Ahmet Yılmaz Boyunağa

Ahmet Yılmaz BoyunağaYankılı Kayalar yazarı
Yazar
9.0/10
1.387 Kişi
4.424
Okunma
99
Beğeni
8,2bin
Görüntülenme

Hakkında

Kırklareli’de dünyaya gelen Ahmet Yılmaz Boyunağa ilköğrenimini burada tamamladı ve lise öğrenimi için Zonguldak'a gitti. Liseyi Zonguldak Mehmet Çelikel Lisesi'nde 1956'da bitirdi. İstanbul Üniversitesi Tarih Bölümü'nden 1960 yılında mezun oldu. Bursa (1960-1962) ve Yozgat (1964-1965) Liselerinde edebiyat öğretmeni, Balıkesir Eğitim Enstitüsü'nde tarih öğretmeni (1965-1972) ve 1973 yılından itibaren de Samsun Eğitim Enstitüsü'nde tarih öğretmeni olarak görev yaptı. Samsun 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğretim görevlisi olarak hizmet verdi (1979). İki çocuk sahibi olan Boyunağa, 1989’da umreye gitti. Samsun 19 Mayıs Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'ndeki görevi sırasında emekliye ayrıldı (1991). 1992'de hacca giden Boyunağa, 10 Ekim 1995 tarihinde Samsun‘da vefat etti. Ahmet Yılmaz Boyunağa; kaleme aldığı ilmî incelemeler, düşünce yazıları ve romanları ile çok yönlü bir yazardır. Romancılığımız içerisinde; daha çok tarihçi kimliğiyle yazdığı romanlarla ön plana çıkmış, tarihî gerçeklere sadık kalarak bunu toplumun her kesimine aktarmaya gayret etmiş mühim bir şahsiyettir. 1970'li yıllarda yazı hayatına başlamış ve Tercüman (1973-1980), Türkiye (1976-1982, 1985-1987) gazeteleri ile Türk Edebiyatı ve Sur dergilerinde kaleme aldığı yazılar yayımlanmıştır. Boyunağa'nın edebiyat dünyasında tanınmasını sağlayan ise hem çocuklar için hem de yetişkinler için kaleme aldığı tarihî romanlardır. Bu yönüyle onun edebî şahsiyetini, tarihî roman yazarı olarak ve çocuk edebiyatı yazarı olarak iki noktada değerlendirmek mümkündür. Çocuk edebiyatı içinde de aynı şekilde tarihî romanlarıyla adını duyurmuş ve bu sahada kendine özgü bir çizgi oluşturmuştur. Tarihî roman yazarı olarak Ahmet Yılmaz Boyunağa, tarihçi kimliği ile edebiyatı aynı potada eritmiştir. Romanlarının tarihî arka planı gerçeklere uygundur ve bazı romanlarında kronolojik zamanı takip etmek mümkündür. Tarihî gerçeklerin ve şahsiyetlerin çarpıtılmadan verilmesini amaçlar. Tarihî şahsiyetleri ve olayları anlatırken şahsiyetin yaşadığı, olayların geçtiği devri göz önüne alır. Bu amaçla roman yazmaya yönelirken eserlerini 1980'li yıllardan evvel kurgular ve 1980'den sonra da yayımlamaya başlar. Cumhuriyet devri içerisinde Boyunağa'dan evvel Feridun Fazıl Tülbentçi, Tarık Mümtaz Göztepe, Abdullah Ziya Kozanoğlu ve Enver Behnan Şapolyo gibi isimler kaleme aldıkları tarihî romanlarıyla bilinmektedir. Boyunağa, belli yönleriyle bu isimlere benzese de gerek dili kullanımı gerekse olaylara gerçekçi tarzda yaklaşmasıyla onlardan ayrılır. Ayrıca roman yazmadan evvel konu hakkında derin bir araştırma ve soruşturma yapar. Ona göre her eserin yazılışının bir sebebi bulunur. Tarihî eserleri yazmasının gayesi, tarihî romancılık sahasındaki eksikliği gidermek olduğu kadar, bilerek veya bilmeyerek Türk tarihi hakkında yapılan bazı büyük yanlışlıkları düzeltmektir. Bazı tarihî romanlardaki yazılanlara inanamaz. Mesela bir romanda Yunus Emre gibi bir evliya, bir şövalyenin içki artıklarıyla dolu sofrasında karnını doyuran bir âşık şeklinde verilir. Dünya üzerinde kaleme alınmış bütün tarihî romanlarda, genellikle milletinin millî tarih şuurunu canlı tutmak, millî uyanışı sağlamlaştırmak amaçlanır. Boyunağa, 1975 yılında ilk tarihî romanı olan Kırık