Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Tarık Günersel

Tarık Günersel444 yazarı
Yazar
Çevirmen
7.5/10
11 Kişi
61
Okunma
4
Beğeni
2.912
Görüntülenme

Hakkında

Tarık Günersel,   (d. 27 Haziran 1953, İstanbul)   Şair, öykücü, aforist, denemeci, librettist, çevirmen, dramaturg, oyuncu ve yönetmen. Sanatın opera, tiyatro, sinema, edebiyat gibi pek çok alanında çalışan çok yönlü bir sanatçıdır. 2007-2009 döneminde Dünya Yazar Birliği PEN’in Türkiye Merkezi Başkanı olarak görev yapan sanatçı, 2010 yılında Uluslararası PEN’in yönetim kuruluna girerek bu kurulda yer alan ilk Türk ve Yakın Doğulu yazar oldu. 27 Haziran 1953 günü İstanbul’da dünyaya geldi. Annesi Güngör Tanyeri, babası İsmet Günersel'dir [2]. Sanatsever bir aile ortamında büyüdü: Çocukluğunda büyükbabası Necmeddin Günersel'in 'Mukadderat ve İrade' adlı eserini yazış sürecinden etkilendi. Amcası çevirmen ve tıp doktoru Saffet Günersel bugüne kadar otuzdan çok eseri Almancadan Türkçeye kazandırmıştır. Kadıköy Maarif Koleji'nde okurken kazandığı AFS Uluslararası Bursu ile liseyi ABD'de bitirdi; İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldu. Şiirleri ilk defa Murat Belge tarafından Birikim dergisinde yayınlandı. 1978’de çevirmen Füsun Günersel ile evlendi. 1980’de dünyaya gelen kızları Dr. Adalet Barış Günersel yazar ve eğitim psikoloğudur. Sanatçı, 12 Eylül döneminde dört yıl Suudî Arabistan'da İngilizce öğretmenliği yaptı (1982-86). 15 yaşında iken tanıştığı Selman Ada’nın bestelemesi için ilk librettosunu 1989’da yazdı. Alibaba ve Kırk Haramiler adlı bu eser, iki perdelik bir operadır. 1993’te Mavi Nokta Oratoryosu ve 2002’de Aşk-ı Memnu Operası’nın librettolarını da yazan sanatçı, 1991'den beri İstanbul Şehir Tiyatrosu'nda dramaturg ve oyuncu olarak çalışıyor. 2005 yılından bu yana Birgün gazetesinde köşe yazıları yazmakta, ayrıca edebiyat ve tiyatro çalışmalarını sürdürmektedir. Piyeslerinin edebî versiyonlarını destan veya öykü olarak da işleyen Günersel 1974'te 'ömür boyu gelişecek çok türde bir mozaik' projesini oluşturdu. 'Bir çeşit melez destan' saydığı eserin 'kapsama alanı' evrenin ortaya çıkışından insanlık sonrasına uzanıyor. 'Süzülüm' adını verdiği 'fikirler seçerek yeniden yazmalar' ise Kutadgu Bilig ile Mesnevi gibi eserlerin izdüşümleri. Özellikle görsel şiir ile nano-öykü türlerindeki verimleri ile tartışmalara yol açmıştır. 1992'de Türkiye'nin ilk şiir atölyesini açtı. 1996'da Şiir Uzayı Laboratuarı (Poetic Space Lab) oluşumuna öncülük etti. Önerdiği Dünya Şiir Günü fikri önce bu oluşumda Gülseli İnal'ın 21 Nisan gününün seçilmesi önerisiyle desteklendi. 1997'de İnal ile Günersel'in önerisi PEN Türkiye Merkezi Genel Kurulu'nda kabul gördü Prof. Dr. Suat Karantay tarafından Uluslararası PEN Kongresi gündemine taşındı. Günersel'in Edinburgh PEN Kongresi'ndeki sunumu üzerine Uluslararası PEN tarafından da benimsenen öneri daha sonra UNESCO tarafından 21 Mart olarak takvime alındı. 2007-2009 döneminde ve 2011'den beri günümüze kadar PEN’in Türkiye Merkez Başkanı olarak görev yapan Günersel, 2010 yılında Tokyo'da Dünya Yazarlar Birliği PEN’in Uluslararası Yönetim Kurulu'na girerek bu kurulda yer alan ilk Türk ve Yakın Doğulu yazar oldu. 2009'da tarihin 'doğaüstü bir güç varsayımı ile bağlantılı dönemlendirilmelerine' ve geleneksel takvimlere karşı çıktı. Yazının icadını dönüm noktası saymayı ve 'pratik bir yaklaşımla miladi yıla 4000 eklemeyi' önerdi. Öneri 3 Mart '6010' günü otuz imzacının desteğiyle basına sunuldu. 2005'te başlattığı Tiyatro Su oluşumu 2011'de davet ettiği Uskan Çelebi (müzisyen), Özlem Arıkan Serbez (dekor & kostüm tasarımcısı ve koreografi) ve Alpay Serbez (ışık tasarımcısı) gibi sanatçılarla amatör bir kumpanya olarak gelişmeye başladı. T H2O bünyesinde Günersel'in yazıp yönettiği 'Bok Sosyolojisi' adlı oyunda Beril Senvarol ile Sezgin Cengiz rol aldı. ZNN Yazar Ajansı tarafından temsil edilen yazar 2005 yılında Kadıköy Maarif Koleji ve Anadolu Lisesi Mezunlar Derneği tarafından Kristal Martı ödülüne layık bulunmuştur. 2011'de 36. İsmet Kuntay Tiyatro Ödülleri'nde En İyi Dramaturg ödülünü kazandı. ABD'de yayınlanan World Literature Today (Günümüz Dünya Edebiyatı) dergisinin Ocak-Şubat 2011 sayısında yazarla kapsamlı bir röportaj yer aldı.  
Unvan:
Şair, Öykücü, Aforist, Denemeci, Librettist, Çevirmen, Dramaturg, Oyuncu, Yönetmen, Çevirmen
Doğum:
İstanbul, Türkiye, 27 Haziran 1953

