Giriş Yap
112 syf.
·
21 saatte okudu
·
Beğendi
·
8/10 puan
Avrupa'da Ateizmin Yükselişi Ateizm, Tanrı'ya özel vurgu yaparak doğaüstü varlıkların varlığını reddeden bir inanç sistemidir. Ateistler bunun yerine dünya görüşlerini bilim, mantık ve insanların sorunlarını kendi başlarına çözmeleri gerektiği inancıyla tanımlarlar. Ateizmin temel ilkeleri binlerce yıldır var, ancak ateizm Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda önemli bir ilgi gördü. Bu fikirler,
Charles Darwin
'in (1809-82) tüm hayvanların doğal seçilimle teşvik edilen evrim yoluyla yaratılmış olabileceğini öne sürdüğü Türlerin Kökeni (1859) adlı kitabının yayınlanmasından sonra hız kazandı. Alman filozof
Friedrich Nietzsche
(1844-1900), her türden dini açıkça reddetti ve nihayetinde insanların kendi kaderlerine hükmedeceklerini savundu. Leo Tolstoy, Darwin ve Nietzsche'den önce doğdu, ancak yazarları, bilim adamlarını ve filozofları benzer şekilde dinin doğruluğunu ve yararlılığını sorgulamaya sevk eden aynı kültürel değişimden etkilendi. Bir İtiraf'ın başlangıcında Tolstoy, Rus Ortodoks Kilisesi'nden ilk ayrılışının, bir arkadaşının Tanrı'nın varlığının etkili bir şekilde çürütüldüğünü duyurmasıyla teşvik edildiğini açıklıyor. Doğrudan ateizmin yayılan etkisiyle şekillendi ve bu inanç sistemi ancak sonraki on yıllarda güç kazanacaktı. Tolstoy bir yetişkin olduğunda, din hakkında bir zamanlar gizlice fısıldanan aynı şüpheler, hem sınıflarda hem de kahvehanelerde açıkça tartışılmaya başlandı. Rus Ortodoks Kilisesi Rus Ortodoks Kilisesi, Rusya'nın hala bir dizi parçalanmış devlet olduğu 10. yüzyılda kuruldu. 988'de Ukrayna'nın büyük şehirlerinden biri olan Kiev'de devlet dini haline geldi. Rusya, 13. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar Moğol İmparatorluğu tarafından yönetildi. Bu imparatorluk Asyalı fatih Cengiz Han (1162–1227) tarafından kuruldu. Rus Ortodoks Kilisesi bu süre zarfında Moğol hükümdarlarından olumlu muamele gördü. Dindar inananlar, tüm dünyevi kaygıları bir kenara bırakarak ve kendilerini duaya ve Kilise'ye alçakgönüllü hizmete adayarak manastır hayatını benimsemeye teşvik edildi. Rus Ortodoksluğu, Avrupa'da ateizmin yükselişine rağmen, 19. yüzyıl boyunca popülaritesini ve etkisini artırmaya devam etti. Rus Ortodoks Hıristiyanları, cemaat unsurlarını aldıkları ayine katılmaya çağrılırlar. Rahipler cemaatlerine, cemaat sırasında tüketilen ekmek ve şarabın yalnızca İsa Mesih'in çarmıhta kurban edilmesini temsil etmediğini, aynı zamanda Mesih'in gerçek bedeniyle aynı gücü kazandığını öğretir. Bu fikir, Rus Ortodoks Kilisesi'nde Tolstoy'u rahatsız eden ve sonunda onun örgütlü dini terk etmesine yol açan birçok gelenekten biridir. Tolstoy, Kilise liderliğinde gördüğü ikiyüzlülük düzeyine de üzüldü. İnsanların iman kardeşlerine karşı büyük günahlar işleyip ardından itiraf yoluyla tamamen af ​​almaları fikrini tasvip etmiyordu. İtiraf, bir Hristiyan'ın bir rahiple buluştuğu ve yaptıkları yanlışları listelediği dini