Hançer’i kaleme alır. Bu eserinde Gazneli Mahmut döneminde Sivas’nın Şimşeği olarak nitelenen kırık hançerin Müslüman yiğit Ömer tarafından yok edilmesi anlatılır. Kırık hançer için Hindular uğruna canlar feda edip onu korumak için her türlü fedakârlığı gösterirler. Hindularca kırık hançer, sahibine büyük güç ve kudret verdiğine inanılan, karşısına çıkan ağaç, taş, demir her şeyi parçalayan olağanüstü güce sahip bir varlıktır. Gazneli Mahmut’un ordusuna karşı kullanılacak olan bu tehlikeli silah, Hinduların elinden alınmak istenir. Bu işi Ömer büyük bir maharetle yerine getirir. Eserde ayrıca Gazneli Mahmut’un putperest Hindulara karşı yapmış olduğu cihat tarihî gerçekliğe uygun bir şekilde verilir. Bu ilk romanında olduğu gibi diğer tarihî romanlarında da millî şuuru ve millî kültürü nesillere aktarma gayesiyle olaylardan ve şahıslardan hareket etmiştir. Boyunağa, ilmî eserleri yanında, tarihî romancılığımıza yeni yollar açmış olup tarihî romancılığımızın popüler olmasında rol oynamıştır. Çocuk edebiyatı içerisinde de değerlendirebileceğimiz Boyunağa yetişkinler için olduğu gibi çocuklar için de tarihî çocuk romanları kaleme alır. 1980'li yıllardan evvel kurgulanmış olması muhtemel olan çocuk romanlarını 1985'ten itibaren aralıksız yayımlamaya başlar ve arka arkaya yirminin üzerinde roman yayımlar. Çocuk romanlarında ağırlıklı olarak uzak geçmişteki Türk tarihi ve İslam tarihindeki önemli şahsiyetlerden hareket eder. Roman, öncelikle anlatılacak bir olay ile bu olayı sunacak olan anlatıcıya gereksinim duyar. Boyunağa çocuk romanlarında hem anlatıcı hem gözlemci konumundadır. Birçok romanında anlatıcı kimliğiyle yer alır fakat olaylara müdahale etmeden kahramanlardan birisiymiş gibi olayları ve kişileri tasvir eder. Kahramanlık, zafer, savaş, fetih gibi temalara eğilirken olayları âdeta ressam gibi portreler hâlinde gözler önüne serer. Çocuk romanlarının çok fazla okunmasını sağlayan en önemli unsur, kahramanların bir maceraya atılması ve romanın sonuna kadar bir heyecan duygusunun hâkim olmasıdır. Bazı romanları bu heyecan duygusundan dolayı polisiye roman havası taşımaktadır. Yayımlandığı dönemde popülerlik kazanan çocuk romanlarının hemen hepsinde bu durumu görmek mümkündür. Onun çocuk romanlarında genellikle cümleler kısadır ve okuyucuyu sıkmamak için süslü kelimelerden ve ağdalı anlatımdan kaçınılmıştır. Merak duygusunun ve gerilimin ön plana çıkarılmasıyla romanda çocuğa verilmek istenen millî şuur, tarih şuuru ve millî kimlik bilinci doğrudan verilmek yerine sezdirilmiştir. Gerek yetişkin romanlarıyla gerekse çocuk romanlarıyla tarih anlayışını toplumda inşa etmek isteyen Boyunağa hem çocuk edebiyatı hem tarihî roman sahasında başarılı eserler vermiştir. Edebiyatın omzundaki melek diyebileceğimiz tarih ile edebiyatı uzlaştırırken, edebiyatı salt bir söylem aracı olarak kullanmaktan kaçınarak edebîlik ölçütlerine ve kurguya önem vermiştir. Eserleri - Efsane Komutan - Sevgi'nin dünyası - Korkusuz Cengaver - Malazgirt'in üç atlısı - Koçyiğit - Hanoğlu - Korsan Peşinde - Ateşli Gül Bahçesi - Satıcı Çocuk - Altın Yapraklar - Saklı Kent - Kuyudaki Çocuk - Nehirdeki Sandık - Fetih Sancakları - Tufan - Osmanlı Leventleri - Yasak Şehir - Hilal Uğruna - Denizler Ejderi - Macera Adası - Kırık hançer - Altın Ferman - Özgürlük Savaşçısı - Yankılı Kayalar
Unvan:
Tarihçi, Akademisyen ve yazar
Doğum:
Kırklareli, Türkiye, 1 Haziran 1935
Ölüm:
Samsun, Türkiye, 10 Ekim 1995

