Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

319 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
9 günde okudu
İşte Böyle Kitaplar İstiyorum
Öncelikle, bu kitaptan haberim Mehmed Akif Ersoy'un Beyan Yayınları tarafından basılan Düzyazılar isimli eserinde geçmesi üzerine oldu. (Düzyazılar kitabını da mutlaka tavsiye ederim) Kitabımızın birinci baskısı 1915, ikinci baskısı yine aynı sene ve üçüncü baskısı da 1925 yılında yapılmış. Birinci baskıda Ferid Kam ve Mehmed Akif Ersoy'un önsöz yazıları bulunmakta olup, ikinci baskıda Ferid Kam'ın önsözü kitaptan çıkarılmış, üçüncü baskıda da Mehmed Akif Ersoy'un önsözü çıkarılmış. İlk iki baskıda içerik önsözler dışında hemen hemen aynı iken, 1925 yılında yapılan üçüncü baskıda dönemin de etkisiyle olsa gerek bazı ifadelere ve birkaç tane makaleye yer verilmediği görülmüş. 1925 yılından sonra ilk baskı günümüz Türkçesi ile benimde okumuş olduğum Marifet Yayınları tarafından yapılmış ve yayınevi sansürsüz ilk baskıyı esas almış olup, yeri geldiğinde de ikinci ve üçüncü baskılarda çıkarılan yerleri dipnot ile belirtmiş. Ayrıca yine ilk baskıda olmayıp ikinci ve üçüncü baskılarda eklenen, genişletilen yazıları da kitaba dahil etmiş ve bu yerleri de dipnot ile belirtmiş. Bu anlamda yayınevinin önemli bir iş çıkardığını belirtmeliyim. Yazarı da kısaca tanıtmak isterim; Mehmed Şemseddin Günaltay 1883 - 1961 yılları arasında yaşamış olup; Akademik meslek hayatına Geometri Öğretmenliği ile başlamış ve daha sonra İstanbul Üniversitesinde sırasıyla Türk Tarihi ve Medeniyet Tarihi, Dinler Tarihi, İslâm Kavimleri Tarihi, İslâm Felsefesi, İslâm Tarihi ve Fıkıh Tarihi müderrisliği yapmış olup, 1924 yılında da Dekanlık görevine getirilmiş. 1933 yılından itibaren de yine İstanbul Üniversitesinde Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Ortaçağ Tarihi dersleri vermek üzere Ordinaryüs Profesör olarak atanmış. 1931 yılında kurulan Türk Tarih Kurumunun kurucu üyelerinden olup, 1941 yılından vefat ettiği 1961 yılına kadar kurumun başkanlığını yapmış. Cumhuriyet döneminde 1949-1950 yılları arasında Başbakanlık yapmış olup, öncesinde ve sonrasında Sivas ve Erzincan milletvekillikleri bulunmaktadır. Ayrıca 1915 - 1920 yılları arasında da İttihad ve Terakki Fırkasından Bilecik milletvekilliği bulunmaktadır. Tarih ve Araştırma üzerine bir çok eseri bulunmaktadır. Kitabın içeriğine gelecek olursak; yazar giriş bölümünde II. Meşrutiyet döneminden itibaren ülkemizde ki sorunları, eksiklikleri makaleler halinde işlemiş ve çözüm önerileri getirmiş. Avrupa medeniyeti ve Avrupa'nın bizim üzerimizde ki emelleri ile ilgili de makalelerini de içeriyor. Devamında yer alan makaleleri genel sosyal meselelerimiz olup, içerisinde öne çıkanların başlıkları şu şekilde; * Din İnsanlık İçin Bir İhtiyaçtır * Dinin Lüzumu (Bu makale 1925 baskısına konulmamış.) * İslâm Dini Ahlâki Fazilet Demektir, * Çalışmanın İslâmdaki Yeri * Terakkimize Engel Olan İslamiyet Değil, Bize Öğretilen Müslümanlıktır (Bu makale 40 sayfa olup, içerisinde özellikle Endülüs Müslümanları ile ilgili ilim ve yaşama konusunda ki bilgiler oldukça önemli.) Bu makaleden bir alıntı: " Hayatın tadı ile ilgili güzel adetlerin birçoğunu Avrupalılara öğreten Endülüs müslümanlarıdır." Sayfa 118. * İlmiye Sınıfının Gerilemesi ve Müslümanların Cehalete Sürüklenmesi * İleri Medreseler ve Hizmetleri (Bu makalede Osmanlı Devletinin kuruluş ve yükseliş dönemlerinde Medreselerde verilen maddi ve manevi ilimlerin önemi anlatılıyor.) * Gerilemiş Medreseler ve Zararları (Bu makalede ülkenin gerileme ve çöküş dönemlerinde Medreselerde ki eğitimin nasıl zayıfladığı anlatılıyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Osmanlı tarihi araştırılırsa biz de gerçek ilim adamlarının kalmayışıyla çöküntü devresinin de başladığı, memleketi ağır ve yoğun bir cehalet kabusunun kaplamış olduğu anlaşılır." Sayfa 155 * Tanzimatçılık Devri ve Neticeleri (Bu makalede bünyemize uygun olmayan batılaşma hareketlerine eleştiri getiriliyor ve çöküş dönemimizin temelini oluşturan yanlış uygulamaların güzel bir analizi yapılıyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Bir millet ırk özellikleri, kavminin an'aneleri, rûhî meyilleri, özetle kendi zihniyeti (mentalité) ile uygun olmayan teşkilât ve düzene tabi tutulmak istenilirse, aynen canlılığını ortaya çıkaran çevreden dışarı atılmış balık gibi yaşayamaz, derhal ölür." Sayfa 169 * Milliyet Duygusunu Uyandıralım (Bu makalede milli karakterimizin yabancı tesiri ile nasıl farkına bile varmadan bozulduğu ve Batıdan tekniği yerine sefahet hayatını alıp kendi özümüzü nasıl kaybettiğimiz çok çarpıcı bir şekilde anlatılıyor.) * Anadolu'da Irkın Zayıflaması ve Giderme Çareleri Bu makaleden önemli bir alıntı: "Bir millet maddi yönden bir çok musibetlere uğrar, fakir ve zayıf düşer, bununla beraber yine yaşar ve yaşayabilir. Fakat manevî hastalığa yakalanan bir milletin iyileşmesi gerçekten zordur." Sayfa 191 * Anadolu, Tefecilerin İnsafsız Pençeleri Altında Kıvranıyor (Bu makalede Anadolu köylüsünün düğün vs ihtiyaçları nedeniyle tefecilere borçlanarak yaşadıkları sefalet işleniyor.) * Sosyal Yaralarımızdan Evlenme Meselesi (Bu makalede sağlıklı evliliklerin sağlıklı aileler meydana getireceği ve dolayısıyla sağlıklı bir toplum olunacağı işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Kızlarının eğitim ve öğretimine gereği kadar önem vermeyen babalar, evlâtlarına ve toplumlarına karşı bağışlanmaz ihanette bulunduklarını daima hatırlamalıdırlar." Sayfa 216 * Sosyal İnkılâp Nasıl Olur * Gelecek Neslin Eğitim Öğretim Meselesi (Bu makalede eğitimin önemi işleniyor.) * Eğitim ve Öğretim Esasları (Bu makalede eğitimin bir metod ve hedef ile planlı, programlı bir şekilde verilmesi gerektiği işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Çocuklarınızı sizin zamanınıza göre değil onların yaşayacakları zamanın ihtiyaçlarına göre eğitip öğretiniz. Çünkü onlar sizin zamanınızdan başka bir zaman için doğmuşlardır!.. (Hz. Ali)" Sayfa 232 * Ebeveynin Eğitim ve Öğretimdeki Görevi (Bu makalede çocukların yetiştirilmesinde ailenin ve annenin