8,3/10  (23 Oy) · 
132 okunma  · 
19 beğeni  · 
1.233 gösterim
Shakespeare uzmanı olan Bülent Bozkurt`un özenli çevirisi ve açıklayıcı sunuşuyla...

Kral Lear, Shakespeare`ın en önemli oyunlarından biridir.

Tarihsel bağlamıyla, trajik olaylarıyla birçok yapıta esin kaynağı
olmuştur. Dünya tiyatro tarihindeki sarsılmaz bir yer edinen bu
oyun ülkemizde de başarıyla sergilenmiştir.

Bülent Bozkurt`un oyunu inceleyen geniş yazısının okurlara ve
sanatçılara yararlı olacağına inanıyoruz.
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Temmuz 2013
  • Sayfa Sayısı:
    200
  • ISBN:
    97860552863161
  • Çeviri:
    Bülent Bozkurt
  • Yayınevi:
    Remzi Kitabevi
  • Kitabın Türü:
Berk Cantutan 
19 Eyl 2015, Kitabı okudu, 14 günde, Beğendi, 10/10 puan

insanı çok iyi düşündüren dili biraz ağır olsa da mükemmel bir trajedi feodalite ve Makyavelizm gibi birçok şeyi barındıran bir eser. Kitaba eleştirel baktığınızda size çok şey katacaktır. Doğayla çatışmalar ve betimlemeleri olağan üstü.

Kitap Yızldızı 
02 Eki 19:58, Kitabı okudu, Beğendi, 9/10 puan

Yine William Shakespeare den ibret alınacak bir eser Kral Lear diğer bütün eserlerinde olduğu gibi kısa ve öz ibret dolu eserler okumanızı kesinlikle tavsiye ederi Keyifli okumalar Türkiye ...

Beyhude 
24 Eyl 23:19, Kitabı okudu, Beğendi, 10/10 puan

Spoiler içermez diyemeyeceğim.. Olduğu gibi spoiler :) ona göre okuyun sonra mızlanmayın!!!!
Üstüne düşüneceklerimiz- kral lear ve kızlarının ilişkileri.. Kral Lear kızlarının içinde en küçük olanı daha fazla sevmektedir. Sevgisine oranla topraklarını üç parçaya bölüp kızlarına ve onların eşlerine teslim etmeyi düşünmektedir. Bu durumu açıklayacağı büyük toplantıda kızlarına vereceklerine karşılık sevgi cümleleri bekler. Bu beklentiyi karşılayan büyük ve ortanca kız, Babalarının duymak istediği güzel abartılı ( kendilerinin inanmadığı) cümleleri sıralarlar. Sıra küçük kız Cordelia'ya gelince o süslü cümlelerden çok, içinden geçeni olduğu gibi sıradan övgüden abartıdan uzak samimi duygularını ifade eder.
- üzgünüm ama
Yüregimdekini dile dökemiyorum.
Bir evlat babasını ne kadar severse
O kadar seviyorum majestelerini
Ne fazla, ne az...
Kral lear (baba) konuşmalarında ima ettiği daha çok değer ve sevgi duyduğu kızından, daha az sevdiği kızlara oranla abartılı sevgi cümleleri bulamayışı... ( sevgisine istediği şekilde Karşılık bulamama) duygusunun kızğınlığını perçinlemesine yol açar. Baba ( kral Lear) sevgisi kadar kral nefreti bir anda ortaya çıkar. Kral'ın sevgisi gerçek bir baba sevgisimi? Yoksa krallık egosunu ve kibrini süsleyen geleneksel bir yaklaşım mi? Burada ki baba bir kral yerine bir çiftçi olsaydı; kızının. Sevgisini ifade söylemleri( topluluk içinde) Baba'yı bu kadar yaralamayacaktı .burada baba Rolü ikiye bölünmüş durumdadır. Birincisi Kral, kral gibi sevilmeyi hakettiğini düşünmektedir. Ikincisi sevgisine karşılık bulamadığını düşünen , acizleşmiş, ruhu yaralanmış küçük ve hakir düşürülmüş bir baba Kral Lear !!!