bir uygulamadır. Bu hatalarını dile getirme ve af dileme eyleminin, Hıristiyanın zararlı davranışlarını aşmasına yardımcı olması gerekiyor. Ancak Tolstoy, cemaatindeki Hıristiyanların, ne yaparlarsa yapsınlar affedileceklerinden emin olarak, aynı günahları tekrar işlemeye yatkın olduklarını gözlemledi. İtiraflarım'ın sonunda Tolstoy, artık Rus Ortodoks Kilisesi'nin bir üyesi olmadığını ortaya koyuyor. Kilise aleyhindeki yazıları aforoz edilmesine yol açtı. Hâlâ din eğitimi aldığını ve Tanrı'ya inandığını okuyucularına bildirir, ancak Kilise ile ilgili kişisel kaygılarını görmezden gelmeyi haklı çıkaramaz. Bir gün Rus Ortodoks Kilisesi'nin, İncil'i incelemek yerine geleneğe bağlılığı vurgulayan diğer tüm mezhepler gibi uygulamalarını gözden geçireceğini umuyor. Kırım Savaşı 1853'te Kırım Savaşı başladı. İngiltere ve Fransa, Rusya'nın Türkiye üzerindeki artan baskısının kendi çıkarlarını tehdit ettiğini düşünerek, Rusya'ya Rusya-Türkiye sınırındaki Tuna Beylikleri'nden çekilmesini emretti. Rusya reddedince, İngiliz ve Fransız kuvvetleri 1854'te başlayan ve bir yıldan fazla sürecek olan Sivastopol kuşatmasında birleşti. Çatışma Baltık'a da sıçradı. Rus kuvvetleri her iki cephede de ağır kayıplar verdi, ancak İngiliz Donanması St. Petersburg'u bombalamakla tehdit edene kadar teslim olmadılar. Rusya Ocak 1856'da barış için dava açtı. Ortaya çıkan Paris Antlaşması 30 Mart 1856'da imzalandı ve diğer tavizlerin yanı sıra Karadeniz bölgesinin askerden arındırılmasını da içeriyordu. Rusya, Kırım Savaşı'nın sonunda 500.000'den fazla asker kaybetti. Tolstoy, Sivastopol'da görev yaparken savaşın korkunç bedelini ilk elden gördü. Savaşla ilgili kişisel hatıralarında, savaş alanından her gün çekilen ceset arabalarını anlatıyor. Tolstoy başlangıçta savaşa onur kazanmanın ve geleceği için sağlam bir yön bulmanın bir yolunu sağlayacağını düşünerek katıldı, ancak bunun yerine yalnızca güç söz konusu olduğunda insanların birbirlerine karşı ne kadar acımasız olabileceğini öğrendi. Tolstoy, aile hayatını kucaklayarak bu anıları zihninden uzaklaştırdı, ancak sonunda yeniden su yüzüne çıktılar ve büyüyen depresyonunu beslediler. İtiraflarım’da Tolstoy, savaştaki zamanını ve bunun kişisel gelişimi üzerindeki etkisini yansıtıyor. İnsanların savaşı en kötü dürtülerini gerçekleştirmek için nasıl bir bahane olarak kullandıklarını ilk elden gördü. Askerler, düşmana boyun eğdirmek yerine onlara karşı zalimce davrandılar. Memurlar bile astları arasında şiddet içeren davranışları teşvik etti. Tolstoy, silah arkadaşlarının sergilediği aynı kusurların kurbanı olduğunu itiraf ediyor. "Erkekleri öldürmek için düelloya davet ettiğini" yazıyor. Ayrıca "oyunlarda kaybetti, köylülerin emeğini tüketti, onları cezalara çarptırdı, başıboş yaşadı ve insanları aldattı." Bunca zaman, üstleri ve piyade arkadaşları tarafından övüldü. Savaş sona erdiğinde ahlaki pusulası kesin olarak çarpıktı.
İtiraflarım
8.4/10 · 17,4bin okunma
Reklam
·
Reklamlar hakkında
481 syf.
