Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Hasan Akay

Hasan AkayCenab Şahabeddin yazarı
Yazar
Derleyen
Çevirmen
9.0/10
7 Kişi
49
Okunma
7
Beğeni
1.897
Görüntülenme

Hakkında

Prof. Dr. Hasan Akay 1957 Bahçecik, İzmit doğumlu edebiyatçı ve akademisyen. İlk ve orta öğrenimimi bu şehirde tamamladı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nde iki yıl okuduktan sonra (l975-l976) tekrar sınava girerek aynı fakültenin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'ne geçti (l977) ve buradan mezun oldu (l98l). Özel Yıldız Lisesi'nde Türkçe ve edebiyat öğretmenliği (l98l-l983), İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi'nde Türkçe Dili okutmanlığı yaptı (1983). 1989'da mezun olduğu bölümden doktora derecesi aldı. Askerlik dönüşü Mimar Sinan Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Türk Edebiyatı Anabilim dalında öğretim görevlisi ve öğretim üyesi olarak çalıştı. 1998’de doçent, 2004’te profesör unvanlarını aldı. Mimar Sinan Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nde öğretim üyesi olarak çalıştı (1992-2002). 2002-2010 yılları arasında Sakarya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde öğretim üyesi olarak görev yaptı. 2010 yılından itibaren Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde bölüm başkanlığı ve öğretim üyeliği görevlerini sürdürmektedir. Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Yeni Türk Edebiyatı Kürsüsü'nde Prof. Dr. Mehmet Kaplan'ın yönetiminde doktora çalışmasına başladı. Önce, "Cerîde-i Havâdis ve William Churchill" üzerinde bir araştırma yaptı. Seminer derslerinde takdim ettiği bu çalışmadan sonra asıl doktora konusu belirlendi. Prof. Dr. Mehmet Kaplan yönetiminde başladığı "Cenab Şahabeddin'in Şiirleri Üzerinde Bir Araştırma" adlı doktora çalışmasını hocasının vefatı üzerine Prof. Dr. Zeynep Kerman yönetiminde tamamladı (1989). Üniversiteye intisap ettikten sonra yaptığı bilimsel araştırma ve incelemelerden büyük bir kısmı çeşitli dergilerde (Türk Dili, Türkiyat Mecmuası, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, M.S.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, İlmî Araştırmalar, Bir-Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, Türk Edebiyatı, İstanbul Araştırmaları Dergah, Türk Edebiyatı, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi) çıktı. Makaleler yanında eleştiri, tahlil, yorum, deneme, günlük, şiir ve -T. S. Eliot, J. Joyce, I. C. Hungerland, G. N. Leech gibi şair, yazar ve bilim adamlarından çeviri gibi başka birtakım çalışmaları da çeşitli sanat edebiyat dergilerinde yayımlandı. Yaptığı araştırmalardan bir kısmı kitap olarak da yayınlanmıştır. Akay, orta öğrenim yıllarında arkadaşlarıyla birlikte çıkardığı Dönüş dergisiyle yazı hayatına atıldı. Sedir dergisinin yazı işleri görevini üstlendi (1980). 1983 yılında Suffe Şiir Ödülü’nü M. Özçelik ile paylaştı. Bazı gazetelerde sanat-edebiyat sayfaları düzenledi. Sedir, Millî Gençlik, Türk Edebiyatı, Hisar, Cemre, İlim ve Sanat, Diriliş, Dergâh, Yedi İklim, Kültür Dünyası, İnsancıl, Türk Edebiyatı, E Dergisi, Poetikhars, Şiiratı, Merdivenşiir, Karagöz ve Hürriyet-Gösteri gibi dergilerde şiir, inceleme, çeviri, deneme, eleştiri ve çözümleme çalışmaları yayımladı. Metinlerarası ilişkiler, alımlama estetiği ve okurmerkezli kuramlarla ilgilendi. 2000'li yıllardan sonra "yapıçözüm"ü bir 'okuma yöntemi' olarak uyguladı. Bu yöntemi uyguladığı bir çözümlemeyle Homeros Bir Şiir İnceleme Birincilik Ödülü'nü kazandı (2005). 2007'den itibaren, 'holografik bir bakış'la şiir çözümlemeleri yapmaya yöneldi ("Necatigil’in ‘Merdiven’ Şiirlerine Holografik Bir Bakış” çözümlemesinde olduğu gibi). Arada bir felsefî kavramlar üzerinden edebî metin incelemeleri ve kavramsal okuma çalışmaları yapıyor.
Tam adı:
Prof. Dr. Hasan Akay
Unvan:
Türk Edebiyatçı, Akademisyen, Yazar
Doğum:
Bahçecik, İzmit, Türkiye, 1957

