Danielle Jacquart

Danielle JacquartBilimde Arapların Altın Çağı yazarı
Yazar
9.0/10
2 Kişi
10
Okunma
0
Beğeni
981
Görüntülenme

Hakkında

Unvan:
Araştırmacı, Yazar

Okurlar

10 okur okudu.
14 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Âlim-Filozof Muhammed b. Mûsâ el-Harezmî: "Bir sayı ne kadar büyürse basamaklar da o kadar birbirine eklenir. Bir sayının düzenlemesi şöyle olacaktır: Üst basamakta bulunan her sayı ilkinden önce gelen alt basamakta 10 olacaktır ve alt basamakta 10 olan her sayı kendisinden önce gelen üst basamakta bir olacaktır. Basamaklar yazan kişinin sağından başlayacaktır ve ilk basamak birler basamağı olacaktır. Ama bir'in yerine 10 koyulduğunda ve ikinci basamağa varıldığında, on'un gösterme işareti bir'in gösterme işaretidir, onlukların gösterilmesi bire benzer olduğu için 10'un söz konusu olduğunun anlaşılması için farklı olduğunun belirtilmesi gerekli hale gelir. Dolayısıyla bunun önüne bir basamak konur ve bu basamağa O harfine benzer küçük bir daire konur ki basamağının boş olduğu, orada sayı bulunmadığı, bu basamağa o küçük dairenin yerleştirildiği anlaşılsın ve bir sonraki basamakta bulunan sayının onluk olduğu gösterilsin ve onlar basamağının ikinci basamak olduğu görülsün. Sıfırdan sonra yukarıda belirtilen basamağa 10 ile 90 arasında yer alan, istenilen bir onluk sayı konulur." "Le Calcul indien" d'al-Khwârizmî (Harezmî'nin "Hint hesabı") Latinceden Fransızcaya çev. André Allard, Paris-Namur, 1992
harezmî, el-cebr'den, bir'e dair..
Bir, sayının kökenidir çünkü her sayı onun aracılığıyla bulunur. Bir sayının dışında mevcuttur, çünkü kendiliğinden bulunur, yani başka herhangi bir sayı olmadığında da bulunur. Oysa bir başka sayı onsuz bulunamaz. Gerçekten de bir dedigin zaman, kendi yaratılışıyla bir başka sayıya ihtiyacı yoktur; buna karşılık bir başka sayı bir'e ihtiyaç duyar, zira önce bir gelmiyorsa iki ya da üç diyemezsin. Dolayısıyla bir sayı birlikler toplamından başka bir şey değildir; demin söylediğimiz gereğince, önce bir gelmiyorsa iki ya da üç diyemezsin. Biz bunu sözlerle demedik, deyim yerindeyse, sahiden ifade ettik. Gerçekten de birlik dikkate alınmadıysa iki ya da üç denemez, oysa bir iki ya da üç olmadan da varolabilir. Nitekim iki, birin ikiye katlanmasından başka bir şey değildir ve aynı şekilde üç, aynı birliğin üç katına çıkartılmasından ibarettir. Geri kalan için de durum aynen böyledir.
Reklam
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok