Sanat ve Sanatçılar Üzerine

Sigmund Freud

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Rüyalar, iddia edileceği üzere, normal insanların fizyolojik sanrılarıdır. Bastırılan izlenim, bir yanılsam olarak uyanık yaşama girecek kadar güçlü bir hale gelmeden önce, uyku halini daha elverişli koşulları altında, kalıcı etkileri olan bir rüya biçiminde ilk başarısını kolayca elde eder. Çünkü uyku sırasında, zihinsel aktivitedeki yavaşlamayla birlikte, baskın ruhsal güçlerin bastırılana uyguladığı direncin gücünde bir gevşeme yaşanır. Rüyaların oluşumuna mümkün kılan işte bu gevşemedir ve işte bu sebeple rüyalar, zihnin bilinç dışı kısmına ilişkin bilgi en muhtemel erişimimizi sağlar; gel gelelim, genellikle, ruhsal duygu yatırımlarının yeniden kurulmasıyla, rüya bir kez daha kaçmaya başlar ve bilinç dışının edindiği yere bir kez daha terk edilir.
Gel gelelim aynı içerik shakespeare'in başka bir sahnesinde, en çarpıcı dramalarından birinde de görülmektedir; bu sefer temaya konu olan bir gelinin seçimi değildir, lakin Venedik tacirindeki kutu seçimi ile birçok gizli benzerlikle bağlantılıdır. Yaşlı Kral Lear, hala hayattayken krallığını üç kızı arasında her birinin kendisi için ifade ettiği Sevgi miktarıyla orantılı olarak paylaştırmaya karar verir. Peki bu 3 kız kardeş kimdir ve neden üçüncüsü tercih edilir Bu soruyu cevaplayabilirsek,nihayetinde aradığımız yoruma ulaşabiliriz. 3 kutuyu sembolik olarak 3 kadın olarak açıklayarak psikanalitik tekniğini bir uygulamasından faydalanmış olduk.
Sayfa 134Kitabı okudu
Reklam
Şimdi modern, dramadaki trajedinin Doruk noktalarından biri olan o etkileyici son sahneyi ele alalım.Lear, Cordelia'nin cansız bedenine sahne boyunca taşır.Cordelia, "ölüm"dür. Durumu tersine çevirdiğimiz takdirde anlaşılır kılınır sahne ve ancak o zaman bize tanıdık gelir.Cordelia, Alman mitolojisindeki Valkyrie gibi ölü kahramanı savaş alanından uzaklaştıran ölüm tanrıçasıdır. İlkel mite bürümüş ebedi bilgelik,yaşlı adama aşktan vazgeçmesini, ölümü seçmesini ve ölümün kaçınılmazlığıyla arkadaşlık kurmasını ister.
Sayfa 145Kitabı okudu
Yazarın amacının, acısını kendi yüreğinde hissetmiş olabileceği nankörlük trajedisini sunmak olduğu ve oyunun bıraktığı etkinin,sanatsal sunumunun tamamen biçimsel unsura dayandığını da iddia edilmektedir; lakin bu iddia, kanaatimce, üç kız kardeş arasındaki seçim temasından çıkarttığımız sonucun bize ulaştığı anlayışın yerini alamaz
Sayfa 144Kitabı okudu
Rüya çalışmasıyla karşılaştırmak için, eski Mısır diline ait önem arz eden ve de hayli garip başka bir özellik daha söz konusudur. Eski Mısır dilinde kelimeler, görünüşe bakılırsa açıklamaya böyle başlamamız gerekmekte, seslerini ve anlamlarını tersine çevirebiliyordu. Almanca "gut".(iyi) kelimesinin eski Mısır diline ait olduğunu varsayalım: bu durumda "gut" kelimesi "iyi" anlamını işaret ettiği kadar "kötü" anlamına da gelebilirdi ve "gut" şekli ile olduğu kadar "tug" olarak da telaffuz edilebilmekteydi. Tesadüfi olaylar olarak açıklanamayacak kadar sık olan bu tür tersine çevirmelerin çok sayıda örneğini, Arya ve Sami dillerinde de rastlanabilir.
Sayfa 118Kitabı okudu
"Bütün bilginin, düşüncenin veya bilincin Temel görevliliğinin elinden kendine dilde göstermekten başka bir şey gelmez. Kavrayabileceğimiz her şey başka bir şeyden geçiş olarak görülüyorsa, O halde her deneyimin iki tarafı olmalıdır veya her cismin çift anlamı olmalıdır ya da her anlam için iki isim olmalıdır."
Sayfa 117Kitabı okudu
Reklam
Antik Çağ'ın rüya yorumcuları, rüyadaki bir şeyin tersini ifade edebileceği fikrini detaylıca kullanmış gibi görünmekte. Rüyaların bir anlamı olduğunu ve yorumlanabileceğini kabul ettiklerinden beri, modern çağdaki Rüya yorumlayıcıları da rüyadaki materyalin tam tersini ifade edebileceği olasılığını zaman zaman tanımıştır.
Sayfa 112Kitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.