Kelile ve Dimne

8,2/10  (80 Oy) · 
466 okunma  · 
53 beğeni  · 
2.155 gösterim
Masal geleneğinden eşsiz bir örnek!

Doğunun en ünlü masallarından biri olan Kelile ve Dimne, adını iki çakaldan alıyor. Bu çakallardan Kelile dürüstlüğü, Dimne ise
hilebazlığı simgeliyor. Hangisinin sonu nasıl oluyor derseniz, bunu "Aslan ile Öküz" masalını okuyunca zaten öğreneceksiniz.
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Ocak 2013
  • Sayfa Sayısı:
    96
  • ISBN:
    9789750715990
  • Yayınevi:
    Can Çocuk Yayınları
  • Kitabın Türü:
KeMâL 
28 Eki 2015, Kitabı okudu, 2 günde, 9/10 puan

Kesinlikle çocuk kitabı denilip geçilmemeli. Bu eserde özellikle ailevi terbiye ile siyasi terbiyeye önem verilmiş, ahlakî terbiyeyi ilgilendiren prensipler ise dolaylı olarak anlatılmıştır.İçerisinde o kadar nasihat var ki sanki bir hikaye değilde birçok roman okumuş kadar olabiliyorsunuz. İç içe girmiş hikayeler ile bir çok çıkaracağımız dersler var. Türü fabl hep hayvanlarla dillendirilmiş. Ezop Masalları , Binbirgece Masalları ve Mesnevi dahil bu kitaptan örneklerle oluşturulmuş. Tavsiye ederim.

Ayten Ernaz Tiryaki 
 02 Mar 07:05, Kitabı okudu, 9 günde, Beğendi, 10/10 puan

Icerisindeki hayvan hikayeleri ile hayata, insanlara ve devlet yönetimine dair pek çok faydalı öğüdün yer aldığı bu dünya edebiyatının en eski ve en çok ilgi gören eserinin öncelikle idarecilere, devlet yöneticilerine ve bütün siyasilere ders olarak okutulması gerektiğine inanıyorum! Hem de defalarca!

Katre-i Matem 
03 Şub 20:31, Kitabı okudu, 2 günde, Beğendi, 10/10 puan

Her yaştan, her kesimden okurların okuyabileceği hatta okuması gereken bir eser. İçinde birçok ders verici hikaye yer alıyor ve aslında birçoğu da bilindik hikayelerden oluşuyor. Ama anlatılanlara sadece birer hikaye gözüyle bakılmadan bilinçli bir şekilde okunması taraftarıyım. Zira ancak bu şekilde hayatımızda kalıcı olumlu değişiklikler gerçekleşebilir. Tekrar tekrar okunabilecek başucu kitaplarından.

Berfun Berçin 
18 Eki 13:50, Kitabı okudu, 5 günde, Beğendi, 10/10 puan

Kitap içeriği hakkında bilgi içerir.Çok severek okudum.Yalın ve anlaşılır bir dille yazılmış. Adını “doğruluğun ve dürüstlüğün simgesi” olan Kelile ile “yanlışın ve yalanın simgesi” Dimne’nin hikayesinden alan kitaptır.Milattan Önce 1. yüzyılda yazılmış.Hikayeler iç içe girmiş çerçeve hikayelerden oluşuyor. Eser giriş ve beş bölümden oluşmakta.Kitapşu bölümlerden oluşmakta1. Bölüm: Dostluğun Bozuluşu 2. Bölüm: Nasıl Dost Kazanılacağı Hakkında 3. Bölüm: Savaş ve Barış 4. Bölüm: Kazandıklarımızın Kaybı 5. Bölüm: Tedbirsizlik hakkında.Kitap şöyle başlıyor;Kral bir gün bilge filozof Beydeba’dan ‘’Debşelim Beydeba’ya’’ diyerek öğütlerini ve hikayelerini dinlemesi.Tavsiye ederim.Keyifli okumalar.

