Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Üstad Bediüzzaman Said Nursî kendisine yönetilen bu bilimsel nitelikli sorunun boşa gitmesini istememiştir. Aksine bu soruya cevap vererek, tasavvuf bilgisi ile bilimsel bilgi arasında her zaman bir denge kurmaya ve birinin diğerine üstünlük sağlamamasına çaba göstermiştir. Üstad batıni otorite yıkıntıları üstünde ilmî bir otorite kurmak uğruna Cili ve İbn Arabî'nin eserlerini çok kolay olarak çürütebilir, elinin tersiyle bir kenara atabilir veya onların kitaplarının hûrâfe olduğunu ortaya koyabilirdi. Ancak Üstad onların sarhoşluk ve istiğrak halleri içinde, yani âlemden gafil oldukları esnada gördüklerinin doğru olduğunu kabul ederek, bunları inkâr etmemiş ve onlar için velilik mertebesini kabul etmiştir. **Daha doğrusu onların sözleri ile ilmî sonuçlar arasında görülen çelişkiyi onları küçümsemek ve tasavvuf bilgisi olgusunu çürütmek için bir sebep olarak görmemiştir.** Ancak ve ancak onların ruhanî tecrübelerini ve rüyalarını gerçek olarak yorumlamalarına katılmamıştır. "Onlar ehl-i hak ve hakikattirler; hem ehl-i velayet ve şuhuddurlar. Gördüklerini doğru görmüşler, fakat ihâtasız olan halet-i şuhudda ve rüya gibi rü'yetlerini tabirde verdikleri hükümlerinde hakları olmadığı için, kısmen yanlıştır. Rüyadaki adam kendi rüyasını tabir edemediği gibi, o kısım ehl-i keşf ve şuhud dahi rü'yetlerini o halde iken kendileri tabir edemezler. Onları tabir edecek, "asfiya" denilen veraset-i nübüvvet muhakki kleridir. Elbette o kısım ehl-i şuhud dahi, asfiya makamına çıktıkları zaman, Kitap ve Sünnetin irşadıyla yanlışlarını anlarlar, tashih ederler; hem etmişler." Üstad'a göre Kur'ân ve sünnet tasavvuf hatalarını tashih ederler. Mutasavvıfın tecrübesini açıklamaktan başka bir hakkı yoktur. Tecrübesini ne yorumlamaya, ne de şer'î bir bilgiye veya bir ilme çevirmesine hakkı yoktur. Âlimimize göre tasavvuf bilgisi müşahhas/nesnel bir gerçeklikten ziyade, mücerred/öznel bir olgudur. Bunun için her zaman Kur'ân ve sünnetin terazisi, başka bir ifadeyle, şeriatın terazisiyle tartılması gerekir.
·
63 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.