Aynı çatı inanca, İslam inancına sahip olup da kendi mensup olduğumuz mezhepten olmayan insanları doğrudan "öteki" olarak algılamamız aslında dini değil, siyasi bir meseledir. Aynı otomatik etiketleme sistemi, cemaatlerden mahallelere kadar inebilir. Bunların tamamının kökeninde İslam'ın temel kaynaklarındaki bilgiler değil, geçmiş zamanın siyasi tercih ve ekollerinin etkisi vardır. Bakarsanız hepsi İslam, hepsi Müslüman'dır fakat birisine göre yek diğeri şaşkın, sapkın, gafil yahut cahildir. İbadetlerimizde benimsediğimiz usuller, giydiğimiz esvap, tesettür anlayışımız, okuduğumuz virdler. .. Hemen hepsi, siyasi geçmişin izlerini taşır.
Sayfa 73 - Tuti KitapKitabı okudu
Bugün sıradan bir gencin - İnternet dahil olmak üzere - hayatı içinde kurduğu etkileşimlerin miktarı, sıradan bir zihin için ciddi bir yük oluşturuyor. Bu kadar yükün üstesinden gelmenin en iyi yolu da zihin ekonomisine çok yardımcı olan "etiketleme ve önyargı sistemi'ni kullanmak.
Reklam
Howard Becker
Etiketleme kuramı neden bazı eylemlerin sapkın olarak görüldüğünü ve bazı insanların davranışlarını sapkın olarak etiketleme yetkisine kimlerin sahip olduğunu sorgular; daha sonra da bu tür etiketlerin toplum ve birey üzerindeki etkisini inceler. Sapkınlık anlayışımız insanların ne yaptığından çok, başkalarının buna nasıl yanıt verdiğine göre belirlenir; etiketleme siyasi bir eylemdir. Becker'e göre sapkın eylem diye bir şey yoktur; bir eyleme nasıl tepki verdiğimiz, özel bir davranış biçiminin belli bir toplumda onaylanıp onaylanmadığına göre değişir. Örneğin "teröristler" cinayetle suçlanabilir ama ordu teröristleri yasal bir biçimde öldürebilir Becker, eylemin kendisinin sapkın olmadığını ileri sürer; toplumun tepkisini onu bu şekilde tanımlar ve kritik biçimde toplumun bu tür davranışlara nasıl bakması gerektiğini güçlü olanların tepkileri belirler. Sadece güç sahibi olanlar bir etiket yaratabilir; ceza adalet sistemi gibi kurumlar bireye bir sapkınlık etiketinin yapıştırılmasını sağlayabilir. Sapkınlık evrensel değil görelidir; failin kim olduğuna ve eyleme nasıl tepki verildiğine göre değişir. İçki içtikten sonra bir restoranı dağıtan ayrıcalıklı bir üniversiteli grubu, öğrenci şamatasıyla itham edilebilir ama aynı davranışı sergileyen işçi sınıfının çocukları çocuk suçlu olarak etiketlenebilir. "Sosyal gruplar, çiğnenmesi durumunda sapkınlık teşkil edecek kurallar oluşturarak sapkınlığı yaratır."
Desteklediğiniz kişi yahut kurum idealist, hak yemez, adaletin temsilcisi gibi bir algıyla kodlanırken karşı kampa ait kişi ve kurumlar cahillikle, aptallıkla, düşmanlıkla, hainlikle yahut işbirlikçilikle kodlanır. Zihin açısından ileri düzeyde konforlu böyle bir etiketleme sistemi üzerinden bir insan, beynini hemen hemen hiç kullanmadan günlerce yahut aylarca "fikir" yürütebilir, bununla orta şiddetli nice tatminler yaşayabilir.
Beynimizin esas görevlerinden biri de bizim şu fani dünyadaki kısıtlı zamanımızda işimizi kolaylaştırmak, bize zaman kazandırmaktır. Bunu da özellikle sol lobunda bulunan devrelerde yerleşmiş "tanıma ve etiketleme" sistemleriyle yapar. Bu etiketleme işleminden sorumlu devreler, her meselenin üzerinde boşuna düşünüp de kıymetli zihinsel
Değerlendirmemiz gereken çok fazla etkileşim, özellikle internet üzerinden ilişkiye geçtiğimiz çok sayıda insan var. Bugün sıradan bir gencin - internet de dahil olmak üzere- hayatı içinde kurduğu etkileşimlerin miktarı, sıradan bir zihin için ciddi bir yük oluşturuyor. Bu kadar yükün üstesinden gelmenin en iyi yolu da zihin ekonomisine çok yardımcı olan “ etiketleme ve önyargı sistemi” ni kullanmak.
Reklam