Yasin YALÇIN 
08 Kas 23:21, Kitabı okudu, 8 günde, Beğendi, 9/10 puan

Aslında başka bir kitabı almak için gitmiştim kütüphaneye ama bunu bulunca hemen aldım. Adını sık sık duyduğum Doğu klasiği... Hemen hepimizin Batı klasiklerini duymuşluğumuz vardır. Ya Doğu klasikleri? Bu kitabı okuduktan sonra onların da okunmaya fazlasıyla değer kitaplar olduğunu anladım. Yaklaşık 3000 yıllık bir kitap bu. Fabl tarzında hikayeler mevcut ama arada insan faktörü de işin içine karışıyor. Okuduğum Batı fabllarına göre çok daha karmaşık, çok daha derin bir kitap Kelile ve Dimne.
Elbette çevrilirken bazı değişikliklere uğramış ve muhtemelen Arapçaya tercüme edilirken içine bolca Allah lafzı yerleştirilmiş. Benim okuduğum versiyonunda kitap şöyle başlıyor: Çin'de Hümayun Fal isminde bir padişah yaşarmış. Bu padişahın Haceste Ray adında bir veziri varmış. Bir gün ikisi ava çıkmış. Yorulduktan sonra gölgelik bir yer bulup oturmuşlar. Hümayun Fal tabiatta cereyan eden vakalara hayret ederek bunu bilgili vezirinden sormuş. Vezir soruya bir hikayeyle karşılık vermiş ve başlamış Debşelam Şah ile feylesof Beydeba'nın hikayesine.
Hikayede buradan sonra bu ikisi hiç gözükmüyor ve olay başka bir katmanda devam ediyor. Debşelem Şah rüyasında gördüğü üzere bir hazine buluyor ve hazineyi halka dağıtıyor. Bunun karşısında ödüllendiriliyor ve daha büyük hazineler değerinde 14 altın tavsiye bulunan bir vasiyet buluyor. Bu vasiyeti yorumlaması için de uzak diyarlarda bulunan feylesof Beydeba'nın mağarasına gidiyor. İkisi karşılaştıktan sonra bu sefer Beydeba başlıyor anlatmaya. Ve hikaye üçüncü katmana geçiyor.
İşte Kelile ve Dimne hikayesi bu on dört vasiyetin açıklanması üzerine yazılmış onlarca hikayeden oluşuyor. Kitap, ismini ilk iki vasiyetin anlatıldığı hikayelerde geçen iki çakalın isminden alıyor. Kelile ve Dİmne. Dimne, Şetrebe adlı vezir öküzün ayağını kaydırmaya çalışırken Kelile hep doğruluk üzere olup arkadaşını uyarıyor.
Sanmayın ki bu hikayeler basit çocuk hikayeleridir. Aksine gerçekten de padişahlara layık, yöneticilerin uyması gereken altın değerinde tavsiyeler içeren hikayelerdir. Basitçe bir hikaye anlatılıp hemen geçilmiyor. Karakterler birbirleriyle hikayeler aracılığıyla konuşuyorlar. Ve hikaye o kadar derinleşip, katmanlaşıyor ki, bazen hikayenin içindeki hikayenin içindeki hikayenin içindeki hikayenin içindeki hikayeyi okuyorsunuz. Yani beş katmanlı bir olay örgüsünden söz ediyorum.

Bulursam başka Doğu klasiklerini de mutlaka okuyacağım. Çok fazla alıntı yapamadım. Kitabın neredeyse her sayfası bir alıntı yapılabilecek kadar güzel hikayelerle dolu. Kelile ve Dimne birçok ibret ve ders alınacak hikayeyi içinde barındıran muhteşem bir hikaye. Keyifli okumalar...

Binlerce yıl önce yazılmış olmasına rağmen bugün dahi pek çok insanın sahip olamadığı erdemlerden bahseden ve onlarca öğütte bulunan eser.Her öğüt için bir öykü ve o öykünün içinde başka bir öğüt için yazılmış başka bir öykü şeklinde konuların birbirine bağlanarak anlatılması kitaba farklı akıcılık katmış.Öykülerin bazen çok çocukça ve sonlandırılma şekli mantıksız olması kitabın yetişkinlere göre olmadığı düşüncesini aklınıza getirsede yarım bırakılmamasını tavsiye ederim.

Inci DERYA 
30 Ağu 2015, Kitabı okudu, Beğendi, 10/10 puan

bu kitabi bir yox bir nece defe tekrar-tekrar oxudum.... heyvanlarin dilinden neql olunan bu hekayeler coz ibratemiz ve heyatidir.... eyni zamanda bu gunku dovrumuzde de aktualdir... belke de sonraki diger dunya xalqlari sifahi edebiyatanda yer alan bircox bu motivli eserler mehz " kellile ve dimne " - den qaynaqlanmisdir...

