Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

223 syf.
·
Puan vermedi
·
89 günde okudu
Göz nefsin hoşuna gideni görür. Kalp ve akıl ise perdenin ardındakini... Subjektif yaklaşırsam Ali Şeriati kimdir ? Şeriati ;sosyolojik tahliller ve modernist islam çizgisi ile okuyucularına geleneksel dini görüşe eleştiri yapan biridir. Özgürlük ve Marksist fikirleri kendince türetmeye çalışarak islam aydınlığına , tutucu ve otoriter modernlik arasında üçüncü bir yol arayışında olan ve sunana bir kişidir. İslami geçmişten süregelen bir kültür olarak değil , bir ideoloji olarak görülmesinin kurtuluşun temeli olacağını hep vurgular. Çünkü ona göre geleneksel İslam ,ruhban( tarikat gibi ) sınıfının tek eline bırakılmış ve toplumda kurumsallaşmış bir şekilde bozulmaya uğrayan bir kültüre dönüşmüş halde . Bu yapıyı bozmak sadece kendini entellektüel yönde yetiştirmiş, dini olgunluğa ulaşmış, her şeyi kalıplara kalmadan sorgulayan ve dini hep bir devrim hali içerisinde yaşayan insanlar ile mümkün olacağını hep anlatır durur kitaplarında. Kalıplar, dini sorgulayarak hakikate ulaşmakta hep engel teşkil etmektedir . Batı ile islam arasındaki ilerleme ve akılcılık, batının malı değildir ve bu çağdaki Müslümanın hep bir devrim hali içerisinde çağa ayak uydurması ve gelişmesi gereklidir. Onun icin insan ; iki karşıtın birliğinden oluşun bir unsurdur. Bu karşıtlığın sorgulanıp ,tahlil edilmesi hakikate eriştirir. Şeriatinin kurmaya ve aşılamaya çalıştığı fikir( ideoloji ) ; Bir yandan Kokuşmuş ulemanın taasup ve gerici fikirlerine karşı militanca ve mücadeleci bir başkaldırış diğer taraftan ise modern ,aydın bir ümmet oluşturma ütopyasıdır. Bu iyimser ideoloji, sadece yamalı bir doktrinden ibarettir . Etkisinde olduğu , karl Marx , Sartre gibi din ile zıt fikirlerin sentezi yapmaya çalışmak , oluşturduğu felsefinin temelinin sağlam olmamasına neden olur . Gerçi zaten onun da bunun bilincinde olduğunu zannediyor ben . Kitabını okurken onu bir ilahiyatçı , felsefeci veya filozof olarak değilde, kendi değişi ile bir polemikçi olarak görmek gerekir. Tartışarak doğruya ulaşmaya çalışan biri olarak, çekinilen soruları sormaktan korkmayan ve dini tekeline alan kokuşmuş düzene ışık tutarak insanları uyandırmak onun yapmaya çalıştığı şey . Buraya kadar iyi güzel hoş tabi Ama Diğer bir yön ise , kitaba dini bir bakış ile bakanların yönüdür. Bir insanın eserini okumak demek , sadece ondan malumat almak değildir. Yazanın itikadi özelliklerini gözetmek gerekir. İlim üfürülen bir ruhtur, yazıya geçirilen değil derler.Bir kitaplardan fikir almak ondan ruh ve istikamet ( manevi olarak ) almak gibidir. İnsanların belli bir fikir ve dini olgunluğuna erişmeden okuyacağı her kitap insan üzerinde itikadına yön verecek bir istikamete gitmesine mahal verir. Maalesef ki günümüzde gerçek algısı , etkilendiğinin mutlak hakimiyetine girme yanılgısıdır. Şimdi bir diğer taraftan bakanların gözünde Şeriati ; İslami yeniden yorumlamaya kalkışan bir takiyyeci mi ? Takiyye ;gerçek inancı gizleyip , inancına ters şekilde konuşmak ve gerçek niyetini alttan alttan mesajlar vererek okuyucuya zerk etmektir. Böyle düşünenler ,Şeriati’nin sahabe itikadından uzak bir anlatımını görürler. Dine objektif bir itikad ile yaklaştığını söyleyip,kendi inanışına tebaa oluşturacak bir kitleye hitap ettiğini vurgularlar. Şii fikirde olduğunu kitabından anlamak hiç de zor değil( hz. Osman ve diğer Halifelere(Ali hariç )olan görüşlerinde en hafifinden hürmetsiz yaklaşımı ). Bu yaklaşım benim de diğer kitaplarındaki sözlerine bakmama vesile oldu.Benim Hoşuma gitmeyen kısımlara rağmen, kazandıracaklarını kaybetmek istemeden okumaya devam ettim.Tekrardan söylemek gerekirse Şeriati’yi bir din adamı olarak değil , yanlış gördüğü düzene yeni bir yorum belirten ve mantığı zıt fikirlerin çözümlemesinde kullanan biri ...
Kendini Devrimci Yetiştirmek
Kendini Devrimci YetiştirmekAli Şeriati · Fecr Yayınevi · 2011973 okunma
·
296 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.