Bey ile Büyücü

Osman Karatay

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Çok basit soruları bile yanıtlamakta zorlanan oturmuş dilbilim kuramları, dolayısıyla da onlara dayalı tarihi açıklamalar bu saat itibariyle çoktan çökmüştür. Türkçe Altay ailesine değil, sadece bitişken diller topluluğuna dâhildir ve kendi başına bir dil ailesidir. Türklüğün, daha doğrusu Türklerin atalarının türeneği de Altaylarda değil, Hazar'ın boylamının batısında, kanıtlanmış bir kuram olarak da Van gölünün güney alanındadır (ama bugünkü Türklük Kazak bozkırında teşekkül etmiştir).
Sayfa 123 - KriptoKitabı okudu
Mesela iye 'sahip' iken, aynı kökten olan isi de öyledir. Biz atalarımızın kullandığı ısı gibi bir biçime -sız ekini uygulayarak ıssız "sahipsiz, tenha, boş" olarak bu kelimeyi farkında olmadan kullanmaya devam ediyoruz.
Sayfa 178 - KriptoKitabı okudu
Reklam
Etnosun ırka, daha doğrusu belli bir soya dayanması, kalıtsal bir biyolojik temelinin bulunması tarihi bir zorunluk değildir. Irka dayandığı durumlar da dâhil, etnos bir anlayış birliğinin ürünüdür. Etnosun ölümü işte bu anlayış birliğinin ölümüdür.
Sayfa 17 - KriptoKitabı okudu
Şamanlık bir din değildir, hele Türklerin eski veya milli dini hiç değildir. Kitabın (hiçbir zaman) olmadığı veya olup da kaybedildiği toplumlarda veya inanç sistemlerinde,¹¹⁵ dini bilgi ve anlayışı taşıma görevinin bir zümreye yüklenmesinin adıdır Şamanlık. Hatta belki de, F. Bayat'ın tespitlerindeki doğruluğa dikkat edersek, eski Türk dininden tamamen ayrı ve farklı, esrime tekniğine ve ezoterik bilgilere dayanan dinsel-sihirsel bir olgudur, uygulama şeklidir.¹¹⁶ Tüm dünyada yaygındır. Daha daraltılmış bir tarifte Sibirya ve Orta Asya halklarının ilkel ruh inançlarına dayanan dünya görüşlerine denir.¹¹⁷
Sayfa 56 - Dipnotlar yorumda.Kitabı okudu
Türklerle Medler, daha doğrusu Eski İran arazisi arasındaki bir bağlantıyı tuhaf görüp dudak bükenler, İranî halklardan Türkleri aşıp Uzakdoğu'ya kadar ulaşan kültürel etkilere ne diyecekler? Bizzat Tunguzların dilinden tüm dünyaya yayılan ve yanlışlıkla bize de malolan şaman kelimesi bir görüşe göre Maniheylik aracılığıyla Orta Asya boyunca doğu yolunda ilerlemiş olan Soğdça bir kelimedir; "dilenci keşiş" anlamına gelir. Bir Moğol halkı olan Buryatlarda şamanların uyguladıkları büyü ayinleri de İran büyücülerinin etkisini taşıyor gözükmektedir.
Sayfa 52 - KriptoKitabı okudu
Kendilerine Saha diyen Asya'nın kuzeydoğu köşesindeki Türk topluluğuna Ruslarca verilen Yakut isminin Moğol (Buyrat) kaynaklı olduğu, yaku-t 'düşmanlar' anlamına geldiği söylenir.¹⁹⁴ Sahi, Türkçe yağı < yakı 'düşman' kelimesinin kökü nedir?¹⁹⁵
Sayfa 90 - Dipnotlar yorumda.Kitabı okudu
Reklam
Kuşkusuz Türkçe ezeli değildir. Bir başlangıç noktası vardır. Kökleri bir yere dayanır. Diğer tüm diller gibi. Biz bu dili şimdilik yerinde bir tabirle (belki Altay ve Ural'daki 'dağ' çıkış noktasına da telmihen) 'Zağros' dili olarak adlandırıyoruz. Türkçe etraftaki dillerden toplanmış bir sözcük dağarcığıyla oluşturulmuş, derleme toplama bir dil değildir. Gayet asildir ve asaletini doğrudan ceddine dayanmaktan, yani nesebinin sahih olmasından alır. Dilbilimin mevcut somut sınırları içinde kesin tespit edilebilen yakın akrabası olmayan bu dil, dolayısıyla bütün ihtiyaçlarını kendi kaynaklarıyla karşılama gücüne sahiptir. Akrabası yoktur, çünkü kendisi ayrı bir ailedir. Çeşitli dillerin ön biçimleri kurulurken, Türkçenin kendine ait kelimelerinin daima en fazla çıkması bu bapta düşündürücü gelmelidir. Yani Eski Türkler çok fazla kelimeyle konuşuyorlardı ve bu kelimeler kendilerine aitti.
Sayfa 104 - KriptoKitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.