Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

İbn-i Haldun / Akademi /Alev Erkilet/ "ESTETİK"
06.05.23 / 1.oturum Şehir ve zihinde soyutluk Düşünsel kültür En soyut kültür sosyokültürel değerin sonucudur. Her soyut düşünce somut olma mecburiyetindedir. Mimari; Kültürün taşa kazınmış halidir. Hayattaki hiç bir şey tesadüfi değil değer ve anlam (değer dünyasının) cisimleşmesinin karşılığıdır. Değerin cisimleşmesi şehir ve kenttedir. Teslis inancı = klise İkonografi = Tevhid/ aşkınlık/ sonsuzluk idraki Louis Lamia el Faruki / bilginin islamileştirilmesi / İslam kültür atlası Batı sanatı ikonografik, İslam sanatı ise tekrar eden geometrik ve soyut yapılar. Mimarlıkta işitsel etkenler mühimdir. İslam sanatı arabesk (oryantalist tanım) grift süsleme sanatı, arkasında yatan değer dünyası ile değerlendirilmelidir. Matematiksel tekrarlar İslam anlam dünyasını destekleyen yapılardır / Mozaik desenler Küçük tekrarlardan bütün eldesi Parça-bütün/ tasavvuf ilişkisi/ tesbih - teshipdeki anlam İslam sanatının en önemli farkı güzellik için değil anlam ve amaçlar ile doldurulma biçimidir. Mimarlık boşlukları doldurma sanatıdır İslam ise anlam ve amaçları ile yaşayış biçiminde, matematiksel yaşam biçimi, sanatla yaşamı biçimi ile özdeştir. Estetik-ibadet ilişkisi Yaratılan güzelliğin-yaratılmış tekrarı Sanatta kendini aramak değiştirilmiyorsa, anlamdan münezzehse amacına ulaşamamıştır. Tevhid ve hakikat arayışı üzerine yapılır ve sanat anlayışı üzerine yapılır Binbir Gece Masalları kent'i = Bağdat Kutsal sanat arayışı /sadelik içinde güzellik/ insan faniliğine vurgu Devlet zayıfladıkça sanatta gösteriş artar, kendini gösterme amacı güder (Hindistan) Sadelik tevazudan gelir Maraş'taki Ulu Cami Kabe'nin sadeliği (fil hadisesi) Ahşap önerisi yeniden yeniden üretim, süreklilik Pembe İncili kaftandan kurtulmalı, İslam sanatında süreklilik, akış gereklidir Mutlak güzellik Allah ise o halde güzel de o hakikatin içerisindedir Neitche ağladığında onda güzelliğin estetiği var ama gücü yok Asıl güzellik güce hükmetmek midir? 20.05.23 / 2. Oturum Kent ait olduğu toplumun göstergesidir Tevhid tüm tartışmaların merkezine alınmalıdır Şehir insan ilişkileri sistemi Yatay dayanışma hatları ağları Girişik bezemelerin iskeleti arabesktir Aşk estetiğinin tevhiddeki bakış açısı Sosyal temas yoksa toplumsal sözleşme de yoktur Sosyal kontak yoksa sosyal kontrakt da yoktur Sosyal birlikteliği yüksek yapılarda mülkiyet bir anlam ifade etmez Taş mimari Hristiyan yapılarında / Ahşap mimari Müslüman yapılarında Duvar algısı değişim süreci=mahremiyet olgusu, sınıfsal ayrım Homojenleşme kentsel ayrışma başlığında negatif bir durumdur Kapitalizmin getirisi dakikalık Muvakithane bilim ve inançta yerleşmiş bir kurum İbnü'l Vakt -anın çocuğu olmak- geçmiş gitti artık, gelecekte gelir mi bilmiyoruz. Güncelde insanı ezmeyen bir mimari yoktur
··
142 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.