Don kişot! Çocukken şöyle der ve gülerdik "Don Kilot". İç dünyamda farklı kapılar açan kitaplardan biridir ve eminim bir çok insanda da olduğu gibi benim hayatımda bu kitabın yeri ok farklı ve önemlidir. Bu kitabı ilk okuduğumda onaltı yaşında idim. İtiraf etmeliyim ki don kişot'un renkli dünyasında dolaşırken pek bir şey anlayamamıştım ama yine de beni rahatsız eden bir şeyler vardı. Tanımlayamadığım fark edemediğim bir şey. Bir terslik var bu kitapta. Yirmi yaşında kitabı yeniden okuduğumda tersliğin ne olduğunu buldum(tabi bencileyin. Kimseyi bağlamaz ve asla tek doğru olduğunu iddia etmem) Kitabın gerçek kahramanı! evet bence kitabın kahramanı; Alanso Quijano namı diğer Don Kişot değildir. Şöyle ki;
Miguel de Cervantes bence kesinlikle bir dahi. Roman anlatısının babasını yazmakla kalmamış aynı zamanda zamanının çok ilerisinde olan sınıf çelişkisine parmak basmıştır. Alanso Quijano sağlıklı, semirik varsıl bir ihtiyardır hele o dönemde insan ömrünün ortalama otuzbeş olduğunu düşünürsek Alanso adeta ölemeyen bir burjuvadır. Bu şımarık ihtiyar dertsizlikten kafayı yemiş ve okuduğu şövalye hikayelerinin etkisiyle yollara düşmüştür. Tek başına mı? Hayır. Gariban sancho panza ile. Sancho'nun seçeneği yoktur. O Hayatını idame etmesini sağlayan yani patronu olan Alanso'ya bağlıdır. Ve mecburen bu kaçık ihtiyarın arkasına takılıp onun her türlü kafayı yemiş saçmalıklarına ekmek parası için tahammül eder. O bir ezilendir. Seçme şansı olmayan işçidir. Göçük altında kalacağını bile bile madene giren madenci gibi. İş güvenliği alınmadığı için canı tehlikede çalışmaya mecbur kalan tersane işçileri gibi. Bu romanın romantik tarafıdır sevimli ihtiyar ve dünyayı kötülüklerden kurtarma çabası. Yel değirmenlerine falan saldırması asıl trajik olan ve gerçek olan sancho dur. Durun ve düşünün her gün "yönetici" sıftatıyla sizden saçma sapan şeyler isteyen insanlarla bir arada çalışmıyor muyuz (Eski bir beyaz yakalı olarak sadece beyaz yakalılara sesleniyom ona göre) Herifin/Kadının eğosu tavan yapmış saçma sapan isteklerine ay sonu elimize geçecek bordro parasının yüzü suyu hürmetine katlanmıyor muyuz? Hepimiz aslında Don Kişotların arkasındaki Sancholar değil miyiz.? YAŞASIN SANCHO PANZA!!!!