Farabi

Ali Kuzu

Farabi Gönderileri

Farabi kitaplarını, Farabi sözleri ve alıntılarını, Farabi yazarlarını, Farabi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Zamanın ters, sohbetin faydasız, herkesin bezgin ve her başın bir ağrı taşıdığını görünce, evime kapanıp haysiyetimi korudum.”
‘Düşünmek ruhun kendi kendisiyle konuşmasıdır’.
Reklam
...herkese kendi payı ölçüsünde şehrin servetini dağıtmak gerekmektedir. Hak edilenden az veya fazla vermek ise, adalesizliktir. Bu sadece servet açısından yapılan bir yorumdur. Fakat Farabi, bu durumu sadece ekonomik bir durum olarak ifade etmez. Ona göre, adalet çok daha geniş bir alanı kaplamaktadır. Burada, eğer bir kişiye hak ettiğinden daha az vermek, kişinin kendi aleyhine, fazla vermek ise bütün şehir ahalisinin aleyhine olur.
Sayfa 97 - Parola YayınlarıKitabı okudu
Farabi insan bedenindeki anatomik yapıdan yola çıkarak erdemli şehrin de benzer yapıda olduğunu savunur. Bedendeki bu yapının bütün kâinat içinde geçerli olabileceğini vurgular. Kâinattaki düzeni açıklarken Aristocu nedensellik teorisini benimsediği için, ona göre, varlıklar düzenindeki her varlık kendi sebebi olan varlığı taklit eder veya ona benzemeye çalışır. Bu silsile, Allah'ta son bulur. Dolayısıyla, alttaki birim üstteki sebebini taklit etmekle nihai olarak Allah'a benzemeye çalışmaktadır. Farabi'nin nazarında bu durum Yeni Eflatuncu mistik bir ruhi yükseliş değil, insanın doğal bir varlık olmasından dolayı Allah'ın kâinata verdiği doğal düzeni takip etmesidir.
Sayfa 82 - Parola YayınlarıKitabı okudu
Erdemli şehrin insan bedenine benzetilerek anlatılmasının çeşitli hikmetleri vardır. Her şeyden önce, filozoflar toplum ve devlet dediğimiz şeyin doğal olduğunu vurgulamak için böyle bir benzetme yapmışlardır. Bu durumda devletin içinde yaşayan insanların da bir görev dağılımı, farklı şekillerde olsa da ortak bir amaçları ve sıra dizimsel (hiyerarşik) bir mertebeleri vardır. Ayrıca doktor ve hasta arasındaki ilişkide beden üzerinden erdemli şehirdeki durumu açıklar. Toplumun bir ferdi hasta ise, bütün fertlerin bundan ızdırap duyması gibi bir anlamı vardır. Nasıl ki doktor yanlış tedavi uygulamadan ilgili organı iyileştirmesi gerekiyorsa aynı şekilde filozof kralın da erdemli şehrin herhangi bir birimindeki rahatsızlığı doğru teşhisler koyarak iyileştirmesi gerekir. Eğer yanlış teşhislerle problemi çözmeye kalkarsa bundan sadece ilgili birim/ organ değil, bütün toplum/beden rahatsızlık duyar ve toplum sosyal bakımdan sağlıksız bir konuma doğru sürüklenir. Onun için ilgili birimi, diğer birimlerle uyum içerisin de çalışacak ve eski görevini yapacak işlevine kavuşturmak gerekir. Ayrıca, toplumun insan bedenine benzetilerek anlatılmasında bir bakıma bedenden yola çıkılarak bütün kainatin işleyişi ele alınmaktadır. Farabi, bedeni idare eden amir organın kalp olduğunu belirtir. Farabi'ye göre, bedende kalbe yardımcı olan ikincil organlar, onlara yardımcı olan daha az önemli üçüncü bir organ ve kendilerine yardımcı olmayan organlara kadar bedendeki organların sıra dizimsel bir yapısı olduğunu aşikâr olmaktadır.
Sayfa 79 - Parola YayınlarıKitabı okudu
Farabi 'ye göre, bedenin herhangi bir organında bir bozukluk ortaya çıktığında, doktor sadece orayı iyileştirmek için değil de bütün bedeni iyileştirmek tedavi uyguluyorsa, aynı şekilde, erdemli ilk başkanında, erdemli şehri oluşturan birimlerle bu şekilde bir ilişkiye girmesi gerekir. Erdemli ilk başkan hem ilgili birimi, hem de o birim üzerinden bütün şehrin sağlığını düşünmelidir.
Sayfa 73 - Parola YayınlarıKitabı okudu
Reklam
104 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.