Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Çaresizlik onaylanan bir şey olmadığı için anne ve babalar çocuklarını korumuyorlar. Kendilerini çocukken kurban durumuna düştükleri ve bu yüzden utanç duymak zorunda kaldıkları için, çocuklarının kurban durumuna düşmesine izin vermiyorlar.
Çitlembik Psikoloji
Kurbanlar ve Suçlular Meselesi
Eğer insan, zayıflık olarak algılamaya yöneltildiği için kendi acısını yaşayamazsa, bu acıyı başka canlılarda arama ihtiyacı duyacaktır.
Çitlembik Psikoloji
Reklam
Hayatta kalabilmek için sahtekârlıkla yaşamayı çok erken öğreniyoruz. Tarif edilmez bir acıya katlanabilmek için görmemeyi öğreniyoruz.
Psikolog Pennebaker, "New York Times" taki bir yazısında (1993) duygudaşlığın karşısına çıkartılan şu "suskunluk komplosu" nu anlatıyor : Ekim 1993'teki San Francisco depreminden sonra kentin banliyölerinden birinin sakinlerinin giydikleri tişörtlerde şunlar yazılıydı: "Depremde yaşadıklarını kendine sakladığın için teşekkürler!"
Düşmanlar bizi kendi yaralanmışlığımızı görmekten uzak tutarlar. İnsan başkalarını cezalandırabildiği, aşağılayabildiği, hatta yok edebildiği sürece kendi kendisiyle yüzleşmek zorunda kalmaz. Zaten yüzleştiği an kendi kurban durumunda oluşuyla göz göze gelecektir.
Kendi içimizdeki düşmanı aramak yerine farklı görünen, farklı davranan insanlarda "dışarıdaki" düşmanı arıyoruz. Bu farklı insanlar sonra "kötü düşman"a dönüşüyor; Nietzsche'nin (1980) yazdığı gibi "Onlar 'kötü' leşiyorlar, hem de suçlunun, sureti ve zıttı olarak içinden bir de 'iyi' tasavvuru -kendisini!- çıkarttığı bir temel kavram olarak."
Reklam
... eğer insan acı ve merhamet hissetme yetisini yitirmişse geriye insanlığından ne kaldığı sorusuyla yüzleştirir bizi.
Bir za­manlar kendi içimizde hissettiğimiz kurbanı cezalandır­mak için sürekli yeni kurbanlar arıyoruz.
Suçluları, suçlu olarak görmeyi başarırsak onlara acımayız. Böylelikle , onlara acıma duymamızın, suçlarını haklı çıkartmak için kullandıkları kendi kendilerine acımalarını güçlendirdiğini de anlarız. Gerçek empati suçlunun kendini haklı çıkarmasını desteklemek değildir; gerçek empati daha çok, gerçek anlamda insan oluşun yolunun insanın kendi geçmiş acısıyla yüzleşmesinden geçtiğini kavramasıdır.
353 syf.
·
Puan vermedi
·
16 günde okudu
İnsanı hayvandan ayıran özellikleri yazmaya başlayın desem, empati hepinizin listesinde ilk beşe girer çünkü insan gelişmişliği dolayısıyla kendini kendinden soyutlayıp başkasının yerine koyabilecek idrak ve iradeye sahiptir. Peki, buna rağmen neden çevremize baktığımızda başkası yerine acı çekmenin tabulaştığını görüyoruz? Arno Gruen bunun
Empatinin Yitimi
Empatinin YitimiArno Gruen · Çitlembik Yayınları · 2020310 okunma
Reklam
"Orijinal olarak doğuyor, ama kopya olarak ölüyoruz."
şiddet, şiddetten başka hiçbir şey doğurmaz.
Şiddete ve şidde­tin ideolojik olarak haklı çıkartılmasına karşı direnmeliyiz.
bu da kendinliğe zarar verir
Bizi korkudan ve terörden kurtarması­nı beklediğimiz ve bizi suçluyu idealleştirmeye zorlayan otoriteye duyulan özlem, sevgiye duyulan özlemi engeller.
İnsanların gerçeği inkâr ettikleri ve korkularından ka­çabilmek için kendilerini kahramanlık ve şiddetle onayla­tmaya çalıştıkları bir dünyada asıl delilik, bütün bunların normal kabul edilmesidir.
Bizde insanlar azap verici suçluluk duygularından kurtulmak için saldırgan, şiddet dolu davranır.
Sayfa 136 - Kitabın özgün adı: Der Verlust des Mitgefühls, Türkçesi: İlknur İgan, Çitlembik Yayınları, 2006 Üçüncü Basım, Temmuz 2012.Kitabı okudu
1.500 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.