Çünkü bensiz a parte post (hayattan sonra) sonsuzluk bensiz a parte ante (hayattan önce) sonsuzluktan daha korkunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Fakat şimdi buradan bizim şu bütünüyle tecrübeye dayanan bakış açımıza dönelim ve hiç var olmadığımı var sayalım. Fakat o zaman kendimi gayet alışıldık ve gerçekten çok rahat bir durum olarak henüz var olmadığım sınırsız zaman(ı düşünerek) ölümümden sonraki var olmayacağım sınırsız zaman için teselli edebilirim. Çünkü bensiz a parte post(Hayattan sonra, öldükten sonraki) sonsuzluk bensiz a parte ante (Hayattan önce, doğmadan önceki) sonsuzluktan daha korkunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Sayfa 57 - Say Yayınları/ 5. BaskıKitabı okudu
Reklam
çünkü bensiz a parte post sonsuzluk bensiz a parte ante sonsuzluktan daha korkunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Eğer ölümü bize böylesine korkunç gösteren şey var olmama düşüncesi olmuş olsaydı o zaman zorunlu olarak henüz var olmadığımız zamanı da aynı dehşetle düşünürdük. Çünkü şurası çürütülemez derecede kesindir ki ölümden sonraki var olmayış ölümden önceki var olmayıştan farklı olamaz ve dolayısıyla ilki diğerinden daha hazin ve acıklı değildir. Bütün
...bensiz a parte post* sonsuzluk bensiz a parte ante** sonsuzluktan daha korkunç olamaz.
Sayfa 57 - * Hayattan sonra ** Hayattan önceKitabı okudu
Bu tespite şapka çıkarıyorum, saygılar Schopen Amca!
Dünyayı kucaklayan ve böylesine harikulade fikirlere sahip olan insan zihninin ait olduğu bedenle birlikte mezara gireceğini düşünmenin ne kadar sarsıcı olacağına dair güzel nutuklarımız vardır. Fakat aynı zihnin bu niteliklerle ortaya çıkmazdan evvel bütün bir sonsuzluğun geçip gitmesini sineye çektiği ve bunca zaman dünyanın onsuz nasıl mihverinde döndüğü hakkında hiçbir şey işitmeyiz. Ancak hiçbir soru kendi­sini irade tarafından bozulmamış olarak şundan daha doğal biçimde bilgiye yöneltemez: Ben doğmazdan evvel sınırsız bir zaman geçip gitti. Bütün bu zaman zarfında ben neydim? Metafizik bakımdan buna belki şöyle bir cevap verilebilir: "Ben her zaman bendim"; yani "Bütün bu zaman boyunca ben diyen herkes bendi". Fakat şimdi buradan bizim şu bütünüyle tecrübeye dayanan bakış açımıza dönelim ve hiç var olmadığımı var sayalım. Fakat o zaman kendimi gayet alışıldık ve gerçekten çok rahat bir durum olarak henüz var olmadığım sınırsız zamanlı düşünerek) ölümümden sonraki var olmayacağım sınırsız zaman için teselli edebilirim. Çünkü bensiz “a parte post (ölümden sonraki)” sonsuzluk bensiz “a parte ante (doğmazdan önceki)” sonsuzluktan daha kor­kunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz. Ölümden sonra varlığımın devam edeceğine dair delillerin tümü pekâlâ “in partem ante” de geçerli olabilir, ki bu durumda hayattan önceki var oluşu ispat ederler.
