Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

BİR KURGU, KURMACA MESELESİ
Kurmaca, bizi büyüleyip başka bir hayatın içine çeker Elindeki malzeme, kurgu Kurgu, bir düzenleme işi Kurgu, öykünün asli unsurudur. Kurgudan önce iyi bir hikayenizin olması gerekir. Kurmacanın doğası, inandırmak üzerine kuruludur. Rol yapmayın. Kurmaca yalanı barındırmaz. Öykü, yapbozsa her parçanın yerinde kullanılması gerekir Kurmaca, olmayanı oldurma işidir. Her ayrıntı uzun uzun düşünülür, amaca hizmet etmeyen ayrıntılar atılır, hizmet edenler seçilir işte budur uydurmak Öyküde rastgelelik olmaz her şey öykünün amacına hizmet eder. Okuru kurmacanın içine çeken gerçekliktir. Gerçeklik aslına benzer olma durumudur yani hayalde veya taklitte gerçekte yaklaşma. Gerçekçi bir şekilde, gerçek olduğuna ikna ederek yazmak, zihnin gerçek olarak algılaması. Gerçeklik metnin bütünü kapsayan bir olgu. Gerçekliği zedeleyen her şey yazarın konuya hakim olmaması, mantık hataları, nedensellik bağının zayıflığı gibi şeyler gerçekliği zedeler ve okuru ikna etmekten uzaklaştırır. Kurmacayı anlatırken yazarın ne anlatacağını bilmesi önemlidir. Her şeyi bilmeyebilir ama anlatacağı konuyu bilmelidir. İnsan en iyi kendi bildiği şeylerden konuşur, yazar da en iyi bildiği konuyu, kendini yazar. İnsanın bilmediği anlatması mümkün değildir. Anlatı deneyim aktarımıdır. Bilmediğini aktaramazsın. Kurmaca hayata en yakın olan şeydir. Gözlem bir yazar için olmazsa olmazdır. Gördüklerinden, dinlediklerinden, okuduklarından da deneyim elde edebilir. Deneyimlemişse metin akacağı yolu bulup akar. Kurmaca, anlatıcının niyetine göre akış halindedir. Okur laf kalabalığı sevmez. Kendini teslim ettiği şeyin önünde açılmasını, aksamadan gitmesini ister. Kurmaca bir anlatma yazma sanatıdır. Muhattabınızı ikna etmek zorundasınız. Bir kurmaca anlaşmasıdır bu. Okur aptal değildir kandırıldığı hemen anlar. İyi bir eser ortaya koymak için derinlemesine düşünmek gerekir. Okur doğrudan metne girmek, anlatıyı hissetmek istiyor. İlk paragrafta okura ne okuyacağı hissini vermek yazarın hayrınadır. Önemli olan başlangıcı ve sonudur. Başlangıç kötüyse malınız elinizde kalır. Öykü pat diye başlayıp pat diye bitebilir. Önemli olan okuru metnin içine çekmek. Hikayenin can alıcı noktası neresi? Anlatmaya nereden başlayacak? Gizem sağlamak için neleri kullanacak veya neleri dışarıda bırakacak... bu ve benzeri sorular bizi kurguya götürmektedir. Metinde en çok heyecanlandıran unsur kurgudur. Nasıl anlatmış sorusu Yazar eserini nasıl okutuyor, okutmak içim neler yapıyor. Anlatmaya nereden başlayacağım, öykünün kırılma noktası neresi, son hakkında bir düşüncem var mı Kurgu dile gelmeyeni anlatma sanatıdır. Yazar, bilgi, birikim ve becerisi ile hayat koyar önümüze. Kurgu sanatı için her şeyden önce betimleme yetisine, hakikate, aslına uygunluğa, gözleme, seçime, kavrayış ve taslakta açıklığa, amaca ulaşmak için doğrudan harekete edilmesine, anlatıcının hikayesinden gerçekliğine içten bir şekilde inanmasına ve işçiliğin güzel olmasına ihtiyaç duyar. İyi yazar insan payını düşünerek yapar kurgusunu. Dille oluşturulmuş bir beden vardır. Yazar kurgu ile metne ruh üfler.
Sayfa 109 - Kurmacayı Kurmak/ Mehmet KahramanKitabı okudu
·
117 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.