Yüreğim Dağlardadır / Yaşamak Vakti

0,0/10  (0 Oy) · 
0 okunma  · 
0 beğeni  · 
314 gösterim
"Günümüzde insanın evindeyken kendini evinde hissetmemesi bir ahlak sorunudur." der ünlü düşünür Theodor Adorno. Bu ahlak sorunu Saroyan'ın birçok yapıtının iskeletini oluşturur. Saroyan eserlerinde 'öteki' kavramını sadece bir kimlik değil bir insanlık sorunu olarak ele alır. Bu kitaptaki iki oyunda da Saroyan, özünde ortak bir temele oturan farklı yabancılaşma serüvenlerinin izleğini sürüyor.

İlk oyun Yüreğim Dağlardadır'ın kahramanı Jasper MacGregor hor görülmüş, dışlanmış ve artık dünyaya ait olmaktan tamamen uzaklaşmıştır; dünya artık onun için güvenilir bir yer değildir, kendini kalabalıklar arasında değil dağlarda anlamlandırmaktadır. Saroyan, Jasper MacGregor adının, rahatlıkla Kaspar der Krikor olarak da okunabileceğini söyler; haklıdır da.

Onun birçok karakterinde olduğu gibi Jasper MacGregor da sürgün bir Ermeni'nin karakteristiklerini taşır.
İkinci oyun Yaşamak Vakti'nde ise uçlarda yaşayan karakterlerin cirit attığı bir ortamda, orkestra şefi Joe çıkar karşımıza. Günlük hayatta karşılaşmaktan kaçındığımız insanların akıl babasıdır Joe. Kabul etseler de etmeseler de onları 'öteki' olmaktan kurtarmaya çalışmaktadır. Şüphesiz, kendisinin ne kadar 'yabancı' olduğunun da farkındadır ama bunu değiştirmeye çalışmaz.

Kitapta, derin hümanist öğeler taşıyan bu iki oyunun dışında, Saroyan'ın dönemin Amerikan tiyatroculuk anlayışını yerlebir ettiği iki de sunuş yazısı yer almaktadır. Nevi şahsına münhasır bir kişilik olan Saroyan'ın yerleşik entelektüel düşünce normlarına başkaldırısını açığa vurduğu başka olaylar da -bazı eserlerini (örneğin Yaşamak Vakti'ni) filme çeken Hollywood'a sırt çevirmesi, layık görüldüğü Pulitzer Ödülü'nü almayı reddetmesi- hâlâ hatırlardadır.
(Arka Kapak)
  • Baskı Tarihi:
    2003
  • Sayfa Sayısı:
    224
  • ISBN:
    9789757265573
  • Çeviri:
    Ece Eroğlu
  • Yayınevi:
    Aras Yayıncılık
  • Kitabın Türü: