Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

288 syf.
·
Puan vermedi
·
7 günde okudu
1.Bölüm:Kavramsal Çerçeve Manevi ve Psikolojik Danışma Kıta Avrupası ve Amerika’da gelişen modern psikoloji Batı’nın düşünsel tarihinden etkilenmiştir.Pozitivist felsefe modern psikolojinin düşünsel temelini oluştururken materyalizm akımıda yapısını belirlemiştir.Modern psikoloji için Bilişsel Devrim bir dönüm noktası olmuş hümanist kuramcılarda konuyu araştırmaya başlamış ve psikoloji alanında pozitivist materyalist yapıya rağmen metafizik kavramlar araştırılmaya başlanmıştır.Modernite tarafından dışlanan maneviyat 21.yy’da postmodernizmle ancak uçlarda yer bulabilmiştir ve maneviyat davranışta bir değişken maneviyatın,dini tecrübenin tarihi 30 yıl öncesine dayanmaktadır.(s.13-14) Maneviyat ve Din Maneviyat tarih boyunca din ile eş anlamlı kullanılmıştır ancak son yıllarda din kavramı organize bir dine bağlılığı ifade ederken(kurumsal din),maneviyat kavramı aşkın olan ile bağlantıda olmak(bireysel din) şeklinde tanımlanmaktadır.Bu ayrım Hill ve Pargement’e göre;zaten manevi deneyim ifadeleri organize inanç geleneğinden doğmuştur kavramları ayırmak bilimsel anlamda kavram kirliliğine sebep olur ve olumlu/olumsuz bakış zedelenir.(s.15) Psikoloji Açısından Maneviyatın Önemi Bireyin toplumla olan ilişkisinin kopması ve derin yalnızlık hissetmesi olarak tanımlanan anomi kavramı psikolojide maneviyatın önemini anlamaya yardım eder.Doğa bilimlerinin parçası olduğu gibi akıl ve ahlak biliminden doğan psikolojinin pozitivist paradigmadan uzak bir tanımı yapılmalıdır zira tarihsel olarak bakıldığında psikoloji ve dinin iç içe geçmiş olduğu görülecektir.Psikoloji insanı ruh ve beden bütünlüğü içinde değerlendirmelidir ki psikolojinin temel konusu insan yaşayışı ve davranışlarıdır.Buna rağmen bilimsel olma hayali ve iddiası ile pozitivist paradigmadan onay alma kaygısı bu amacı ve konunun yadsınmasına sebep olur.(s.17) Paradigma Dönüşümüne Doğru Pozitivist epistemolojiyi kabul eden psikolojide bilgi edinme yolu deneysel yöntemdir.Ölçülebilmeyi bilimsel olma şartı sayan bu yöntem metafizik konuları dışlayarak zihin maneviyat ve beden bağlamında şekillenen insanın bütüncül olarak ele alınmamasınasebep olur.(s.18) Maneviyat yönelimli danışanın gereksinimini karşılamada yatersiz kalan geleneksel danışmanlığın aksine seküler danışmanlık uygulamaları geleneksel ve ana akım psikolojinin teorik formülasyonundan ortaya çıkmış olan teröpötik bir yaklaşıma dayanır. “ Din ve maneviyat trancendental bir insan ihtiyacıdır.”diyen Maslow’un öncüsü olduğu transpersonel psikoloji ekolü maneviyata ilk yaklaşımı ortaya koymuştur. Maneviyat; *Hayata yönelik,bireye cesaret sağlayan enerjidir. *Bir insanın değer sisteminin gelişme kapasitesini büyüme ve üretkenlik potansiyelini içerir. *Din ruh ve bedenötesini kapsar. *Doğuştan gelen bir insan yeteneğidir. *Yaşamsal gücümüz ve bu gücü deneyimlememizdir. *İnsanı kaybettiği kimliğine kavuşturur.(s.18-19) Psikoloji ve Maneviyat Arasındaki İlişki Beş yaklaşım vardır: 1.Maneviyat ve psikoloji özdeştir psikolojik alan önceliklidir. 2.Maneviyat ve psikoloji özdeştir maneviyat alanı önceliklidir. 3.Maneviyat ve psikolji ayrıktır psikolojik alan önceliklidir. 