Arzu
Burada meselenin ortaya konan karakteri gereği, nihayet ulaşılan haz ve zevkin ardından her âşık çarpıcı bir hayal kırıklığı yaşayacaktır ve öylesine özlemle arzu edilmiş olan şeyin, başka her cinsel tatminde olduğundan öteye bir iş yapmadığını, dolayısıyla da kendisini öyle fazla bir yere götürmemiş olduğunu görüp şaşıracaktır. Çünkü o arzunun, onun öteki bütün arzuları ile olan ilişkisi, türün birey ile olan ilişkisi gibi, yani bir sonsuzun sonlu ile olan ilişkisi gibidir. Buna karşılık tatmin ise sadece türün işine yarar; bu nedenle de türün iradesinden gücünü alan ve kendisinin olmayan bir amaca fedakârca hizmet eden bireyin bilincine girmez. Demek ki bu yüzden her âşık, büyük işin nihayet üstesinden geldikten sonra aldatılmış olduğu duygusuna kapılır: Çünkü bireyin, türün aldatılmış tutsağı olmasına yol açan vehim, sanı artık kaybolup gitmiştir. Bu bağlamda Platon çok yerinde bir ifadeyle: Voluptas omnium maxime vaniloqua (Varlığa duyulan haz/zevk gibi boş boş övün) der.
Bunun sonucu olarak erkeğin, eşine sadakati yapaydır, kadınınki doğaldır; yani kadının ihaneti sonuçları bakımından nesnel olduğu kadar doğaya aykırılığı bakımından öznel olarak da erkeğinkinden çok daha az bağışlanabilir.
Sayfa 165
Reklam
aşk temellendirmesi
Çünkü bütün aşklar, istedikleri kadar uçarı, tensellikten, dünyevilikten uzak, ayakları yerden kesik görünsünler, sadece cinsel dürtüde temellenirler; evet, hatta bu âşıklık hali, sadece daha yakından belirlenmiş, daha özelleşmiş, hatta sözcüğün en dar anlamıyla bireyselleşmiş cinsel dürtüdür.
İkinci evlilikten olma çocukların bazen hala ilk kocayla, zinadan doğanların da meşru babadan olanlarla biraz benzerlik göstermesi nedeniyle, önceki döllenmenin sonradan ortaya çıkan bir etkisi vardır.
Sayfa 116
Her türlü aşk, her ne kadar uhrevi görünmesine rağmen aslında sadece cinsel içgüdüden kaynaklanmaktadır. Hatta aşk, bu cinsel içgüdünün daha belirgin, daha özelleşmiş, en dar kapsamda kişiselleşmiş bir şekilde olanıdır.
Öte yandan,eğilim,yatkınlık ve düşünce biçiminin birbirinden farklı oluşundan doğan nefret duyguları ve hatta düşmanlık bağlantıları içinde bile,cinsel aşkın ortaya çıkabileceğini ve sürüp gidebileceğini görüyoruz.
Reklam
Binlerce fiziki aksaklık ve manevi sapıklık yüzünden, insan yapısı ve biçimi çeşitli bozukluklara uğramıştır. Bununla birlikte, gerçek tip, bütün ayrıntılarıyla, her zaman yeniden ortaya konulmakta ve yaratılmaktadır. Bu iş, cinsel içtepiyi her zaman yönelten ve tiksindirici bir ihtiyaç olmaktan kurtaran güzellik duygusunun kılavuzluğunda gerçekleşir. Bundan ötürü, her erkek önce, en güzel kadınları ötekilere kesin olarak tercih edecek ve tutkuyla arzulayacaktır.
Tek başına cinsel itki, iğrenç ve bayağı bir şeydir zira bireyselleşme olmaksızın önüne çıkan herkese yönelmiştir ve türü niteliği pek de fazla dikkate almaksızın sadece nicelik bakımından gözetmeye çalışır.
Cinsel sevginin temelinde tamamen üremeye dayalı bir içgüdünün yattığı gerçeği, konunun daha yakından incelenmesiyle doğrulanabilir.
Çünkü bütün aşklar, istedikleri kadar uçarı, tensellikten, dünyevilikten uzak, ayakları yerden kesik görünsünler, sadece cinsel dürtüde temellenirler.
Reklam
Aşk çoğu zaman, cinsel ilişki bir yana bırakılacak olursa, sevenin kin duyabileceği, küçümseyebileceği, hatta tiksinebileceği kişilere sararak, sadece dış ilişkilerle değil, sevenin kendi bireyselliğiyle de çelişkiye düşer.
"Bu durumda, aslında sadece öznel bir ihtiyaç olan cinsel dürtü, çok akıllı bir tarzda nesnel bir hayranlık maskesini takmayı ve bu yoldan bilinci aldatmasını çok iyi bilir. Çünkü doğa kendi amaç ve hedefleri için bu savaş hilesine muhtaçtır. Ne var ki bu hayranlık istediği kadar nesnel ve kendisini yüce gösteren bir badananın arkasına saklansın, her âşık olma durumunda, belli bileşim niteliklerine sahip bir bireyin üretilmesinin amaç olarak kovalandığı, söz gelimi karşılıklı sevginin değil de, sahip olmanın, yani fiziksel haz ve zevkin asıl tayin edici yan olmasından bellidir
“Bu durumda, aslında sadece öznel bir ihtiyaç olan cinsel dürtü, çok akıllı bir tarzda nesnel bir hayranlık maskesini takmayı ve bu yoldan bilinci aldatmasını çok iyi bilir. Çünkü doğa kendi amaç ve hedefleri için bu savaş hilesine muhtaçtır. Ne var ki bu hayranlık istediği kadar nesnel ve kendisini yüce gösteren bir badananın arkasına saklansın, her âşık olma durumunda, belli bileşim niteliklerine sahip bir bireyin üretilmesinin amaç olarak kovalandığı, söz gelimi karşılıklı sevginin değil de, sahip olmanın, yani fiziksel haz ve zevkin asıl tayin edici yan olmasından bellidir.”
aşk çoğu zaman, cinsel ilişki bir yana bırakılacak olursa, sevenin kin duyabileceği, küçümseyebileceği, hatta tiksinebileceği kişilere sararak, sadece dış ilişkilerle değil, sevenin kendi bireyselliğiyle de çelişkiye düşer.
Sayfa 47 - PDFKitabı okudu
Çünkü bütün aşklar, istedikleri kadar uçarı, tensellikten, dünyevilikten uzak, ayakları yerden kesik görünsünler, sadece cinsel dürtüde temellenirler.
Sayfa 17 - PDFKitabı okudu
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.