Halil Yavuz KAYA 
22 Nis 10:19, Kitabı okudu, 1 günde, Beğendi, 8/10 puan

Bugün için bazılarının anlam ve önemini yitirmiş olsa da kitap, bir nasihatler ve hayata dair herkese yol gösterici öğütler yumağı.
Dört hedef belirlemiş kitabın yazılmasına dair.
1. Gençler de zevkle okusun diye eğlenceli bulsun diye hayvanların dilinden anlatılmış.
2. Yöneticilerin gönüllerine girebilmek için.
3. İnsanlar tarafından sevilecek olan bu kitabın yönetenlerce çoğaltılıp nesiller boyunca okunması için.
4. Bilgeler bu kitabı yorumlasın diye.
Öncelikle demeliyim ki Bu sadece çocuk kitabı, bir masal falan değil. herkese hitap eden bir eser. Elbette bir takım öğütler nasihatler artık değerini çok tan yitirmiş. Hatta bazılarını benimseyebiliriz. Dahası bazı meseller çokça basit gelebilir.
Bazı yerlerde tereddütler doğurdu bende. Aşağılarda ifade etmeye çalışacağım. Orijinlinden uzaklaşmış olabileceğine dair. Adete bir dini, islami öğütler halinde sunulduğu göze çarpan çok yer var.
Yine de derim ki ! bir bütünler bütünlük içinde okunursa, derin kuyu kuyudan su çeker gibi çekip alabilirsiniz derinliğindeki anlamı. Ömer Hayyam ın "Rubai" lerindeki derin manalar gibi..
Bazen bakıyorsunuz size çok yakın gelen bir hikayenin farklı anlatımı. Ne gibi mi? Nasrettin Hocanın "Kazan Doğurdu" su gibi.
Çok Tanrılı bir dünyanın hakimiyeti altındaki kültür yapısı içinden yani 2000 den daha fazla yıl öncesinden gelen bir eser bu. Ta Büyük İskender in Hindistanı işkali zamanına dayanan bir yapıt.
Aradan çok çok uzun yıllar geçti...İrandaki Sasani Devletinin 20. hükümdarı Anuşirevan, (Araplar "KİSRA" der) Bir yolunu bulup bu kitabın orijinalini kaçırtı.
14.Y.Y. dan sonra çokca dillere tercüme edildi. Benim yukarıda ifade ettiğim tereddüt işte bu noktada yoğunlaşıyor. Henüz İsa peygamber, dolayısıyla Hıristiyanlık, Hz. Muhammet yani İslamiyet henüz yok. Açıkca din den söz edilmese de İslami motiflerle süslenen bazı konular, meseller kitaba ya Farslar tarafından ya diline çevrilen ülkeler tarafından, tahrifata uğratılmış yada ilaveler konularak dini , ahlak, telkinler veren öğütler haline getirilmiş izlenimi vermekte.
Bir başka husus, zamanlama konusunda tereddütler var. Emeviler zamanlarını nasıl bile biliyor Beydaba da onların zamanında geçtiği söylenen hikayeyi de anlatabiliyor? "Kadılık" müessesesini nasıl biliyor, ya da "jüri" sistemini. Adalet müfettişi varmıydı 2000 yıl öncesi ?
Lakin,ne olursa olsun. Dedik ya bütünler bir algıyla okumalı...Keşke İlk orijinini den okuma fırsatımız olsaydı.
Kitap öyle ya da böyle... bize hem iyiliğin,iyinin, güzelliğin, doğrunun, olması gerekenin sesini hem de kötülüğün, kötünün, çirkinliğin,çirkinin, yalanın yanlışın, olmaması gerekenin sesini getiriyor...
Yazıldığı zamanın şartlarının gereği hakimiyete, güce yakın olmayı ve getirisinin de iyi olacağı tezini savunsa da şimdiki matalitemizle, bakış açımızla bunu " cıkarcılı " tanımına oturtursa. yanlışa varır. Kuyunun suyuna erişemeyiz.
Okurken, yazılanları bu güne, çağımızın modern yapısına, çağdaş hukuk düzenine, kültürler bakışına, adalet anlayışına, hak ve hukuk, adalet yapısının çatısına uygunluk ararsak. kovamız yine boş kalır. Bulamayız dipteki suyu.
Anlayana saz Anlamayana davul zurna az demekte Beydaba...
İyi okumalar.....