4.Maneviyat ve psikoloji ayrıktır maneviyat önceliklidir. 5.Maneviyat ve psikolojiden biri öncelikli değildir ve biri diğerine indirgenemez. Hangisinin öncelikli olacağını danışma süreci belirler.(s.21-22) Psikoterapide Maneviyat Maneviyat ve dini deneyim merkezde olmadığı durumlarda bile iyileşme sürecine katkıda bulunacaktır.Psikolojik yardım sürecinde,maneviyatın psikolojik kaynak olarak işlevsel olduğu,manevi alanın korunup beslenmesi gereken alanlarda,manevi arayışın birey açısından gerekli olduğu durumlarda maneviyat temelli psikoterapi uygulanması tavsiye edilir.(s.22-23) “Kişinin varoluşsal boşluğunu doğru şekilde doldurması için temel bir çerçeve oluşturması maneviyata dayalı psikoterapi müdahaleleri açısından önemli bir hedeftir. Maneviyat temelli psikoterapide de bu anlamıyla danışanın manevi arayışları cesaretlendirilerek ona yardımcı olunmaya çalışılır.” (s.24) Pozitif psikolojiye göre insanın olumlu ve geliştirilebilir yanına odaklanmak gerekir.Bu yaklaşım psikolojide maneviyat çalışmaları açısından geçerli ve bilimsel yönteme uygun araştırmalara zemin oluşturur.(s.25) Manevi Danışmanlığın Gelişimi Tarihe bakıldığında ruhsal problemlerin tedavisinde din görevlilerinin etkin rol oynaması manevi danışmanlığın temelini antik çağa dayandırmayı mümkün kılar.Akıl hastalığını tanrısal özellik olarak gören geleneksel toplumlar 19. yy tımarhaneler kurulana kadar hastalara syuçlularla aynı muamelede bulunmuş,lobotomi, elektroşok ve ilaç tedavisi uygulamışlardır.20.yy da hastalar için artan maliyet sonucu ilaç tedavisi ile uysallaşma mümkün görüldüğü için hastalar tımarhanelerden çıkarılmıştır. İnsancıl endişelerin gelişmesi ile akıl hastalarının topluma kabul edilmesi için güçlendirme ve destek üzerine odaklanılmıştır.Psikoloji normal üzerinden hareket ederek anormali etiketlerken manevi temelli yaklaşımlar psikoloji tarafından batıl ve akıl dışı olarak değerlendirilmiştir.(s.29-30) Pastoral Danışmanlık 1900’lü yılların başında din ve ruh sağlığını birleştiren pastoral yaklaşımın teorik temellerini 1946’da APA atmıştır.Pastoral danışmanlıkta; *Manevi ve dinsel boyut önemlidir. *Bireysel ihtiyaçlar yaşama anlam verir. *Ceza figürü yardımseverlik figürü ile yer değiştirmelidir. *Günah doğuştandır.Nevrozdan çok bireyin günahına odaklanır. *Tedavi süreci Tanrıya duyulan sevginin yayılıp çoğalmasıdır. *Amaç bireyin sınırsız olasılık taşıdığını görmesini sağlayıp diğer insanlar ve yaratıcı güç ile iletişime geçmesidir. Tedavi süreci; 1.Ego bir gölgeye sahiptir ve karanlıkla tanımlanır. 2.Bu karanlık yan gözlenip etiketlenmelidir ki kişiliğin karanlık yanının potansiyelide ortaya çıkarılmış olsun. 3.Birey içsel düşmanları ile iletişim kurmaya başlar. 4.İçsel yaşamın karanlık karakterine tolerans sağlama Sonuç günahtan uzak doğru karar verme kapasitesi artan sorumluluk duygusu ve seçim özgürlüğü ile gerçek bütünlüğe ulaşan birey. James Fowler inanç anlam değer sistemi temelinde inanç ve gelişim kuramını 6 basamak ile ele almıştır. 1.Sezgisel-yansıtıcı inanç:Biyolojik olgunlaşma ve dil kazanımı. 2.Mitsel-Literal İnanç:Nesne dünyası genişler. 