Reklam
Ben doğmazdan evvel sınırsız bir zaman geçip gitti. Bütün bu zaman zarfında ben neydim? Metafizik bakımdan buna belki şöyle bir cevap verilebilir: "Ben her zaman bendim"; yani "Bütün bu zaman boyunca ben diyen herkes bendi". Fakat şimdi buradan bizim şu bütünüyle tecrübeye dayanan bakış açımıza dönelim ve hiç var olmadığımı var sayalım. Fakat o zaman kendimi gayet alışıldık ve gerçekten çok rahat bir durum olarak henüz var olmadığım sınırsız zaman(ı düşünerek) ölümümden sonraki var olmayacağım sınırsız zaman için teselli edebilirim. Çünkü bensiz a parte post* sonsuzluk bensiz a parte ante** sonsuzluktan daha kor­kunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Sayfa 57 - Say Yayınları
Ben doğmazdan evvel sınırsız bir zaman geçip gitti. Bütün bu zaman zarfında ben neydim? Metafizik bakımdan buna belki şöyle bir cevap verilebilir: "Ben her zaman bendim"; yani "Bütün bu zaman boyunca ben diyen herkes bendi". Fakat şimdi buradan bizim şu bütünüyle tecrübeye dayanan bakış açımıza dönelim ve hiç var olmadığımı var sayalım. Fakat o zaman kendimi gayet alışıldık ve gerçekten çok rahat bir durum olarak henüz var olmadığım sınırsız zaman(ı düşünerek) ölümümden sonraki var olmayacağım sınırsız zaman için teselli edebilirim. Çünkü bensiz a parte post* sonsuzluk bensiz a parte ante** sonsuzluktan daha kor­kunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Sayfa 57 - *Hayattan sonra. Dolayısıyla öldükten sonraki... **Hayattan önce. Dolayısıyla doğmazdan önceki...Kitabı okudu
Ben doğmazdan evvel sınırsız bir zaman geçip gitti. Bütün bu zaman zarfında ben neydim? Metafizik bakımdan buna belki şöyle bir cevap verilebilir: "Ben her zaman bendim"; yani "Bütün bu zaman boyunca ben diyen herkes bendi". Fakat şimdi buradan bizim şu bütünüyle tecrübeye dayanan bakış açımıza dönelim ve hiç var olmadığımı var sayalım. Fakat o zaman kendimi gayet alışıldık ve gerçekten çok rahat bir durum olarak henüz var olmadığım sınırsız zaman(ı düşünerek) ölümümden sonraki var olmayacağım sınırsız zaman için teselli edebilirim. Çünkü bensiz a parte post'(Hayattan sonra. Dolayısıyla öldükten sonraki...) sonsuzluk bensiz a parte ante(Hayattan önce. Dolayısıyla doğmazdan önceki...) sonsuzluktan daha korkunç olamaz, çünkü bu ikisini birbirinden araya hayat düşü denilen kısacık bir aranın girmesinden başka bir şey ayırmaz.
Sayfa 57
64 syf.
·
Puan vermedi
Ölümden sonra yok olup giden şeyin istem değil ; öznel düşüncenin, zihnin, muhayyilemizin uçup gideceği kalıcı olan şeyin sadece istem olduğunu vurguluyor. Schopenhauer Yaşama irademizin, yaşama istemimizin bunlardan ayrı olarak çalıştığını ve kalıcı olacağını çoğu kez vurguluyor. Ölümün bütün bilgilerden bağımsız olduğunu, bağımsız olmayan şeyin
Ölüm ve İçsel Doğamızın Yok Edilemezliği ile Olan İlişkisi
Ölüm ve İçsel Doğamızın Yok Edilemezliği ile Olan İlişkisiArthur Schopenhauer · Oda Yayınları · 2014225 okunma
Reklam
Ben doğmadan önce sonsuz bir zaman süresi akıp gitti; bütün bu zaman süresince ben neydim? Metafiziksel yönden verilecek cevap muhtemelen şu olabilir: Ben, daima bendim; yani bütün bu zaman boyunca ben diyen herkes, sadece bendi. Fakat şimdi buradan bizim şu anki tamamıyla ampirik bakış açımıza dönelim ve benim hiç var olmadığımı varsayalım. Fakat o zaman da kendimi son derece alışılagelmiş ve gerçekten hayli rahatlatıcı bir biçimde henüz var olmadığım sınırsız zamanı düşünerek ölümden sonraki artık var olmayacağım sonsuz zaman için teselli edebilirim. Zira benim olmadığım a parte post (hayattan sonra) sonsuzluk, benim olmadığım a parte ante (hayattan önce) sonsuzluktan daha korku verici olamaz ki… Bunun nedeni de ikisini, araya giren ve adına geçici hayat düşü denilen şeyden başka hiçbir şeyin birbirinden ayıramayacak olmasıdır.
A parte ante - A parte post ...
O halde haydi ressam ... Odanın içine sığdırabildiğin kadar kitap çiz. . Her taraf kitap dolu olsun . .. Buna ilaveten şöyle esaslı bir ateş çiz .. Biz de alimin kulübesine layık sade ve alçakgönüllü eşyalar .. Ateşin yangınabir çay masası koyuver ..çay masasının üstüne de (böyle fırtınalı bir gecede hiç kimsenin ziyarete gelmesinin mümkün olmadığı aşılar olduğuna göre ) Sadece ikişer fincan tabağı olsun ... Birde şayet sembolik ya da başka bir şekilde ..böyle bir sayın nasıl çizildiğini biliyorsan ... Bana ebedi bir çay ibriği çiz ... Zira ekseriyetle gece saat sekizden sabah saat dörde kadar mütemaditen çay içerim ... Çayı demlemek ...ve kendi çayını tazelemek epey zahmetli olduğu için de ... masada oturan hayat dolu genç bir kadın çiz bana .... Kolları Aurora .. Tebessümü Hebe'ninki gibi olsun "
Sayfa 89 - Iş bankası /Hasan Ali Yücel /KlasikleriKitabı okudu