önemi işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Aile yuvası bir fazilet dersanesi olmalıdır. Çocuk burada ahlâkî faziletlerin her gün daha parlak bir örneğini görebilmelidir." Sayfa 237 * Okullar ve Öğretmenler (Bu makalede öğretmenlerin ve eğitimin önemi ile birlikte, pratik öğretimin önemi ve bölgeye göre farklı eğitim verilmesi gerektiği konuları işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Dersler baştan sona nazariyatla doludur. Pratik öğretim bizde hâlâ anlaşılamamıştır." Sayfa 241 * Orta Okullarda Dini İlimlerin Öğretimi (Bu makale 1925 baskısına konulmamış.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Hakiki İslâmiyet ile müsbet ilimlerin uzlaşamayacağı hiçbir nokta yoktur. Mevcut kavga din ile ilimde değil, her ikisini de anlayamamış olan kimselerin arasındadır." Sayfa 248 * Ahlâk Eğitimi (Bu makalede çocukların ahlâki eğitiminde aile, çevre ve okulun önemi vurgulanıyor. Ayrıca yazar Okul Gözeticileri'nin öneminden bahsediyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "Genç beyinlerin ahlâkî eğitiminde en etkili sebepler, okulda öğretmen ve gözeticiler, dışarıda da ebeveyn ve aile fertleridir. Bununla beraber sosyal çevrenin de bu konudaki etkileri ihmal edilemiyecek bir kuvvettedir." Sayfa 253 * İslâm'da Tevekkül ve Kader (Bu makalede sebepleri yerine getirmeden sadece durarak yapılan tevekkülün doğru olmadığı ve insan iradesinin kaderinde ki rolü işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "İslâm dininde tevekkül şartı, ilâhî sünnete ve tabiat kanunlarının gereklerine uygun hareket ve her türlü sebebe giriştikten sonra olacakları beklemek demektir. Yoksa acizlikle ve tam bir hakirlikle her şeye katlanmak demek değildir!" Sayfa 285 * İctihad Her Asır İçin Zaruri Bir İhtiyaçtır (Bu makalede değişen, gelişen hayat şartları ile birlikte oluşan yeni ihtiyaçlar, yeni durumlar nedeniyle ictihad etmenin önemi işleniyor.) Bu makaleden önemli bir alıntı: "İctihad her asırda, Müslümanlar üzerine kesin bir farzdır." Sayfa 300 * İctihad Ne Demektir ve Hangi Konularda İctihad Edilebilir Bu makaleden önemli iki alıntı: "Usul ilmi âlimleri, ictihad'ı "Dindeki zannî olan şer'i hükümleri tafsili delillerden çıkarma hususunda olanca gücü ile çalışmada bulunmaktır." şeklinde tarif ediyorlar. Bu çalışmayı yapana da Müctehid denir. Müctehid, kat'î delillerle sabit olmayan zannî delilleri, kitap, sünnet, icma ve kıyastan ibaret olan şer'î delillere uygun olarak halletmeye çalışır." Sayfa 301 "Müctehidlerin, çalışmalarının en çok yoğunlaştığı saha, dünya işlerine ait kısımdır. Çünkü dünya işleri, örf âdet zaman ve mekânın farklılaşması ile değişir. Bunlar hakkında her asırda o asrın ihtiyaçlarına, o mahallin zorlamalarına göre ictihadlarda bulunmak lâzımdır." Sayfa 305 Sonuç olarak bu eseri önemle tavsiye ediyorum. Herkese faydalı okumalar dilerim.
Bunalım Çağından İslâmın Aydınlığına
Bunalım Çağından İslâmın AydınlığınaMehmed Şemsettin Günaltay · Marifet Yayınları · 19981 okunma
·
190 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.