3.Sentetik-Geleneksel İnanç:Genişleyen ve karmaşıklaşan yapıda çocuk otorite figür arar. 4.Kişiselleştirilmiş-Yansıtıcı:Değer ve çatışamların içselleştirilmesi 5.Bağlayıcı İnanç:Toplumsal kimliğin kapsayıcılığı 6.Evrenselleştirici İnanç:Bütün ile bir olma hali. (s.30-32) Hümanistik Psikoloji İnsanı akıl,beden,duygu ve davranış olmak üzere dört temel boyutta ele alan geleneksel psikoloji ruh ve manevi boyutu dışarıda bırakmaktadır.Maneviyatın evrensel bir insani fenomen olduğu gerekliliğini savunan Maslow maneviyatı hümanistik bakış açısının temel bileşeni olarak değerlendirmiştir.Yabancılaşma ve umutsuzluk bireyi anlamsızlığa sürükler.Birey anlam ihitiyacı için aşkın boyuta ulaşmalıdır bunu yapmanın yoluda kendi varlığını sorgulamaktan geçmektedir. Maneviyat evrensel,içsel ve esrarlıdır amaç merhamet,şefkat ve sevgidir.(s.33-34) Transpersonel Psikoloji 1967 yılında zirveyi yaşayan Hümanistik psikolojinin temsilcisi Maslow psşkolojinin dördüncü gücü olarak transpersonel psikolojiyi işaret etmiş ve alanın varlığı belirginleşmiştir.Her birey kendini iyileştirecek iç güce sahiptir ve danışan kendi iç kaynaklarını kontrol ederek karşılaştığı problemleri nasıl çözeceğini öğrenmektedir. Bireyin görünenin ötesinde bir yanı vardır ve ilham insanı hep daha iyiye götürür. Sürekli gelişim içinde olan birey varoluş potansiyeline doğru ilerler.Dört ana boyutu vardır: 1.Bilinç:İnsanın farklı işleve sahip sayısız bilinç hali bulunur. 2.Şartlanma:İnsan hayatında pekçok şartlanma vardır ve insan bundan kurtulmalıdır. 3.Kişilik:Birey kişiliğinin ötesine geçmelidir. 4.Kimlik:Birey içsel süreç ile de özdeşleşmelidir.(s.35) Sufi Psikoloji Her canlı kandi bilgisine ancak kendisi ulaşır.Bireyin derin iç huzuru yakalamasını amaçlayan sufizm,varoluşçu iyileşme ile endişesiz bir yaşam ve yaratıcılık mertebesine erişim sağlar.Hikayeler yoluyla insanın daha derinlere inmesi ve algısal kapasitesinnin gelişmesini sağlar.Çünkü alışılagelmiş algılama ile yaşamın anlamına erişilemez. RUH Madeni ruh:İskelet sisteminde enerji akımı sağlar.Ruhun en az bilinçli yanı. Nebati ruh:Karaciğerdedir.Değişim ve dönüşümü sağlar. Hayvansal ruh:Kan dolaşım sisteminde.İçimizdeki koruma güdüsü,güç. Nefsani ruh: Beyinde sinir sisteminde.Pozitif negatif egoyu içerir. İnsani ruh:Kalpte.Manevi değer,deneyim. Gizli ruh:İç kalpte.Allah’ı hatırlar. Sırrul esrar:Zaman ve mekanın ötesinde. Tasavvuf tüm bu ruhları dengede tutmayı amaçlar.Sufizm kalp,nefs ve ruh bağlamında tüm bu ruhları dengede tutmayı amaçlar.(s.36-43) 2.Bölüm:Öncü Kuramcılar William James-Felsefe ve Psikoloji Yaklaşımı Din psikolojisi bireyin dini hayatının analizlerinin ruhsal işlevleri ve deneyimleri ve deneyimleri ile ilişkisini inceleyen 19.yy sonu 20.yy başında ortaya çıkan bir bilim dalıdır.Din psikolojisinin kuruluş vegelişimine en büyük katkı sağlayan insanlardan biri de William James’tir.(s.47) Varolan felsefi akımların gerçeği yansıtmadığını vurgulayan James felsefeyi tepeye kurulmuş bir tapınak kadar arı ve asil görmekle beraber gerçek dünyadan uzak olduğunu ifade etmektedir. *Psikolojinin ilkeleri(1890),psikolojinin felsefi temeline vurgu. *Dini Tecrübenin Çeşitlilikleri(1902) *Pragmatizm(1907) *Radikal Amprizm Denemeleri(1912) kitaplarıdır. Radikal görüşlere karşı evrimsel,sürekli,gelişimi vurgulayan zıt görüşler arasında bir köprü olan pragmatizm sabit teorinin ilerletilmesini sağlar. Darwinizmden çokça etkilenen James insanın