Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Antik Yakındoğu

Umberto Eco

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
"Babil ise her şeyden önce krallığın dini ve kültürel başkentiydi."
Sayfa 182Kitabı okudu
hep kral olmak istemişimdir
Devlet, sosyo-politik oluşumların en karmaşık biçimidir. Merkezi bir sistemdir ve akrabalık bağları olmayan "kadrolu" kralları temel alır.
Sayfa 62 - ALFAKitabı okudu
Reklam
Mısır Firavunu III. Sesostris'in Serona'daki (Nübye) Sınır Stelinden
Ben konuşan ve eylemde bulunan [ . . . ] saldırganlara saldıran, sessiz olmak gerektiğinde sessiz olan, bir söze aynı tonda cevap veren bir kralım: çünkü saldırıya uğradıktan sonra sessiz kalan bir insan, rakibinin kalbine cesaret veren biridir. Cesur olmak saldırgan olmak demektir, geri çekilmek korkaklıktır. Kendi sınırından çekilen insan korkaktır, çünkü Nübyeli ağzını açtığı anda itaat eder; ona cevap veren, geri çekilmesini sağlar, o da ona karşı çıkana sırtını döner. Nübyeliler cesur insanlar değildir, kalplerinde namertlik olan sefillerdir: bunu ben şahsen gördüm, yalan söylemiyorum!
Devlet oluşumu ve ilk şehirler
V. binyıl sonlarında başlayıp IV. binyılda devletin oluşumuyla sonuçlanan uzun sürecin Mezopotamya'nın hemen her yerinde belgelendiğini söyleyebiliriz, ama aynı şey "şehir" için söz konusu değildir. Nitekim bölgede gerçek anlamda kentsel oluşumlar olmamasına rağmen devlet yapılarının ortaya çıktığı gözlemlenir. Örneğin Anadolu'da devlet son derece aşikar bir şekilde tezahür etmekteyse de, tamamıyla kentsel bağlamlara oturtulması zordur. * Gordon Childe'ın kendisinin de belirttiği gibi, şehir kavramını tanımlamak zordur. Şehri istatistiksel olarak yüksek sayıda insanın yaşadığı, uzamsal olarak geniş bir alan olarak tanımlamaya alışkınız. Aslında boyutların yanı sıra, bir yerin etrafındaki bölgeye göre üstlendiği işlev de önemlidir. Bir yerin "şehir" olarak nitelenebilmesi için bir yerleşimdeki münferit ekonomik faaliyetlerin yan yana bulunuş şeklini göz önüne almak yeterli olmayıp, faal nüfusun ortak eylemlerinin ürünlerini de değerlendirmek gerekir; bu eylemler, bireylerin veya toplumsal grubun rolü ve faaliyetleri doğrultusunda ayrı bir değer edinir. Dolayısıyla şehir karmaşık bir oluşumdur ve karmaşıklığı arkeoloji alanına da yansıyabilir.
Sayfa 61 - ALFAKitabı okudu
Tarımın Doğuşu ve İdeolojik Devrim: Çanak Çömleksiz Neolitik A
Birkaç yıl öncesine kadar Taberiye gölünün, Ürdün Nehrinin ve Ölü Denizin kıyılarının en eski tarım toplumlarının sabit köylerinin ilk olarak ortaya çıktığı bölgeler olduğu sanılırdı. Nitekim tarım üretiminin ilk tezahürleri Doğu Akdeniz'in yanı sıra Zagros Dağlarında, Toros Dağlarının eteklerinde ve dağlık bölgelerinde ve Fırat nehrinin orta çığırının kıyılarında yer almıştır.
Sayfa 41 - ALFAKitabı okudu
Antik YakınDoğu
Agoralarda cereyan eden derin ve ağırbaşlı felsefi tartışmaların Atina'sı­ nı düşündüğümüz zaman tüccarların, Pire limanındaki denizcilerin, kölelerin, Aristophanes'in tasvir ettiği hareketli, kıpır kıpır dünyanın Atina'sını unuturuz. Yunanistan'ı düşündüğümüzde Apolion yanını hatırlamayı tercih ederiz ve diğer yönünü, yani Dionysos yüzünü unuturuz; okulda Akademeia ve Lykeion Atina'sını okuduğumuzda Olympos'tan çok Hades'e yakın olan gizemli Yunanistan'ı gölgede bırakınz.
Reklam
Akkad Krallarının Getirdiği Yenilikler
Kraliyet propagandası Akkad İmparatorluğu döneminde büyük ilerlemeler kaydeder ve evrensel imparatorlukları gerekçelendiren ideolojik araçlar inşa edilir. Sargon zaten Ön Hanedanlar döneminde Kiş şehrinin hakimiyet dönemine uzanan eski "Kiş kralı" (Sümer dilinde lugal Kiš) unvanını kendine göre yorumlayarak kendini "bütünün kralı" (Akad dilinde šar kiššatim) ilan eder.
Sayfa 106 - ALFAKitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.