Kral Lear'ın kızları GONERIL --REGAN--CORDELIA

İnsan her yüzyılda insan. Yüzyılına ait olamayan insanlar vardır birde yüzyılının değerlerini üzerlerinde taşımakta zorlanan, biçilmiş rollere bedensel ve zihinsel adapte olamayanlar. Cordelia tamda böyle biri ve ne yazık ki Kral Lear'ın kızı. Kendine ihaneti red eden bir kız. Ve bunun bedelini ağır ödeyen.. Hakkı olan mirastan men edilen ... Fakat içindeki samimiyeti anlayan, babasının mirasından men edilmesine rağmen ona gerçek değeri veren kral ünvanını taşımayı hakeden Fransa Kral'ı.... William Shakspeare oluştururken karakterlerini karşıtlarınıda ihmal etmediği için Burgundy Dükü de çıkar karşımıza. Cordelia nin taliplerinden birisidir. Lakin Kral'ın kızını miras men edip evlatlıktan red ettiğini öğrenince, evlilik talebinden vazgeçer. Üstelik o kadar riyakarca yaparlar ki bunu çıkarcı yaklaşımlarını krala bağlılık gibi yüce değerlere yerleştirmesi.. Her daim hayatımızda karşımıza çıkan faydacı insan tutumu...
Gonerıl - Regan bu tarz kadınları da her yüzyılda görebiliriz. Bazen kızkardeşimiz, bazen annemiz, bazen arkadaşımız belki de iş arkadaşımız :) bunlar güç için her türlü entrika dalavere gibi bir yığın şeyi hayatının parçası haline getiren ve bundan bir gram yüzü kızarmayan insan tipleri :)
Shakespeare karakterlerini oluştururken karşıtları ile oluşturan bir yazar ve gerçekçi unsurları atlamayan bir yazar. Onun eserlerinde her karakter kendi koşullarında psikolojik ve sosyolojik yönleri ile incelenebilir.

Fransa Kralı CORDELIA nin talibi

Güzel Cordelia
Yoksunluğunda zenginsin sen,
Dışlandığın için seçkinsin........

Yine burada iki damat adayını kıyaslama şansı vermiş yazar. Ayni zamanda iki Kral'ın farklı bakış açılarını ve karakterlerini de değerlendirme imkanı sunmuş. Kral lear ve Fransa Kral'ı birisi gösteriş ve riyakârlığa kanarken, diğer Kral'ın özdeğerlere, gerçek sevgi, samimiyet ve dürüstlüğe verdiği önem. Buda bize şunu gösteriyor ki topluma yön veren sıfatlarına yüklediğimiz değerleri taşıyanda insan .. Taşıyamayanda da insan... Bizim gereğinden fazla yüklemelerimiz ve beklentilerimiz giriyor devreye ideal olanı idealize etmemiz gibi ....

Gloucester Kontu ve oğulları EDMUND- EDGAR

Gloucester kontunun oğlu Edmund yasak bir aşkın meyvesi( PİÇ) Edgar ise kontun meşru evliliğinden olan oğlu. Kont 1. Sahnede Keal Lear'ın açıklama ( mal dağılımı yaptığı sahnede) okurun karşısına çıkıyor. Gayri meşru yasak aşkın meyvesi Edmuntu Nasıl zor kabul ettiğini, meşru oğluna göre daha az değer verdiğini görmekteyiz. Babası Edmuntu tüm aşagılamalarına rağmen onun babasının soylu çevresi tarafından kabul görme çabası ( riyakar suskunluğuna dair ipuçları vermekte) lakin Edmund karakteri kaderine boyun eğmeyecektir. Çünkü meşru erkek kardeşiyle eşdeğer görmekte kendisini hatta abisi ile babasının arasını açıp, Kontun tüm mal varlığına sahip olmak derdi.
1. Sorgu 1600 lü yıllarda yazılan bu eser.. Üzerinden 400 yıl geçmesine rağmen toplumun değer yargılarında gram farklılık olmadığını göstermektedir. İnsan duygu ve ihtiraslarının yüzyıllar evvel ne ise hala aynı oranda ilkel benlik üzerinden yürüdüğünü....
2. Sorgu bir piç diye adlandırılan Edmund'un piç gibi davranışının onun gerçekten bir piç olduğuyla yani onun yasak aşkın meyvesi, toplum tarafından "kirli" olarak nitelendirilen ilişkinin ürünü olan birisinin """kirli """ bir ruha sahip oluşumu? Yoksa Keal Lear'ın meşru kızları gibi ( Gonerıl ve Regan ) gibi, babalarına duydukları eksik sevgi ve Cordelia ve Edgar'a duyulan kıskançlığın yansıması? Soylu kızların soysuzluğu, piç Edmund'un piçlik gerekçelerine göre gerçek piçlerin ve soysuzların meşru eşlerden de " temiz ilişkilerin " ürünü olabileceğini de gösteriyor. Edmund karakterinin toplumun ahlak, inanç, iki yüzlü yaklaşımı ve batıl inanç ve oluşturduğu değer yargılarına yönelik eleştirilerini ve küçümsemelerini görmekteyiz.

