Bilonsa HakkındaBilonsa Hakkında
İlkay Coşkun kendi şiir tarzını ve şiir dilini oluşturmuş bir şair. Ayrıca şiir alanında sürekli arayış içersindedir ve bu kimliğiyle yol almaya devam etmektedir.Kanımca iyi şair kendini tekrarlamayan, kendi şiirine sürekli yeni pencereler aralamaya çalışan şairdir. İlkay Coşkun şiire pencere aralamakla kalmamakta, kimi şiirlerinde duvarları yıkmaktadır.
İlkay Coşkun “Suzi Ağıt” adlı şiirindeki “ suzi/ bol paça giysili/ saklı düştün-izinde/ avucumuz ağzımızda/ gülerdik/ çemberinde zincirli gözler/ hüznü perdeleyen kumaşsaağır” cümlelerini yine Göğrafya şiirinde “saklı uçurum önünde canhavli/ dimağında bin bir çeşit korku savar/ gözbebeğinin en uzağında isinali/ horoz diklenmesi, hortlak kaçkını/yamaçtan yuvarlanır aşağıya ceremesi” cümlelerini ile şiirinin sınırlarını genişletme çabasındadır.
Coşkun kimi şiirlerinde lirik bir söyleyişi de yakalamıştır.“ Neyim” başlıklı şiirinde,
“dost bağında çilehane, dertli kamış boğum boğum
mey içmeden boğazı düğümler, sarar neyim
çıkardım seni bataklıktan gam tasa kimin?
şikayetim olmadı hiç, cümbüşüme sinen neyim
neden her üflendiğinde hüznümle dertlenirsin?
başı dönen semazenim, dökülür ahım neyim”
Diyerek, Mevlana Celalettin Rumi’nin meşhur 'Duy şikayet etmede her an bu Ney/ Anlatır hep bu ayrılıklardan bu Ney / Der ki; feryadım kamışlıktan gelir / Duysa her kim, gözlerinden kan gelir” dizeleri ile anlattığı manaya gönderme yapmaktadır.
Şiir yazarken İlkay Coşkun için malzemenin sınırı yoktur. Anadolu’nun sadece belli yörelerinde duyabileceğimiz kelimeleri de şiirde görmeye alışkın olmadığımız ibareleri de şiirinde kullanmaktan çekinmez. Sözgelimi “Bir Kova Uyku” şiirinde “yüz yıl bile değil hayat bize, olmalı / batık kadırgalardan kurtulduğumuza şükür/ elimizdeki yürek kırık ve yaratuz içinde / parça pincik ruh halimiz tarumarda olsa/ gün bu gün nasılsa geçiyor ömür” mısralarını yazarken “parça pinçik” ibaresini ya da “tarumar” kelimesini şiirinde kullanmıştır. Şair, kıyıda köşede kalmış kelimeleri ortaya çıkarmada başarılıdır. Bazen de bir kimyacının elementleri karıştırarak yeni bileşik elde etme çabasına benzer şairin çabaları. “Göğrafya” yada “Teknoromantik” kelimelerini onun şiiri dışında başka bir yerde rastlamadım.
İlkay Coşkun şiirlerini yazarken kullandığı kelime ve cümlelerin yanı sıra biçimsel olarak da deneysel çalışmalar yapmaktadır. Bilonsa kitabında yer alan “Dönence, Ağıt, Bilonsa, Kaos, Balıksırtı Ölüm, Suzi Ağıt, Gülkurusu Ölüm, AyYuka Çıktı Ölüm” şiirleri deneysel ve görsel şiirlere verilebilecek örnekler içersinde yer almaktadır.
Özetle İlkay Coşkun şiir konusunda sürekli çalışmaktadır ve yeni şiirler yazmakla kalmayıp “farklı şiirler” yazmayı başarmaktadır.
Yusuf BAL
Şair - Yazar