KörKalem 
18 Eki 13:58, Kitabı okudu, 8/10 puan

İçinde yönetime, devlete, siyasete dair çok güzel öğütlerin bulunduğu çok eski bir kitap Beydeba'nın Kelile ve Dimne'si. Siyasilere defalarca defalarca ve yine defalarca okutulması gereken eserlerden sadece biri.

toprak 
08 Şub 2015, Kitabı okudu, 7/10 puan

Mesnevideki hikayeler gibi bir anlatım tarzı var.. hatta o kadar ki,
hikaye hikaye içinde hikayeler var..
okumak gerekir diyebilirim..

2 /

Kitaptan 113 Alıntı

Gördüm ki insan, dört özelliğiyle hayvanlardan ayrılmış... Bu dört şey, dünyada ne varsa hepsini içine alır. 
Hikmet, iffet, akıl ve adaletten bahsediyorum. 
Bilgi, edep ve kabiliyet, hikmete girer. 
Benliğe hakim olma, sabır ve vakar, akla girer. 
Haya, geniş gönüllülük ve şahsiyetlilik, iffete girer. 
Doğruluk, iyilik, nefs murakabesi ve güzel ahlak ise adalete girer. 
İşte bütün üstün nitelikler, bundan ibarettir...

Kelile ve Dimne, BeydebaKelile ve Dimne, Beydeba
Yunus Emre Dilsizmen 
14 Haz 21:58, Kitabı okudu, Puan vermedi

Tehlikeleri göze almayan, hedefine ulaşamaz.

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 18 - Can çocuk Yayınları)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 18 - Can çocuk Yayınları)

Kuşku yok, cahil kişi aldanır, şımarır ve nankörlük eder. Aklı başında, tecrübeli kişiyse devleti ve mülkü ustaca ve esnek bir şekilde yönetir. Sözlerimi düşün. Bunlara gocunma.

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 12)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 12)

Beydebâ, öğrencisiyle ha bire kafa yoruyordu hükümdarın talebini tam olarak karşılamak için...Nihayet akıllarına geldi: Onların diyalogu iki hayvanın diliyle olmalıydı. Böylece hayvanların konuşması eğlence ve mizah gibi görülecek söylenenlerin muhtevası ise hikmet olacaktı. Bilgelikten pay alanlar eserin hikmetlerine kulak verecek, hayvanların ve mizahın - bilgeler için yazılan bu kitapta- sadece araç olduğunu anlayacaklardı. Cahiller ve sıradan insanlar ise iki hayvanın karşılıklı kelam eylemesine şaşırıp dikkatlerini toplayacaklar, hiç şüphe etmeyecekler ve dinlediklerini sâde eğlence sayarak asıl mânâyı anlamaya gayret etmeyecek, eserin yazılış amacını bilemeyeceklerdi.

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 17)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 17)
Yunus Emre Dilsizmen 
14 Haz 21:59, Kitabı okudu, Puan vermedi

İyi bir öykü, iyi bir yemek kadar değerlidir bu dünyada...

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 53 - Can çocuk Yayınları)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 53 - Can çocuk Yayınları)

Bilge kişileri hürmetle karşılamayan, onların diğer insanlardan daha kıymetli olduğunu bilmeyen, onları küçük düşürmeye çekinmeyen adam akılsızdır, dünyasını karartmıştır. O, bilgelerin hakkını çiğnemiş, kara cahillerden olmuştur artık.

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 9)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 9)

Hükümdarların ülkeleri üzerinde hakları varsa, bilgelerin de erdemlerinden dolayı büyük hakları olmalıdır... Zira bilgeler, tecrübe ve bilgilerinden ötürü hükümdarlara muhtaç olmazlar. Ama hükümdarların mutlaka onlara ihtiyaçları vardır. Bilgi ve kudreti birbiriyle sarmaş dolaş iki dost gibi görüyorum.

Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 9)Kelile ve Dimne, Beydeba (Sayfa 9)