·
11 günde okudu
·
Beğendi
·
10/10 puan
Yegâne`
Zülfü livaneli 1946-Konya doğumlu Ankara Maarif kolejinde okudu. İsveçte felsefe ve müzik eğitimi gördü. 1972 de fikirlerinden dolayı askeri cezaevinde yattı,11 yıl sürgünde yaşadı. 1999 yılında San Remo'da "En İyi Besteci"ödülünü aldı. 2002-2006 yılları arasında TBMM'de ve Avrupa Konseyi'nde millet vekilliği görevinde bulundu. Serenâd&kemân* Sanırım serenâd için sayısız güzel sözcükler yazabilirim. Fakat korkarım böylesine muazzam eserin güzelliğini sözcüklerim ile gölgelerim.... Daha önce çok kitap okudum, çok kitap ile tanıştım ama serenâd benim için bir kitaptan öteydi. Ve hepte öyle kalıcak okuyun okuttun. •Aramızdaki temel fark ne biliyor musun? Sen insanlara baktığın zaman üniformalar,bayraklar ve din görüyorsun! "Peki sen ne görüyorsun bakalım?" "İnsan sadece Seven, acı çeken, acıkan, üşüyen, korkan bir insan.
Serenad
9.0/10 · 111,6bin okunma
112 syf.
·
4 saatte okudu
·
7/10 puan
Alice kimdi? Orijinal Alice gerçek bir kızdı, büyük ailesi Oxford, İngiltere'de Charles Dodgson'ın (yazar Lewis Carroll'un gerçek adı) yakınında yaşayan Alice Liddell'di. 1862'de bir Temmuz günü Dodgson, Alice Liddell ve iki kız kardeşini Isis Nehri boyunca kürek çekmeye götürdü. Üç kız bir hikaye istediğinde, o hemen bir tavşan deliğinden atladığında inanılmaz maceralar yaşayan küçük bir kız hakkında bir hikaye uydurdu. Alice Liddell, Dodgson'dan hikayeyi yazmasını istedi ve 1864'te ona Alice'in Yer Altındaki Maceraları adını verdiği el yazısıyla, elle resimlenmiş bir el yazması sundu. 1865'te Macmillan, hikayeyi John Tenniel'in çizimleriyle Alice Harikalar Diyarında olarak yayınladı. Dodgson, ilk ve ikinci adları için Latince'den türetilen Lewis Carroll takma adını kullandı: Carolus (Charles adının Latince biçimi) ve Ludovicus (Lutwidge adının Latince biçimi). Eleştirel bir favori olmasa da, kitap, tıpkı devamı olan Aynanın İçinden ve Alice'in Orada Buldukları (1871) gibi, hemen popüler bir başarıydı. Bu iki kitap 174 dile çevrildi. Lewis Caroll kimdi? Dodgson karmaşık bir adamdı. Christ Church'te (Oxford Üniversitesi'ndeki 38 kolejden biri) matematik hocasıydı, aynı zamanda bir Anglikan din adamı, yetenekli bir amatör fotoğrafçı, bir mucit, bir oyun yaratıcısı ve özellikle kelime oyunlarına düşkün yetenekli bir yazardı. Aynı zamanda üretken bir muhabirdi, neredeyse 100.000 mektup yazıp alıyordu. Viktorya Dönemi Çocuk Kitaplarındaki Eğilimler 18. yüzyılın ortalarına kadar, çocuklar için İngiliz kitapları öğretici olma eğilimindeydi. (18. yüzyıldan kalma resimli bir kitap, "Armutları çalan yaramaz Çocuk / Küfür eden kadar kırbaçlanır." 