Puan vermedi·126 syf.··Beğendi
· Genç wertherin acıları kitabını okuduktan sonra kitabı tekrar tekrar okuma isteği duydum içimde.
Geothe ne şartlarda yazmış olabilirdi? neyden esinlenmişti? Çok merak ettim ve biraz araştırdım.
Geothe eseri 17. yy da ve 15 günde (bizler 15 günde okuyamayız bile) ve 25 yaşındayken yazmış. Yazdığı dönemdeki okurlarının ilgi odağı olmuş Genç Werther. Bu öyle bi ilgi ki bir anda birçok dile çevrilmiş ve çevrildiği dillerde dahi etkisinden hiç bir şey kaybetmeden etkisini sürdürmüş.
Öyle bir ilgi ki okuyanlarını o kadar etkisi altına almış ki roman kahramanı Werther gibi bir çok okuru ya intihar etmiş yada intihar teşebbüsünde bulunmuş. (Doğru bilgi intihar!)
Dönemin modasını değiştirmiş.(Werther modası ) yanlış hatırlamıyorsam mavi fular, sarı yelek ve çizme giyinmeye başlanmış ve Bu büyüleyici etkisinden dolayı uzun süreler boyunca yasaklanmış.
Bazı notlar eklemek gerekiyor bence onlardan ilki Geothe eserini, hem kendisinin hem de çevresindeki kişilerin hayatlarından esinlenerek yazmış olması…
Ve son bir not: Napoléon, Genç Werther’in Acıları’nı yanından hiç ayırmazmış.
Romanın okur üzerindeki bu güçlü etkisinin sebeplerini, konusuyla olaylar zincirinden ziyade, Goethe’nin dilinde ve anlatımında da aramak gerekiyor.
Neden mi?
Çünkü roman boyunca genç Werther’in çektiği sancıları, yaşadığı çelişkileri ve ızdırapları romandaki olay örgüsüne mükemmel derecede sindirmeyi başarabilmek, ancak mükemmel bir dil ve anlatım sayesinde gerçekleşir. Basit bir anlatım değildir bu.
Zira anlatılan şey, kurgunun ötesinde gerçekten yaşandığı izlenimi verir okuyucuya. Goethe de bunu başaran ender şahsiyetlerden biri…
Nerden duydum bilmiyorum ama “Bilimde en yeni, edebiyatta en eski kitapları oku!”diye bişey hatırlıyorum Genç Werther’in acıları kitabı tamda bunu doğrular nitelikte.
İyi okumalar..