Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Celâli İsyanları

Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası

Mustafa Akdağ

Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası Gönderileri

Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası kitaplarını, Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası sözleri ve alıntılarını, Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası yazarlarını, Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kızılbaşlık
Yavuz Selim'in Anadolu'da Kızılbaşlığa karşı çok sert ve zalimce işlemlere giriştiği bilinmektedir.Öyle sanıyoruz ki bu akıllı padişahın,hepsi öz be öz Türkmen olan bu insanlara karşı beslediği olumsuz duygu,Şehzadeliği zamanında Trabzon valisi iken Şah İsmail'in Anadolu hakkındaki politikasına yerli kimi alevi ileri gelenlerinin hizmet etmeye kalkmaları sonucu idi.
Sayfa 117Kitabı okudu
Ahlaki Çöküş Fuhuş(16.yy.)
İstanbul mahallelerinde pek çok fahişe kadınların yuvalandıkları,bekar odalarında,levendlerle düşüp kalktıkları,birçok evlerin buluşma yeri olarak kullanıldığı,bazı defa,evli barklı kadınların bile bu işlere karıştıkları,devrin mahkeme ve polis kayıtlarınca öğrenilmektedir.
Sayfa 106Kitabı okudu
Reklam
Osmanlıda Alkol
Sarhoş edici şeylerin içilmesini İslam dini yasak etmiş olmasına rağmen,Türk toplumunda içkinin kullanılması hiçbir devirde önlenememiştir.Hatta,Yıldırım Bayezid'den beri,özellikle şarap içilmesinin arttığını Osmanlı vaka yazarları açıkça öne sürmektedir. (*Yıldırım Bayezid'in şarap içtiği bilinmektedir.)
Sayfa 104Kitabı okudu
XVI.yüzyıl Türkiye'sinde,şehir topluluğu 《esnaf》,《mürtezika》ve hükümet memurlarından ibaret idi.Belki biraz da bağ ve bahçe yetiştirimi ile geçinenler vardı.
Anadolu Türk halkı,Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluşunu başarı ile bütünlemiş olmasına rağmen,sağlam bir iktisadi düzen geliştiremedi.XVI.yüzyılın başlarında bile,halk kadar hükümette para sıkıntısı çekmekte idi.II.Bayezid'in vilayetlerde valilik eden oğullarının,almakta oldukları aylıklarının azlığı yüzünden,geçim zorluğu içinde kıvranmaları bize bu konuda kolay anlaşılır örnekler vermektedir.
İsyancılar Alevî-Kızılbaş Türkmenler olsa bile, çıkardıkları isyan bir mezhep ayrılığı iddiası değildir.
Sayfa 114Kitabı okudu
Reklam
Celâlî mücadelesinde gördüğümüz Celâli bölükleri, "levend" dediğimiz "çiftbozan" unsur ile resmî hüviyet sahibi kimselerin birleşmesiyle teşekkül etmiştir.
Hüseyin Hüsameddin'e göre Osmanlı sarayına ve çevresine köle-kul olarak girip gittikçe kalabalıklaşan "dönmeler" kapıkulu kadrolarını doldurmuşlar, sancakbeyliği, beylerbeyliği, vezirlik vb görevler, yavaş yavaş Türklerden bunlara geçmiş, böylece devletin kurucusu olan bir halk kendi devletinin yönetimini bu sonradan gelenlere dönmelere- kaptırmakta onlar efendi ve asıl sahip reaya durumuna düşmüştür.
Boş levend birliklerinin Celâli karakterine bürünmesi
Rumelinin yerli Müslüman-Türk halkı arasında levendliğe olan eğilim ilk zamanlarda Anadolu'da olduğundan da kuvvetliydi. Birçok timarlı sipahi de işe karıştıklarından, levend haramîliği "Celalî ayaklanaması" karakterini almaya başlıyordu.
62 öğeden 41 ile 50 arasındakiler gösteriliyor.