Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

232 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Tarih ve Tahakküm
Kitap henüz başlangıcında yazarın entellektüel tartısıyla işe koyuluyor. Nitekim tarihin tahakkümden münezzeh ele alınmasının güçlüğü ve bu tahakkümcü bakış açısından gayrı bir süzgeç oldukça güç görünüyor. "Yani tarih, tahakküm sistemi dışında, bütün yaratma olanakları elinden alınmış kültürdür. Tarih devletçe tutuklanmış kültürdür (s.10)" cümlesi ile bu tahakküme karşıt duranların dahi sonraki tarihçilerle/düşünürlerle vs nasıl "aslında şöyle demek istedi" kabilinden yorumlarla tahakküm dairesi içerisine sokulduğunu Yunus Emre nin batıni söylemlerini -"oruç, namaz, gusül,hac, hicabdur aşıklara"-ortodoksi geleneğe uydurmak için zorlamalarından anlıyoruz. Sanki bugünün tesissiyle bir devlet anlayışı varmış gibi türlü tahakkümcü yorumlarla, bugün müesses yapı tarafından kabul edilmesi neredeyse imkansız görüş ve söylemleri tahakkümün diline uydurmak fazlaca bir takıye ustalığı gerektiriyor. Ki burda takıyeyi iki manada düşündüm. İlki inanmadığını doğruymuş gibi söylemek, ikincisi doğruyu, inandığına terste olsa inandığına uydurmak, sonuçta her ikisi de hakikati gizlemek manasına çıkıyor. Kitap ortodoksi ve heterodoksi kavramlarını tartışırken, heterodoksiliğin ve ortodoksiliğin nasıl ortaya çıktığına ilişkin farklı düşünenlerin görüşlerine yer verirken tartışmalarına katıldığı ve katılmadığı notlarını düşünüyor. Burda da önemli olan iddia edilenin bir delilin olmaması ve kıyasın örneğe emsal olmaması ile çürütülmesi. Reha Çamuroğlu bu tartışmalarda oldukça nesnel bir tutum sergilemiş düşüncesi uyandırdı bende, kısmen katılmadığım yerler olsada. Babailer kısmı ise, gölge eden bir siyasi otoriteye isyan mı, yoksa Beyin kapısına gitmeyi kendine uygun görmeyen bir inanışın tezahürü mü tartışmak gerek... Fakat Anadolu öyle güllük gülistanlık homojen bir inanç ve dirliğin görüldüğü ve görülebileceği bir coğrafya değil. Göçer Türkmenler ise bugünün inanç sistemiyle anlaşılabilecek değil, dervişlik ise ortodoksi (sunni) inanış ile ilkesel olarak uyuşur değil...
Tarih, Heterodoksi ve Babailer
Tarih, Heterodoksi ve BabailerReha Çamuroğlu · Kapı Yayınları · 201714 okunma
·
18 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.