Okurlar

4 okur beğendi.
61 okur okudu.
1 okur okuyor.
92 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Kendim vb.
Bilgiye koştuğum doğru, ama yoksa kaçış mı bu? "Ben" epey başkalar, 'başkaları' epey ben. Okur-yazar değilim, yazar-okurum Başkalarının çöpüyle uğraşırken çöp dağımın altında kaldım birden Orta yaș sorusu: Bu kadarcık şeyi idrak için o kadar zaman șart mıydı? Kendimi buldum Şimdi kaybetmeye çalışıyorum.
Sayfa 44
Reklam
İsabetli bir stratejinin parçası kılınmayan her tepki tâbi olmak demektir.
Sayfa 50
Özdeyişler
İki dilin aynı anda faaliyet göstermesinin karışıklık yaratmadığı tek durum öpüşmektir.
Sayfa 43
Yaşamak nedir? Körleşen göz mü, yoksa görmek mi? Ezilen sırt mı, yücelten omuz mu?
Sayfa 24 - 160. KilometreKitabı okudu
ne için yaşadığımı hatırlayamıyorum kendini nasıl bulacağım bu karşıt evrende parçalarım bu hızdan geçmişe dağıldı komutlar eldeki tek koordinatım
Sayfa 55 - 160. KilometreKitabı okudu
"Yüzdüğünü sanıyor çölde sürünen."
Tarık Günersel
Tarık Günersel
Reklam
Yüzdüğünü sanıyor çölde sürünen.
Tarık Günersel
Tarık Günersel
Yüzdüğünü sanıyor çölde sürünen.
Tarık Günersel
Tarık Günersel

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
108 syf.
·
Puan vermedi
·
23 günde okudu
Kader kısmet
Kitabı içinde şavkar Altınel,murat gulsoy ve Murat Menteş olduğu için aldım ve gerçekten en iyi yazılar da onlara aitti diyebilirim. Diğer yazıların büyük bölümü ya 444 kelime sınırına takılarak ya da yazarların büyük kısmınin çevirmen olması nedeniyle biraz daha bilgi verici ya da bir lise ödevini yerine getirir gibiydi. Yine de bir fotoğrafa bakarak yazı yazmak hele de 444 kelime ile sınırlı tutarak meramını analtmak kolay olmasa gerek. Atıştırmalık bir kitap desek çok ayıp etmiş olur muyuz acaba ?
444
444Oğuz Demiralp · Sel Yayıncılık · 202021 okunma
108 syf.
·
Puan vermedi
O Öyküleri Niye Yazdılar
Hayatım boyunca duymadığım kadar kuş ismi öğrendim. Güvercinleri çok severim, adı geçen kuşların çoğunu ilk defa duydum güvercinleri bile unuttum. Murat Menteş’e saygım var ama ben bu kitabın neden yazıldığını anlayamadım. Bu yazarlar o öyküleri niye yazdı? Vakit geçsin diye galiba.
444
444Oğuz Demiralp · Sel Yayıncılık · 202021 okunma
Reklam
108 syf.
7/10 puan verdi
·
5 günde okudu
444 @selyayincilik ° "Yüksekten korkuyorsan, yükseğe koyamazsın duygunu. Sanırım bu yüzden, yamaçtan düşerken kuş olduğunu fark ettim. Kendini korkularından koruyamazsan ona yuva yaparsın. Senin kehanetin bu, azalmış olanı yaşa." ° Selamlar . Geceyarısı Kitapları okumalarıma geri döndüm . Bu seriyi de çok seviyorum . Farklı konular,
444
444Oğuz Demiralp · Sel Yayıncılık · 202021 okunma