amaçlı,iradeli bir organizma olarak ihtiyaçlarını giderebileceğini ve her türlü davranışın fayda edinmeye yönelik olduğunu ifade eder. Tüm ahlaki otorite bireye aittir. Pragmatizm hem bireysel hemde çoğulcu bir bakış sunar ikisi arasında denge kurmaya çalışılmalıdır. Bilinçli dini yaşam bireyi özel ve eksantrik kılar.Dünyanın ilk deneysel labaratuvarlarından birinin kururcusu olan James bilimsel düşünmenin düşünme biçimlerineizin vermemesini eleştirir. Hissetmek dinin en derin kaynağıdır hatta felsefi ve teolojik söylemler bu hislerden sonra gelmektedir.İnanç tektipleştirilemeyeceği gibi Tanrı da tektipleştirilemez. Teolojik alanda hiçbir önyargıya inatçı dogmaya ve ispat diye sunulacak dogmaya yer yoktur. İnsan Tanrı ile ilgilendikçe Tanrı’da insanın bilinçdışını o kadar harekete geçirir. The Varities of Religious Experience kitabında azizlik mertebesindeki dini deneyimleri; Hayırseverlik,kardeşçe sevgi,düşmanları sevebilmek,nahoş şeyleri sevebilmek, hastalığa şefkatle yaklaşabilmek,duru bir yaşam,düşmanları sevebilmek olarak sıralar. Eylemler iyi ya da kötüdür.Din insanı iyiye yaklaştırır.Gerçek dindar ahlak kurallarını göz ardı etmez.Din toplumsal kurallara yardım ettiği gibi ahlaki standarda uymayan kuralın değişmesine öncülük eder. Dini olguları amprik olarak inceleyen James’e göre önemli olan dinin kökeni değil bireyin hayatına pratik olarak yansımasıdır.Mutlak doğru inanç kabulüne değil bireyin yaşamına fayda veren inanca odaklanılmalı. Tüm psikoloji bilimi sağduyu üzerine temellenemez.(s.47-57) Çalışmaları referans alınır ancak deneyci olduğu için metodolojisi çok az takip edilir. KEN WİLBER VE BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM İntegral(Bütünleştirici)Model Yaşamı boyunca her birey gelişir.Gelişim doğrusal değildir.Kadın ya da erkek farklı tarzda dalgalanarak gelişir.(s.67) Wiber gelişimi 7 temel seviyeden oluşmuş kabul eder; 1.Arkaik:Maddi,bedeni,duyu,algı,duyguyu içerir. 2.Büyü:İlk ve en alt zihinsel ürünlerin büyülü olmasını içerir. 3.Mitik:Sihirden daha ileri fakat tam rasyonel değil 4.Rasyonel 5.Psişik:Zihin gelişiminden daha yüksek seviye 6.İnce:Tamamen mantık ötesi yapı,aydınlanmış zihin 7.Sebebi olan:Gelişmenin sırrı,ruh. İnsanlar arkaikten başlayarak bilincin spiralinde evrimleşmeye başlar. (s.69-71) TRANSPERSONEL(BENÖTESİ) Her bütün kendi dışında daha büyük bir bütünün parçasıdır. (insan büyümesi=kozmik evren) Manevi bir uygulama kabul ettiği meditasyonu Tanrı ile olan üstün kimliği bulmaya sağlayan yol olarak görür.İnsanın evrensel yaşam alanını kapsayacak bir uyanıklık yaratma çabası.Maneviyet inançlar ve deneyimlerle ilgilenir.Kendini daha yüksek uyanıklık için feda etmektir,egoyu aşma arayışıdır.İbadet ise dinseldir,küçük egonun isteklerine dayanır.(s.73-74) Ölüm insanlar için tabudur ve insanlar ölümü bastırmak için çok fazla çaba harcar. Psikokültürel ürünler de ölümün reddi için kodlanmış sistemlerdir.Ölmek zorunda olduğunu bilen benlik ölümü yadsır.Oysa ruhsal gelişimin tamamlanması için ölüm gereklidir.Ölümü inkar tanrıyı inkardır.(s.76) Tanrı her şeyi içine alır her şey tanrıdan oluşur ama hiçbir şey Tanrıyı içine alamaz. Tanrı mutlaktır.İnsanların Tanrıyı betimleyecek bir konumu yoktur.Tanrı dinamik, holistik, ya da örüntülü değildir.