Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Oyunun Ontolojisi

Yücel Dursun

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İyi oyuncu, başkalarının kendisini seyretmesini isteyen, kendi oyununu oynayan oyuncudur.
Sayfa 45 - Doğubatı Yayınları. 2. Basım. Eylül 2014.
İyi oyuncu
İyi oyuncu (Gute Schauspieler) olduklarını gördüm bütün büyüklenenlerin; onlar oynarlar ve isterler ki başkaları onları seyretmeye can atsınlar -bütün ruhları bu isteğin içindedir. Onlar kendilerini oynarlar, kendilerini türetirler; onların yakınında hayatı seyretmeyi severim, -karadüşüngüye birebirdir". İyi oyuncu, başkalarının kendisini seyretmesini isteyen, kendi oyununu oynayan oyuncudur. Dolayısıyla "tırmanmak", "üste çıkmak" ve bunun için "gücü istemek", ama bütün bunlar "niçin" diye sorulabilecek bir sorunun muhtemel bir yanıtı da şu olabilir: "Seyredilmek için". Gücü isteyen ve bu uğurda tehlikeli bir oyunu göze alanların amacı, "büyüklenen" insan tipinde olduğu gibi, "seyredilmek"tir denilebilir. Efendi olmak isteyen, güçlü olmak isteyen de bu amaçla "gücü istiyor".
Sayfa 44 - Doğu Batı Yayınlar 2. Basım \ Nietzsche ve Bütünlüklü Bir Oyun Kavramına HazırlanışKitabı okudu
Reklam
Nietzsche ve Bütünlüklü Bir Oyun Kavramına Hazırlanış
Nietzsche'ye göre oyun ne salt zorunlu ne de olumsaldır: "Zorunluluğun demir elleri talihin zar maşrapasını sallayıp, oyunlarını sonsuza dek oynarlar. Her derece amaca uygunluk ve akıllılıkla tamamen benzer görünen zarlar, gelmek zorunda. Belki de bizim arzularımız ve amaçlarımız böyle atılan zarlardan başka bir şey değildir -ve biz, aşırı dar kafalılığımızı kavramak için sadece çok yetersiz ve kibirliyiz; yani demir ellerle zar maşrapasını sallıyor olmamız ve kasıtlı eylemlerimizde zorunluluk oyununu (das Spiel der Notwendigkeit) oynamaktan başka bir şey yapmıyor olmamız". Burada talihin zar maşrapası, şans ya da rastlantının, zorunluluğundan demir elleriyle belirleniyor olması, zorunluluk ve rastlantının birlikteliğini gösterir. Ne hiçbir şey, zar atılmadan öncesi gibi belli ve zorunlu; ne de öylesine bir zar atışında olduğu gibi bütünüyle olumsaldır. Bu oyun zorunluluk ve olumsal olanın birlikte bir belirlenimden oluşmaktadır.
Sayfa 41 - Doğu Batı Yayınlar 2. BasımKitabı okudu
"Gücü İsteme" Oyunu
"Bu dünya, gücü istemedir-başka bir şey değil! Ve siz kendiniz de, bu gücü istemesinizdir-başka bir şey değil!". Bu isteme tarzı hayatla, canlı olmakla ortaya çıkar. Buna rağmen kastedilen yaşamayı isteme değil, uğruna ölümü göze alacak derecede, riskli ve tehlikeli bir oyunun oynandığı "gücün" ta kendisidir. En güçlüsünden en güçsüzüne oynanır bu oyun. Güçlüye hizmet etmeye de kendi istemi kandırır güçsüzü. Çünkü aynı isteme, güçsüze efendilik etmek ister. Kendini aşmak isteyen insan, başkası, öteki ile karşılaştığında öteki üzerinden kendini ya da eş deyişiyle kendisindeki ötekini alt etmek, aşmak ister. Bunun için, yukarı çıkması, ötekinin üzerine basması gerekir. Güç istemi ve onun ortaya çıkardığı oyun da bu noktada belirir zaten. Gücü elinde bulunduran tırmanır. Tırmanmak isteyenleri de boyunduruğu altına alır. (Birebir alıntılamadım.)
Sayfa 43 - Doğu Batı Yayınlar 2. Basım \ Nietzsche ve Bütünlüklü Bir Oyun Kavramına HazırlanışKitabı okudu
İyi Oyuncular
Hayatı seyretmenin güzel olması için, hayat oyununu iyi oynamak gerekir; ama bunun için de iyi oyuncular ister. (Nietzsche)
Sayfa 44 - Doğu Batı Yayınlar 2. Basım \ Nietzsche ve Bütünlüklü Bir Oyun Kavramına HazırlanışKitabı okudu
"Eğitimin onlar için bir oyun olmasını sağlayacaksın. Böylece onların yaratılıştan neye elverişli olduklarını daha iyi anlarsın." der Platon Devlet'te. (...) Çünkü erdem bir yandan da herkesin kendi işini yapmasıdır.
Sayfa 32 - Doğu Batı Yayınlar 2. BasımKitabı okudu
Reklam
Heraklitos ve Platon'da Oyun
"O oynar çünkü oynar. 'Çünkü' oyuna batar. Oyun niçinsizdir. O oynadığından dolayı oynar. Bu oyunun oynanma sebebi 'çünkü' süzdür. Çünkü, 'çünkü' oyunun içine gömülüdür. Ama aynı zamanda "Hiçbir şey, temel/nedensiz değildir"
Sayfa 28 - Doğu Batı YayınlarıKitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.