19. yüzyılda çocuk yayıncılık endüstrisi gelişiyordu. Alice Harikalar Diyarında'daki eğlencenin bir kısmı, Carroll'ın güçlü parodi kullanımındadır. Alice'in okuduğu veya diğer karakterlerin söylediği neredeyse tüm dizeler ve şarkılar, zamanın tüm okuyucularının bildiği gerçek dizelere ve şarkılara dayanmaktadır. Ancak Carroll, ciddi ahlaki değerleri çok komik saçmalıklara çevirerek orijinal metinlerin anlamlarını çok kasıtlı olarak alt üst ediyor. Alice Harikalar Diyarında birçok yönden yenilikçiydi: * Alice, eğitime ihtiyacı olan genel bir çocuk olarak değil, kendi kişiliği olarak sunulur. Tek başına, memnun edecek bir yetişkin yoktur. Kupa Kraliçesi gibi otorite figürlerine meydan okumaktan korkmuyor. * Alice tanıştığı herkese karşı kibar olsa da, ne kadar iyi davrandığı hikaye için önemli değil. Ne kötü davranış için cezalandırılır ne de iyi davranış için ödüllendirilir. * Çocuk eğitimi eğlenceli bir konudur. Ders kitaplarının parodisi yapılır, karakterler saçma sapan açıklamalar verir ve okul odasında öğretilen sıradan dersler Alice Harikalar Diyarında için işe yaramaz. Harikalar Diyarını Şekillendiren Üç Gerçek Dünya Trendi 1. Saçma sapan edebiyat 19. yüzyılda giderek daha popüler hale geldi. Bu türün bazı özellikleri: * Konu doğrusal, ancak karakterler ve eylem tuhaf, bu da yazarın mesajını (eğer varsa) ayırt etmeyi zorlaştırıyor. * Hayvanlar genellikle insan rollerini üstlenirler. * Şakalar, bilmeceler, kelime oyunları ve diğer kelime oyunları sıklıkla görünür. * Mantık tersine çevrilir; sıradan eylemlerin olağanüstü sonuçları vardır. 2. Akıl hastalığı hakkında artan bir toplumsal farkındalık ve akıl hastalarının daha iyi anlaşılmasına yönelik bir hareket vardı. * Alice'in maceraları halüsinasyon niteliğinde olsa da, kendisi son derece aklı başında ve mantıklı bir çocuk olarak sunulur. * Kitaptaki "deli" veya "rahatsız" yaratıklar (Beyaz Tavşan, Şapkacı, Mart Tavşanı ve Cheshire Kedisi) sempatik bir şekilde anlatılıyor. Komik şeyler söyleyebilirler ama yazar onlarla dalga geçmiyor. 3. 19. yüzyılda matematik ve doğa bilimlerinde muazzam ilerleme görüldü. * Bir muhafazakar olan Dodgson, birçok yeni matematik teorisini aptalca bulmuş ve Alice kitaplarında onlarla alay etmiş olabilir. * Hem profesyoneller hem de amatörler tarafından yapılan doğa tarihi çalışmaları, bitki ve hayvanlara yeni bir ilgi getirdi. *
Charles Darwin
'in 1859'da yayınlanan
Türlerin Kökeni
adlı kitabı evrim kavramını ortaya attı. Alice Harikalar Diyarında'da Dodo ve diğer hayvanların içinden çıktığı gözyaşı havuzuna dikkat edin. Bazı kitaplar toplumu yansıtır ve bazılarını etkiler. Alice Harikalar Diyarı ikisini de yaptı.
İlahiyatçılarımızın önemli bir kısmının, kendilerini ülkenin "öteki" yüzde ellisiyle karşılaşmaktan uzak tutmalarının altında, onlara seslenecekleri dilden yoksun olmaları var. Yetiştikleri çevre bu dili kurmaya müsait olmayabilir ama din eğitimi verme iddiasında olan bir kurumun kendi öğrencisine bu dili kurmaya yardımcı olacak bir donanımı kazandırması gerekir. İmam hatiplerde ya da ilahiyatlarda yer alan hitabet, belağat derslerinin müfredatları da hemen hemen tamamen camilerdeki hutbe ve vaazların nasıl olacağıyla ilgili olduğu için, yine cami cemaatinden oluşan "hazır kitle" den başkası dikkate alınmıyor.
Reklam
·
Reklamlar hakkında
Baskının ters etkisi
"Müzmin bir ateist yetiştirmek istiyorsan." Dedi McAllister. "Ona katı bir din eğitimi ver. Her zaman işe yarar."
2
475
4.746 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.
©2022 · 1000Kitap Web Uygulaması · 2.28.14