Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Tehlikeli Oyunlar'ın Tutunamayanlar'dan farkı nedir?
Tehlikeli Oyunlar'da özellikle kadın karakterler daha belirgin, daha derinlikli işlenmiştir. Tutunamayanlar'da kadınlar, daha yüzeysel olarak geçilir; Turgut'un eşi Nermin, tipkı 'puf' ya da salon salamanje gibi küçük burjuva yaşantısı dekorunu tamamlayan bir öğeden başka bir şey değildir. Selim Işık'ın hayatına girdiğini öğrendiğimiz Günseli'yi ise sadece Selim'in ve kısmen Turgut'un gözlerinden görürüz. Tamamıyla belirsiz olmamakla birlikte Günseli'nin akılda kalacak bir kendi hikâyesi yoktur. Tehlikeli Oyunlar'da, Hikmet'in karısı Sevgi ve sevgilisi Bilge'nin kişilikleri belirgindir. Özellikle Sevgi, geçmişi/gençliğiyle birlikte yoğun biçimde işlenmiştir. Bilge’yse entelektüel derinliğiyle Hikmet'i büyülemiştir. Bilge, Sevgi'ye göre daha dominant bir karakter gibidir. Hikmet'in zaman zaman hınçlı çıkışlarına karşı daha dayanıklıdır. Tehlikeli Oyunlar, Tutunamayanlar'a kıyasla daha az dağınık bulunur. (İşin doğrusu, Tutunamayanlar, dağınık bir roman değildir; ancak çatallanan bir yoğunlukla okurun dikkatini tek bir yerde tutmayı reddeden bir metindir.) Bölümler daha belirgin biçimde ayrıştırılmıştır. Kişiler arasındaki ilişkiler Tutunamayanlar'da olduğu gibi izlenimlerden çok somut olaylara dayandırılır. Örneğin bu yönden, okurun gözünün önünde canlandırabileceği imgelerle düşünmesi kolaylaşır. Tutunamayanlar'da sıklıkla karşımıza çıkan pastişlere "asker mektubu" ve "ev ödevi" dışında pek rastlamayız. Tutunamayan lar'da örneğin "Öz Türkçe” kurgusuyla yazılmış sözüm ona bir dizi tablet yazısı ve "Osmanlıca" kurgusuyla bir çeşit İlmihal metni vardır. Romanın bir bölümü Selim'in günlüğü olarak kaleme alınmıştır. Dünya edebiyatında örnekleri çokça olmakla birlikte özellikle Oğuz Atay'ın yazdığı dönemde Türkçe'de pek karşılaşmadığımız bu tür oyunlara Tutunamayanlar'da bolca rastlarız; ancak Tehlikeli Oyunlar bu anlamda çok daha sadedir. Tehlikeli Oyunlar, kişileri ilişkileri içinde canlandırır. Tutunamayanlar'ın karakterleri Selim Işık ve Turgut Özben, birbirini tamamlayan iki iç dünya gibidir. Biri ötekini izlerken kendini keşfetme yolundadır. Tutunamayanlar'ın diğer karakterleri, Selim ile Turgut'un kutsal ilişkisinin dışında kalır; hatta bu nedenle Metin gibi -büyük ölçüde sözünü ettiğimiz o burjuva yozlaşmışlığını temsil eden- orta sınıf karakterler acımasızca alaya alınır. Tehlikeli Oyunlar, 22. maddede değindiğimiz gibi halktan kişilere daha çok yer verir. Toplumun farklı kesimlerinden karakter ler işlenmiştir. Roman gecekondu mahallesinde başlar, ancak ge cekondulaşma ya da kenar mahallelerde yaşamın zorluğuyla ilgili değildir. Atay, gecekonduları aydının dışlanmasının bir metaforu gibi kullanır, ancak bir yandan da aydınla halkın temasının başla dığı yer olmuştur. Alıntı;
100 Soruda Oğuz Atay
100 Soruda Oğuz Atay
s.90-91
·
144 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.