Okurlar

7 okur beğendi.
49 okur okudu.
2 okur okuyor.
34 okur okuyacak.
Reklam

Çevirdiği Kitaplar

Tümünü Gör

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Reklam
Sanat herkese hitap eder. Kimisine haykırmak, Kimisine müphem fısıldamak suretiyle. Ve bırakınız söylesin temmuz güneşi ve deniz vüs'ati gibi! Cenap Şahabettin
Yani şair, çağlarüstüdür; küresel bir kahramandır; âlemleri durmaksızın dolaşan evrensel bir gezgindir; tehlikelerden, uçurumlardan, iniş çıkışlardan asla korkmayan bir adamdır. Ruhu, inleyen ruhların saklı suskunluğunu dinler. Toprak semavi bir nida bırakır gözlerinin önünde...
Yaprak nasıl rüzgâra yâr olabilir
Sayfa 103 - Şule Yayınları, Ocak 2024Kitabı okudu
Filhakika şiir ne kadar tabiî olursa o kadar güzel olur. | Recaizade Mahmut Ekrem
Cenab'a göre: Güzel bir edebî eser mutlaka hayat damarlarını heyecanlandırır. Bu hayati heyecân okuyucuda bir hususi zevk meydana getirir. İşte o hususi zevkin derecesine göre “Falan eser filan eserden daha güzel" deriz. Bir edebî hissedişin latif tesiri içinde bulunan okuyucu “şu eser bu eserden daha güzel” hükmünü verirken tercih ettiği eserin faydasını hatırından geçiremez.
Reklam
Atatürk kültür merkezindeki edebiyat günleri etkinliği sayesinde tanımış olduğum Mehmet Doğan, Ali Ural, Hasan Akay, Nuri Sincanlı ve Sevinç Çokum isimli yazarları gönülden kucaklıyorum. Edebiyatımızda büyük öneme sahip çıktığınız için milletim adına teşekkürlerimi sunuyorum.💛
A. Ali Ural
A. Ali Ural
Hasan Akay
Hasan Akay
Sevinç Çokum
Sevinç Çokum
D. Mehmet Doğan
D. Mehmet Doğan
Nuri Sincanlı
Nuri Sincanlı
Meksika’nın Siquerios adlı, komünist eğilimli büyük bir ressamı vardır. Gençliğinde eylemlere katılan, son yılları, debdebe ile de olsa, cezaevinde geçen bu ünlü ressamın tablolarından biri ‘benim hücrem’ adını taşır. Bu tabloda dört duvar arasına sıkıştırılmış küçücük bir hücre, iç açıcı rengarenk çiçeklerle bezenmiştir. Ne demek istiyor Siquerios bu tablosunda? Şunu demek istiyor ki, kendi bahçesini yetiştiren, gönlüne ve kafasına duygu ve bilgi tohumları eken insanoğlu için kapkara bir hücre bile capcanlı çiçeklerle süslüdür. Kalp atışları durmadıkça insan oğlunun kafasındakileri ve gönlündekileri söküp atmak olanağı yoktur.
Hasan Akay
Hasan Akay