Okurlar

99 okur beğendi.
4.424 okur okudu.
41 okur okuyor.
635 okur okuyacak.
19 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Reklam
Hırsızım ben... Basit bir hırsız... Söylediğim gibi bir kimse değilim. Sadece ceplerdeki fazla yükleri, sahiplerini rahatsız etmesin diye azaltan, nazik bir insanım ben... Ama toplum benim bu nezaketimi hırsızlık olarak isimlendiriyor...
6.sınıfta okuduğum ve beni ilk defa ağlatan kitap. Zaman su gibi akıp gidiyor gerçekten..
Yankılı Kayalar
Yankılı Kayalar
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
112 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
“Yankılı Kayalar” Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın ilköğretim kademesindeki “100 Temel Eser” arasına girebilmiş kitabı. Kitabı okuduktan sonra bu başarıyı hak ettiğini düşünüyorum. Eser de bir köy çocuğu olan Mehmet’in acıklı yaşam öyküsü çok güzel bir şekilde ele alınmış. Doğudaki bir dağ köyünden zor şartlar altında büyüyen Mehmet. Küçük yaşta hayatın tüm zorluklarına katlanmak zorunda kalmış. Önce babasız kalan Mehmet’in daha sonra annesini kaybetmiş. Küçük kız kardeşine tek başına bakmak zorunda kalıyor. Yazar çocuklara örnek olabilecek çok güzel bir kahraman yaratmış. Kitap gayet akıcı ve heyecanlı ilerliyor. Milli ve manevi değerleri çok güzel kitaba yerleştirmiş. Özellikle büyüklere saygı, sürekli şükür içinde olma, yeis’e kapılmama ve mücadele etme konularını çok etkili bir biçimde işlediğini düşünüyorum. Özellikle 3. Ve 7. Sınıf arası öğrenciniz ya da çocuğunuz varsa bu eseri okutmalısınız.
Yankılı Kayalar
Yankılı KayalarAhmet Yılmaz Boyunağa · Genç Timaş Yayınevi · 20212,172 okunma
80 syf.
8/10 puan verdi
“Ateşli Gül Bahçesi” Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın Hz. İbrahim’i ve Hz. İbrahim’in ateşe yakılma olayı anlattığı çocuk edebiyatı eseri. Hz. İbrahim’in hayatını çok basit ve güzel bir şekilde ele almış. Öğrencilerimizin ya da çocuklarımızın peygamberlerin hayatını öğrenmeleri açısından güzel bir eser olmuş. Eserin tek kötü yanı ise çok uzun bir dönemi ele alması olmuş. Sadece Hz. İbrahim’le sınırlı kalmayıp baya bir peygamberin hayatını kısa kısa ele almış. Bu öğrencilerde bilginin kalıcılığı açısından olumsuz olabilir. Bir diğer olumsuz tarafı ise kitapta hemen hemen hiç resim kullanılmamış. Özelikle çocuk edebiyatı eserlerinde kitaplarda öğrencilerin anlatılanları somutlaştırması açısından resimler olmalı. Netice olarak rahatlıkla öğrencilerimize ve çocuklarımıza okutabilecek bir kitap olmuş.
Ateşli Gül Bahçesi
Ateşli Gül BahçesiAhmet Yılmaz Boyunağa · Genç Timaş · 201793 okunma
112 syf.
9/10 puan verdi
·
24 saatte okudu
“Ahmet Yılmaz Boyunağa” çocuk edebiyatı alanında yetkin yazarlardan bir tanesi. Yazdığı eserlerin çoğu çocuk edebiyatı türündedir. Yazdığı tüm eserler rahatlıkla öğrencilere okutulabilecek kitaplardır. Yazdığı “Yankılı Kayalar” eseri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 100 temel eser içine alınmıştır. Yazarımız “Satıcı Çocuk” adlı eserinde konu olarak yetim bir çocuğu işlemiş. Ailesine bakmakla yükümlü ufak bir çocuğun başarı hikâyesi anlatılmış. Eser çocuklar için bakıldığında olumlu davranışları hikâye içinde çok güzel eriterek vermiş. Kitabın kahramanı öğrenci tarafından örnek alınabilir. Çocuğunuzun hem keyifli bir vakit geçirmesi hem de olumlu davranışları güzel bir şekilde anlaması için okutulması gereken bir eser olarak düşünüyorum.
Satıcı Çocuk
Satıcı ÇocukAhmet Yılmaz Boyunağa · Genç Timaş · 2016122 okunma