Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Osmanlılar`da Bilimsel Düşüncenin Yapısı

Remzi Demir

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Doğrusunu söylemek gerekirse, altı asırlık Osmanlı bilim tarihi boyunca, kapsamlı bir çeviri etkinliği yaşanmamıştır; dönem dönem çeviriler yapılmış, ancak önemli eserlerden çok önemsiz eserler, bilimsel eserlerden çok edebi ve tarihi eserler çevrilmiş­tir.
Reklam
Osmanlı bilim ve teknoloji tarihinde, askerler, öncü ve devrimci bir misyona sahiptir.
Islam bilim geleneğinin ve bu geleneğin üzerinde yükseldiği Yunan bilim geleneğinin temel eserlerinden sadece birkaç tane­ sinin Türkçeye kazandırılmış olmasını son derece önemli bir ye­ tersizlik olarak kabul etmek gerekir. 16. yüzyıla kadar, Aristote­ les 'in, Batlamyus'un ve Galenos'un ve diğer taraftan İbn Si­ na'nın (el-Kanunf i't-Tıb istisna tutulacak olursa), Beyruni'nin ve İbnü'l-Heysem'in büyük eserleri ve 16. yüzyıldan sonra, Kopernik'in, Galilei'nin, Kepler'in ve Newton'un büyük eserleri çev­rilmemiş ve Türkçe olarak işlenmemiştir.
Yobaza iş mi verilir makam mı verilir
Fatih Sultan Mehmed Han, Medaris-i Semaniyye'yi kurmuş ve ''Usulüne uygun olarak tedrisat yapılsın'' diye vakfiyesine kayıt düşürmüştür. Haşiye-i Tecrid ve Şerh-i Mevakıf'ın okutulmasını istemiştir. Sonra gelenler ise ''Bu dersler felsefeyle ilgilidir." diyerek kaldırmışlar ve onların yerlerine Hidaye ve Ekmel okutmaya başlamışlardır. Ancak bunlarla yetinmek makul olmadığı için, sonunda ne felsefe kalmış ne de Hidaye ve Ekmel kalmış ve Anadolu'da ilim pazarına kıtlık girmiştir.
Hiç kuşkusuz ki en önemli nedenlerden birisi, fiziğin, yani doğadaki oluşumları inceleyen doğa-bilimlerinin haram olduğuna inanılmış olmasıdır. Nitekim, 17. yüzyılın ikinci ya­rısı ile 18. yüzyılın birinci yarısında yaşayan ve Saçaklızade lakabıyla tanınan Muhammed ibn Ebi Bekr el-Mar'aşi (Ölümü 1732), Tertlb el-' Ulum (Bilimlerin Dizilmesi) adlı eseri­nin Birinci Bölüm'ünde, mantığın şeri açıdan değerini belir­lerken, ''Mantığın felsefeyle ilişkili olması, haram olmasını gerektirmez;çünkü felsefe, bütün dallarıyla haram değildir. Felsefeden haram olanlar, sadece metafizikle ve fizikle ilgili olanlardır; ancak hesap da felsefeye dahil olduğu halde, haram değildir." demiş ve fiziğin haram olduğunu açıkça beyan etmiştir.
Reklam
Tıbbi eserlerde ve bunların dışında mesela farmakoloji ve bo­tanik ile ilgili eserlerde, sık sık karşılaşılan ''Mücerrebdir'', yani ''Tecrübe edilmiştir veya denenmiştir'' cümlesi ise, bir deneye değil, bir denemeye işaret eder. Aslında deneme de bir tür deney­dir; ancak deneyde matematiksel bir tasarımın doğaya uygun olup olmadığı araştırılırken, denemede fiziksel bir maddenin (bu­rada basit veya mürekkep bir devanın, yani ilacın), önce başka bir canlı ve sonra insan üzerinde beklenen etkiyi yapıp yapmadığı araştırılır; dolayısıyla deneme, bilgi doğrulama sürecinde, oldukça sınırlı bir uygulama alanına sahiptir ve doğayı kavramaya yö­nelik bütün bilimsel girişimlerde kullanılması olanaksızdır.
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.