(s.77) “Tam Spektrum Terapisi” Benliğin arkeoloğu gibidir.Geleceğe değil geçmişe odaklanır.Hem yeni uyaranları ortaya çıkarmak hem de henüz gömülü olmayanları bulmak.Kişi ne yapacağını kendi belirler.Bu olağanüstü belirleme yaratıcı keşif yolculuğunda yardımcıdır.Bütüncül yaklaşılır. Benötesi psikolojide sağlıklı ego yaşam talebini karşılamada yardımcı olabilir.Ego çatışmalarının mevcudiyetine rağmen kişi aşkınlık yaşayabilir. 3. Bölüm:Terapötik Uygulamalar MANEVİ TEMELLİ BÜTÜNCÜL PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK Manevi danışmanlık 1946 APA temellerini din psikologları atar.Transpersonel Psikoloji Derneği destekler,1963 Amerikan Pastoral Danışmanlar Derneği ilerletir.Pozitif psikoloji ile yeniden ele alınmaya başlanan kavram danışmanlık sürecinde bireyin manevi yanını ele alabilmek adına tasavvufun insana yaklaşımından destek bulur. (s.84) Tasavvufta;kalp,duyu bilgisinin idrake dönüştüğü yerdir.Hem algılayışın hem de ahlaki yönelişin merkezidir.Kişinin manevi dünyasının hazırlayıcısı yönlendiricisidir.Ruh, manevi kalbin sağlıklı çalışıyor olması ile ilgilidir.Nefs,içgüdü ve eğilimlerin bütünüdür. (s.85) MDR bireye bütün olarak yaklaşır onun kendi gerçekliğinden yola çıkarak doğrularını bulmasına yardım eder.Danışanın manevi değerlerini ifade edebilmesi için cesaretlendirir.Danışan cevap vermeyebilir önemli olan danışanın sığındığı alanın ne olduğunun adım adım keşfedilmesidir. Danışanın manevi yönünün sürece dahilinde; 1.danışanın yaşamı gözetilerek uygun tekniklere karar verilmeli 2.geçmiş deneyim ve şimdiki yaşam doğru değerlendirilmeli 3.teknik uygulamanın her aşamasında bilgi verilmeli 4.manevi deneyimi kuvvetli danışanın tekniğin uygulanmasından bahsetmesi. Danışmanın yaratacağı manevi içerikli alanla birlikte söz konusu olan metafor aşama aşama keşfedilmeye başlanacaktır. Bütüncül Psikoterapiden Manevi Odaklı Bütüncül Terapiye Biyolojik,psikolojik,sosyal,manevi boyutları hem psikolojik hem de manevi alanda odaklanıp ele almak; 1.Biyopsikososyomanevi Model:Biyolojik,psikolojik,sosyal güçleri anlayıp açıklayabilme 2.Manevi Yönelim 3.Bağlanma Teorisi ve Tanrı İmajı:Birey ebeveyn ilişkisi birey tanrı ilişkisini etkiler. 4.Pozitif Psikoloji ve Güç Erdem Araştırması:Erdeme teşvik eden manevi yönelim iyi karakteri doğurur. Danışanların manevi yönelimlerinin eleştirilmeden,reddedilmeden görmezden gelinmeden ve önyargıdan uzak biçimde ele alınmalıdır.(s.92-93) MANEVİ YÖNELİMLİ DANIŞMANLIK İLE PSİKOTERAPİ YÖNTEM VE TEKNİKLERİ DOĞU’DAN BATI’YA ÖRNEKLER Anlam Arayışı ve Psikoterapi Anomi,yabancılaşmanın sonuçlarından biri olup toplumda ya da bireyde ölçü ve değerlerin yıkılması,amaçtan yoksunluk vb. sonuçlara yol açan ölçüsüz,sürekliliksiz, yükümlülük tanımaz ve toplumsal bağları önemsemez bir anlamsızlık hastalığıdır. (s.99) Modern psikoloji yardım mekanizmasında en hümanist psikoloji ekolleri dahil sorunun kaynağına çözüm üreterek bir anlam sunamamaktadır.