Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

616 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
6 günde okudu
Bu eserde dinin kökenini açıklamak için toplumsal olgulara ve pratiklere başvurmuş ve bu açıklamayı yapmak için de dinin daha çıplak bir biçimde göründüğü ilkel toplumlardaki görünümüne bakmayı tercih etmiştir. Durkheim, bu eserinde bütünlüğü açıkça bir bütünlük kategorisiyle tanımlamakta ve aynı zamanda, dinin kökenlerinin sosyolojik bir incelemesini içeren bu kategorinin doğası hakkında tam bir tartışma sunmaktadır Durkheim’a göre din, kutsalla, yani diğerlerinden ayrılmış ve yasaklanmış şeyle ilgili inançlar ve amellerden oluşan tutarlı bir sistemdir ve bu sistem, kendilerine inanan bütün insanları cemaat denilen tek manevi toplum halinde bir araya getirir. Durkheim’ın temel düşüncesine bakıldığında; dini inançların bireylerden veya onların psikolojik yapılarından hareketle değil, toplumun genel yapısı ve kolektif bilinç çerçevesinde açıklanması gerektiği anlaşılmaktadır (Kirman, 2005). Bu konuda Durkheim (2011), toplumsal güçten bahsetmiştir ve bu gücün hükümden ibaret olduğunu, bu hüküm de, her gücün belli bir şekilde geliştiğini ve onun evriminde bir sonraki duruma hâkim olma durumunun hâsıl olduğunu söylemiştir. Bu hâkim olma durumundaki nedensellik yargısı, bir gücün iki anı arasındaki zorunlu bağın varlığını iddia eder ve zihin bu ilişkiyi herhangi bir kanıta ihtiyaç duymadan a priori olarak varsayar. Durkheim, din olgusunu açıklarken onun ilkel halinde bize nasıl göründüğü hakkında bazı çıkarımlar sunmuştur. Bu çıkarımlardan, insanların dünyevi olanı kutsallaştırması sonucu kendinden ayırdığı dışsal olana tapma ve dışsal olana ya- pılan ayinsel pratiklerle bunu sürekli hale getirme sonucu (ritüel) bir dinin oluştuğu anlaşılmaktadır. Ayinsel pratiklerin dinlerin kendilerine özgü ibadet biçim- lerini temsil ettiği söylenebilir. Durkheim’a göre insanların toplu olarak yaptıkları ritüellerle tapındıkları tanrıların dinleri, kendilerini sembolize eden nesnelere kutsallık atfedilmesi sonucu oluşmuştur. Buna örnek olarak, Arunta kabilesinin bitki ve hayvan nesnelerine anlam atfetmesi sonucu oluşan totem inancını vermiştir.
Dinsel Yaşamın İlk Biçimleri
Dinsel Yaşamın İlk BiçimleriEmile Durkheim · Cem Yayınevi · 2018123 okunma
·
550 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.