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
565 syf.
8/10 puan verdi
·
52 günde okudu
Hasan Akay'ın Servet-i Fünun Şiir Estetiği kitabında; Servet-i Fünun döneminin şiirinin usta şairi Cenap Şahabettin üzerinden Servet-i Fünun döneminin şiirinin özellikleri anlatır. Dönemin üstadı kabul edilen Cenap'ın Servet-i Fünun şiirinin ortaya çıkmasında etkisi büyük olmakla birlikte öncüsü kabul edilir. Cenap şiirlerinde Servet-i Fünun'un buhranla dolu zamanlarını farklı koşullarda anlatarak ve yerli yerince kullanmış olduğu anlatımla gözlem yeteneği sayesinde kendisine hayran bırakmıştır. Dönemi ve dönemin özelliklerini merak edenler için önerebileceğim bir kitaptır keyifli okumalar dilerim.
Servet-i Fünun Şiir Estetiği
Servet-i Fünun Şiir EstetiğiHasan Akay · Şule Yayınları · 20207 okunma
Reklam
250 syf.
10/10 puan verdi
·
15 günde okudu
Edebiyatımızın önemli şairlerinden Tevfik Fikret'in hayatı ve sanatı hakkında yapılmış tarafsız ve ayrıntılı bir inceleme. Hasan Akay hocanın akıcı ve sade anlatımı eşliğinde bir yandan Tevfik Fikret'in hayatına ve sanatının inceliklerine şahit olurken bir yandan da onun en önemli şiirlerinin yazılış öyküsü hakkında bilgi sahibi oluruz. Hasan Akay, çalışmasının sonunda Servet-i Fünûn'da yayınlanan edebiyat yazılarına da yer vermiştir. Tevfik Fikret'i iyi ve kötü yönleriyle tanımak isteyenlere..
Tevfik Fikret
Tevfik FikretHasan Akay · 3F Yayınları · 20072 okunma
250 syf.
8/10 puan verdi
·
1 saatte okudu
Hasan Akay'ın Tevfik Fikret'e Tuttuğu Fener
Üniversiteden hocam olan Prof. Dr. Hasan Akay'ın 3F Yayınlarından çıkmış 2. basımı olan elimdeki kitap, Tevfik Fikret'i anlamak adına el altında bulundurulabilecek önemli kaynaklardan biri. İçinde Mehmet Kaplan dahil birçok akademisyenden de alıntılarla zenginleştirilmiş kitabın 15 ile 109. sayfaları arasında sadece Tevfik Fikret'in hayâtına değil, bir dönem var olmuş Servetifünun (Servet-i Fünûn ya da Edebiyat-ı Cedîde) topluluğu sanatçıları ile kendi döneminde ilişki içerisinde bulunduğu sanatçı ve yakın çevresi hakkındaki bilgilere de erişebiliyoruz. 9 ile 13. sayfalar arasında Prof. Dr. Hasan Akay'ın önsözünü görüyoruz. Önsözde kitabın yazılış amacı, hedef kitlesi belirtiliyor. Kitabın 111 ile 209. sayfaları arasında bizi Tevfik Fikret'in seçme şiirleri bekliyor. Sayfanın bir kısmında şiirin orijinal hali ile diğer kısmında sade Türkçesini okumak ve anlamak mümkün. 213 ile 224. sayfalar arasında Tevfik Fikret'in orijinal dille yazdığı bazı düzyazı örneklerini görmekteyiz. 225'ten 232'ye kadar olan kısımda da notlar ve kıs açıklamalar başlığı altında bazı kelime ve kelimelerin açıklamaları, notları belirtilmesi, Tevfik Fikret'i anlamamız konusunda bize kılavuzluk ediyor. 233 ve 250 sayfalar arasında da bibliografya kısmını görüyoruz. Kitabımız da burada son buluyor.
Tevfik Fikret
Tevfik FikretHasan Akay · 3F Yayınları · 20072 okunma