(s.100) Psikoterapi=Danışanın iç dünyası+ iç dünyada çevre algısı+ruhsal yenilenme süreci Danışman danışana=anlaşılıyorsun mesajı+yeni bakış açısı Danışan hissedilmeye başladığı andan itibaren başlayan psikoterapi sürecinde danışanın anlaşıldığını hissetmesi problem çözmede bir adım ve motivasyon arttırıcı bir etkendir. Psikoloji,Batı kültür ve felsefesine bağlı olarak doğmuş Batı tarihi ve koşullarından etkilenmiştir.Batı kuramları birey odaklıdırtoplum etkisi üzerinde durulmaz oysa psikolojik işlevde sosyal norma göre anlamlandırma vurgusu yapılır.BU klasik dinamik psikoterapilerin Batılı kültürlerde uygulanmasının mümkün olmadığı sonucuna ulaşılıer ve özbenliğin çatışmadan kurtarılması amacı Batı normunun yansıtılmadığı durumun patolojik olması vb. sorunlarını ortaya çıkarabilir. Doğu Ülkelerinde Terapi Uygulamaları *Kleinman:Doğulu danışan konuşma terapisine güvenememekte ve problemini somatik yollarla dışa vurmaktadır. *Wig: Hint kültüründe birey ruh sağlığı hizmetinde tanımlanırken en az üç dinin merkezde olduğu belirtmiştir.Çinde ise bu toplum ve aile sağlığı vurgusu olarak değişir. *Doğu kültüründe birey değil toplum ön plandadır. *Batı’da olmayan problemler Doğu toplumunda vardır.(Çin,Hong Kong- psikoseksüel problem Shen Kwei,Malezya öfke patlaması amok,Latin Amerika’da ataklar halinde ağlama Ataques de Nervios) 1.Japonya’da NAİ-KAN(kendine içinden bak):saygınlığı olan kişiye yapılan saygısızlık fark ettirilir yerine minnet,şükren tahsis edilir. *Doğu terapilerinde bireyci ve bencil özellikler nevrotik eğilim olarak görülür.Önemli olan kişinin başkaları için var olduğunu anlayıp buna uygun davranmasıdır.Sosyal destek iyileştirir. 2.Koreli Kim Kozmik İçgörü Terapisi:Korelilerin zihin yapısı dinsel ve filozofik ögeler barındırır. Karmaşıktır bu yüzden Konfiçyüs düşüncesi Taoizm,Budizm,Koren Hann düşüncesi beraber verilmelidir.Batı kuramlarının hepsinde birey yönelimli içgörüler hakimdir ancak korelilerin benlik kavramı dünyadaki herkesi kapsar.Koreli biri erdemi söze dökemez ki danışman yetersiz kalır.Kore mantalitesine özgü uygun psikoterapi gerekir. *Batı ülkeleri ruhsal sorun ile terapi ihtiyacı duyarken Latin Amerika insanları bedensel sıkıntı üzerine başvurur. *Bireyselliğin ön planda olduğu kültürlerde psikolojik problem ön plana çıkarken Doğu toplumlarında kişilerarası sorunlar görülmektedir. 3.Morita Terapi:Budizm,Zen,Japon ve geleneksel değerlerden harmanlanan felsefesi ile iyileşme semptomlarına rağmen normal ve üretken olarak yaşamaya devam edebilmektir. 4.İran’da Peseschkion Pozitif Psikoterapisi:Amaç kabul edilmeyen davranışı uygunsuz kılan koşulları araştırmak. -Kendi kendine yardım:Danışan kendinin terapisti -Evrensellik ilkesi:Tüm sorunlara aynı yerden yaklaşım -Herkesin kişisel alanı baki olsada kültürlerarası yönde mevcuttur. -İçerik yönü:Tüm insanlarda ortak ve farklı yönler vardır. -Teori ötesi yön:Birbirine eklenen yöntemler -Teröpötik düşüncenin özel formu:Aileden sosyal faktörlere. Din Maneviyat ve Hayatın Anlamı Yetinme duygusunun kaybolduğu,değerlerin unutulduğu,yalnızlaşarak özgürleşen tek tip,sürekli tüketen,haz peşinde koşan birer mekanizmadan ibaret iki yüzlü insanların hazcılığı bugünün yegane problemidir.Düşünmeden tüketilen hayat sunduğu boşluk duygusu ile hazcılığı kaçınılmaz kılmaktadır.Din iki dünyayı insan için anlaşılır kılarak bu sorunlara cevap verir. Din,değer sunar,anlam katar.İnsanlar arası ilişkilerde yapıcıdır.