Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

272 syf.
·
Puan vermedi
·
3 günde okudu
️ Neil Gaiman “The Graveyard Book / Mezarlık Kitabı” İllüstrasyonlar Dave McKean.. Yazarın “Mezarlık Kitabı” ile kazandığı ödüller: 2009 Newbery Medal 2009 Hugo Ödülleri / En iyi Roman American Library Association / Öne Çıkan Çocuk Kitabı Kirkus Reviews / En İyi Çocuk Kitabı Cooperative Children’s Book Center Seçimi Dorothy Canfield Fisher / Çocuk Kitabı Ödül Adayı American Library Association / Booklist Editörlerin Seçimi American Library Association / Genç Yetişkinler En İyi Kitap Gaiman’dan, farklı yaş grupları, farklı türde eserleri; daha önce de okuyup paylaştım. Alışılagelenden farklı hikâyeleri, mitoloji ve fantastik öğelerle bezediği gizemli dünyaları yaratmakta usta bir yazar. Her ne kadar, eser çocuk kitabı kategorisinde olsa da, o yaş aralığını her ebeveyn kendi kriterlerine göre belirleyecek, tekrarlamakta sakınca görmedim, lütfen belli bir erişkinliğe kadar, çocuklarınızın okuyacağı her eseri, önce siz okuyun. Bilhassa içerikte “ölüm, cinsellik, Tanrı, din vb” temalar işleniyorsa, o zaman işin içine, çocuğa bu konuda ailenin verdiği eğitim ya da bilgilendirme, adına ne isterseniz onu diyebileceğiniz “zemin” dahil oluyor. Anne, baba ve kız kardeşi, bir gece ansızın evlerine giren “Jack” denen adam (Jack denen adam, kitap boyunca katile verilen tam isim olarak tekrarlanır. “Jack” değil hep “Jack denen adam”, elbette bunun da birkaç sebebi, eser içinde servis edilir) tarafından katledilen bebek, evlerinin yakınındaki mezarlığa sığınır. Mezarlıktaki hayaletlerden Bay ve Bayan Owens, onu peşindeki katilden koruyup, büyütmek isterler. Mezarlık ahalisi toplanır ve bebeği mezarlıkta büyütmeye karar verirler. Elbette bunun binlerce zorluğu vardır, ki en önemlilerinden biri de bir yaşayana “yiyecek” temin etmek. Bu görevi “Mezarlık Özgürlüğü” sahibi Silas üstlenir. Silas çocuğun ileriki zamanlarda hem koruyucularından biri, hem akıl hocası olacaktır. Sıra ona isim vermeye gelince, yazar kelime oyunu yaparak “nobody owns” hiç kimseye ait olmayana gönderme “Nobody / Hiçkimse” ve mezarlık arkadaşlarının ona sesleniş şekliyle “Bod / Kimse” kelimelerini seçer. Baş karakterimizin adı “Nobody Owens” olur. “Nereye gidersen git, kendini de yanında götürürsün.” Sayfa 98 Yaşam ve ölüm arasındaki sınırda Bod’a da Mezarlık Özgürlüğü verilir. Büyürken birlikte olduğu hayaletlerden hem eğitim alır, hem de çeşitli yetenekler geliştirir. Dilediğinde görünmez olmak, karanlıkta da görebilmek, duvarlardan geçebilmek, rüyalara yürümek, vs vs. Hayaletlerin dışında, yaşadığı yerde (mezarlık), gulyabaniler, Tanrı’nın tazıları, cadılar, kadim büyüler ve büyücüler gibi birçok doğaüstü durumla karşı karşıyadır. Kitap ile aranıza az mesafe koyup, onu uygun görülen yaş bandının dışında değerlendirdiğinizde, gotik arketipleri farketmemeniz imkansızlaşır. Kurgudaki anlatıcının aynı zamanda kitabın kahramanı olması, tüm gerçeküstülüğüne rağmen, gerçekmişcesine okuru bu duruma ortak edişi, olayların “adalet, hak” dengesinin şaşmasından (ailenin katli) başlaması ve kaçma/kovalama hapsedilme ya da yalıtım halinin (mezarlığa sıkışıp kalma), ilerleyen bölümlerde lanetler, kehanetler, büyüler olarak dayanaklar edindirilmesi, tüm bunlardan azade sadece eserin mesken tuttuğu mezarlık ve ölüler bile gotik izleklerdir. Kitabın başarılarından biri de bence, bu fon üzerindeki duygu teminini sağlayabilmesi. Mezarlıkta büyüyen bir çocuğun hikâyesinde, sevgi, arkadaşlık, yalnızlık, adalet, hak, niyet, bazen de hakkaniyet, cesaret, görme bilme kısaca okuma öğrenme şevki ile yaşayanlar ve ölülerin sınırında hayata tutunabilmekte. Severek okudum ve tavsiye listeme iliştirdim. Saygılarımla Sevgim üzerinize olsun
Mezarlık Kitabı
Mezarlık KitabıNeil Gaiman · İthaki Yayınları · 20191,316 okunma
·
396 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.