Alman şairi Goethe, ömrünün son yıllarında (1839'da): "Okumayı öğrenmek sanatların en gücüdür... Hayatımın seksen yılını bu işe verdim. Yine de kendimden memnun olduğumu söyleyemem." demiştir.
Duymak, dinlemek miydi? Şüphesiz ki hayır. Duymak, ses dalgalarının kulağa çarpması; dinlemek ise işitileni kavramak ve zihinde saklamak demektir. Bazen işittiğimizi hatırlayamayız; çünkü dinlememişizdir.