Yazar burada bir kıyas şansı daha tanımış okuruna kral lear ve kızları--- kont ve oğulları arasında...
Sonuç olarak ister PİÇ olsun isterse ASİLZADE insanoğluna ait duygular ihtiras, güç isteği; cinsiyet , sınıfsal farklılık, gelişmişlik( teknolojik, bilimsel ve tarihsel) ilkel yönlerini korumaya devam etmektedir.



SOYTARI

William Shakespeare Atinalı Timonda olduğu gibi ( huysuz filozof) burada da ""Soytarı"" karakteri ile oyunun içinde yer aldığını düşünüyorum. Şahsi fikirlerini ,yermelerini, alaycı eleştirilerini, acımasız dalga geçişleri, ile yarattığı karakterlerin ve olayın içinden sıyrılıp belki de okuyucusuna ve seyircisine atladığı yada gözlerinden kaçırdığı unsurları tekrar düşünme olanağı yaratmış .. Onların bakış açısı ile dönemin değerlerine, aptallıklarına yönelik göndermeler yer almakta aynı zamanda eğlenceli dilleri ile kara mizah yapan karakterler olarak trajedik sahneleri traji komik hale getirerek durum yumuşatması içine girmiş!!!

Kitaptan 9 Alıntı

Edgar (kendi kendine):
"Daha beteri olamaz" diyebiliyorsak hala,
En kötüyü tatmamışız demektir.

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 135 - Remzi KİTABEVİ)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 135 - Remzi KİTABEVİ)

Ne tatlı olmalı ki yaşamak,
Sürekli ölüm korkusu çekmeyi
Ölümün kendisine yeğliyoruz

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 188)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 188)

SOYTARI: Sen benim soytarım olsaydın amca, zamansız yaşlandığın için sopayı yerdin benden.
LEAR: ne demek istiyorsun?
SOYTARI: Akıllanmadan yaşlanmayacaktın.

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 65)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 65)
Ezgi Sezgin 
29 Eyl 2015, Kitabı okudu, Beğendi, Puan vermedi

Sevgisini bağıra çağıra anlatmıyor diye sevgisiz diyemezsiniz kimseye.

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 172 - İtalik Yayın)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 172 - İtalik Yayın)

İnsan daha kötüyü görünce,
Kötü iyi görünüyor gözüne.
En kötü olmayan,
Sanki övgüyü hak ediyor sonuçta.

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 96)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 96)

KENT: Gördüğünüz gibi biriyim. Bana güvenenin sadık hizmetkarı olurum, doğru kişiyi severim, çok düşünüp az konuşanla yoldaşlık ederim, tanrıdan korkarım, çare yoksa dövüşürüm, balık yemem.
LEAR: Nesin yani?
KENT: Temiz yürekli bir kral kadar yoksul biri.
LEAR: Kulları kadar yoksul bir kral kadar yoksulsan, iyi yoksulsun demek.

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 47)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 47)
Ezgi Sezgin 
29 Eyl 2015, Kitabı okudu, Beğendi, Puan vermedi

''İnsanoğlunun ne budala olduğunun resmidir bu.
İşler biraz ters gitmeye başladı mı,
İhtimal ki kendi hatamızın bedelidir bu.
Oysa biz güneşi, ayı ve yıldızları suçlarız,
Onlardır felaketimizin sorumlusu.
Onlar zorladığı için hain,
Gökyüzü öyle emrettiği için soytarı,
Kürenin üstünlüğü yüzünden düzenbaz,
Hırsız ve vefasız oluruz.
Gezegenlerin etkisi oturtur bizi içki sofrasına,
Yalan söyletir, sokar zinanın koynuna.
Gökler böyle istiyor diye şeytanlara dönüşürüz biz.
Korkunç mizacından bir yıldıza iftirayla sıyrılmak:
Çiğ süt emmiş insanoğlunun takdire şayan kaçışı!''

Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 185 - İtalik Yayın)Kral Lear, William Shakespeare (Sayfa 185 - İtalik Yayın)

Zaman ikiyüzlülüğün gizlediğini nasıl olsa bir gün ortaya çıkarır, kusurlarını örtenin sonu nasıl olsa utançtır!

Kral Lear, William ShakespeareKral Lear, William Shakespeare