8/10
·312 syf.··
2023 6. kitabı
·
38 günde okudu
·
Okunma: 09 Nisan 2023 20:25
Kitabın 1700'lü yılların sonunda yazıldığı düşünülürse bahsedilen bazı konular şimdi tarih olmuş, bazılarıysa aradan geçen yüzlerce yıla rağmen tazeliğini koruyor. Mesela ülkemizde ve dünyada hala karma eğitim konuşuluyor ve karma eğitim vermeyen okullar var. Kitapta buna ayrıntılı bir şekilde değiniliyor ve kadın ile erkek cinslerinin birbirini tanıması için karma eğitim savunması yapılıyor. Ya da kadının kasıtlı olarak cahil bırakıldıktan sonra erkekten daha aşağı bir varlık olarak görülmesi; kadına uysallık, mülayimlik atfedilmesi, kadının gösteriş ve dış görünüş düşkünlüğüne itilmesi, kadın ve erkeğin yetiştirilme farkları gibi hala güncelliğini koruyan birçok konuyu aşırı ayrıntılı bir şekilde irdeliyor. Görüyoruz ki aradan geçen yıllarla birlikte kadınların katettiği ilerleme mükemmel olsa da, hala katedilecek çok çok uzun bir yol var. Nasıl biz büyük büyük annelerimizden yüzlerce fersah ilerideysek torunlarımızın da bizden daha ileride olması için çabalamalıyız. Beni en çok etkileyen ve üzerinde daha önce hiç düşünmediğim konulardan biri kadının "daima kadın olduğunu hatırlamak zorunda bırakılması" konusuydu. Her koşulda kadın olduğunu hatırlamak ve ona göre bir davranış biçimi oluşturmak o kadar tanıdık geldi ki. "Kadının gördüğü yahut duyduğu her şey, izlenimleri kalıcılaştırarak, duygular uyandırıp düşünceler çağrıştırarak zihne cinsiyet kazandırır." Kitapta beni rahatsız eden bir şey vardı. Kadın hakları gerekçelendirilirken kadınlardan zaman zaman o kadar nefret dolu bir dille bahsediliyor ki. "Fettan, ahlaksız, cahil".... Sürekli böyle kelimeler duymak beni çok rahatsız etti. Ayrıca tüm bu tespitler içinde erkekliğin yeterince hatta hatırladığım kadarıyla hiç eleştirilmemesi de beni rahatsız etti. Kitabın bir yanı eksik geldi bu yüzden. Gerçi o dönemde bunu yapabilir miydi emin değilim. Bunun yanında yazara değindiği birçok konuda katıldım. Sadece kadın haklarının gerekçelendirilmesi konusunda değil, birçok konuda yaptığı tespitler çok iyiydi. Bütün kadınların ve erkeklerin okuması ve üzerinde düşünmesi gereken bir kitap. PS: Bir bölümde erkek yazarların kadınlar hakkında yazdıkları inceleniyor. O bölümde sinir hastası oldum. Özellikle rousseau efsanevi bir kadın düşmanıymış. Okurken çıldırmamak elde değil ama tüm taşlar yerine oturuyor aslında o bölümde.
Kadın Haklarının GerekçelendirilmesiMary Wollstonecraft · Can Yayınları · 20222,041 okunma
·
181 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Eylül Şimşek
Gönderi Sahibi
Teşekkür ederim okuyacağım :))