İnsanlığa kaybettiği kimliği geri verir.Kişinin grup içinde yer edinmesine yardım eder.Dini nitelikler bireye kimlik kazandırır. MDR Tasarısına Doğru Doğu ve islam kültürü temelinde insan;bilinçli,seçme yeteneği olan,yaratıcı özelliği bulunan,iki zıddın toplamı ve imkanı,şeytaniliği,rahmaniliği kandinde toplayan beden ve ruh olarak çift yaratılmış bir varlıktır. MDR de amaç kişinin içindeki ilahilikten azami ölçüde yararlanmak ve ideal insan olmasına yardım etmek. Kendini bilen Rabbini bilir kişinin kendisini bilmesine,yaşadıklarına anlam vermesine ve iradesini güçlendirmesine yardım etmeli. Danışman empatik,destekleyici,cesaretlendirici,kabul edici,an ve mekana uyumda dikkatli,ana ayak uyduran basiret sahibi,hemdert olabilen merhametli,farklılıkları hoş gören kişidir. Danışman esmaül hüsnadan,şiir ve kıssalardan,doğadan yararlanma yöntemlerini kullanabilir. Manevi Danışmanlık İçin Çözülmesi Gereken Meseleler Günümüz terapi yaklaşımları içsel,kişilerarası,toplumsal çalışmalar,bunların ötesinde durumlar olarak elementizm ile ilişkiden bağımsız ele alınmıştır.Manevi danışman kişiye bütüncül bakışla holistik olarak mı bakacak yoksa elementik mi bakacak bunu belirlemelidir. Hangi hakikate rehberlik yapacak? Benötesi psikoloji tüm dinsel mistik ekollerin paylaştığı ortak manevi prensipleri temel alır.Benötesi psikoloji; *Kavramların ötesinde fiziksel,bilişsel,duygusal,sezgisel ve manevi fenomenleri cem eden aşkın bir gerçeklik vardır. *Ego/bireyselleşmiş kendilik,benötesi bir kendiliğin tekin yansımasıdır. *Benötesi gerçeği her birey dolaysızca deneyimleyebilir. *Deneyim kişinin kendi kimliğini genişleten deneyimleme moduna niteliksel sıçrama anlamına gelir. *Deneyim kendi kendini doğrular niteliktedir. Uygulamada farklı olan dinler içsel olarak aynı paydadır.Ancak hakikat ile ilgili; -Hakikat tek midir?göreceli ve müzakere edilecek bir şey midir? -Hakikat ile ilgili iman,kabul ve uygulamalar MDR’ye temel teşkil edeceğine göre geri kalan süreci nasıl etkileyecek? -Ülkemiz söz konusu olduğunda doğru olan mı/kişiye iyi gelen mi tercih edilecektir? (namaz-yoga vb.) -Tanrıyı öteleyen ve her an vechullah ile yüzyüze olduğu söylemi farklı ontolojik anlayışı mı içerir? Bu sorular benötesi psikolojinin ortak ezoterik öz/ebedi felsefe kavramlarının sorgulanabilirliğini gösterir.Her durumda hakikati arayan danışana saygı duymalı pekiştirilmeli hakikati arayış ile hakikatin neliğine dair kabulün aynı şey olmadığı gerçeği göz ardı edilmemelidir. Rehberlik veren kişinin kendisi de hakikatine ermede yolcu olduğu için refik yani yoldaş manevi danışmanın pozisyonunu en iyi açıklayan manevi refiklik olacaktır. Manevi refiklik mürşit-mürit ilişkisinden farklı dinamiklere sahiptir.Manevi içerikle çalışsa da diğer psikolojik yardım ilişkisinin dinamiklerinden muaf değildir. Etik Çerçeve Manevi danışmanlık,çeşitli kurumlar bünyesinde ücretsiz gerçekleştirilmektedir. Klasik terapiden farklı olarak danışanın öncelenmesinden ziyade MDR daha komplekstir bu konu tartışılmalıdır. Mdr yapacak uzman hangi kişileri kabul etmelidir?bu soru cevaplanmalıdır. Mdr hizmet yetkinliği nasıl ve kimler tarafından denetlenecek yanıt bulmalıdır.
Manevi Yönelimli Psikoterapi ve Psikolojik Danışma
Manevi Yönelimli Psikoterapi ve Psikolojik DanışmaHalil Ekşi · Kaknüs Yayınları · 201619 okunma
·
473 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.