennemin Evliliği
Cennet ve Cehennemin EvliliğiWilliam Blake · Altıkırkbeş Yayınları · 20031,465 okunma
·
165 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.