Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Enlil ve Ninlil
Enlil her ne kadar Sümer panteonunun başıysa da, gücü hiç de sınırsız ve mutlak değildi. İnsanın henüz yaratılmadığı ve Nippur kentinde yalnız tanrıların oturduğu zamanlarda, kentin "delikanlısı" tanrı Enlil, "genç kızı" tanrıça'nın Ninlil'di; "ihtiyar kadını" da Ninlil'in annesi Nunbarşegunu'ydu. Günlerden bir gün, Ninlil'i Enlil'le evlendirmeyi aklına ve yüreğine koyan ihtiyar kadın kızına şöyle öğüt verir: Duru ırmakta, ey kız, duru ırmakta yıkan, Ey Ninlil, Nunbirdu Irmağının kıyısı boyunca yürü, Işıltılı gözlü, efendi, ışıltılı gözlü, "Yüce dağ", Enlil baba, ışıltılı gözlü, göreceksin seni, Derhal kucaklayacak (?), öpecek seni. Ninlil neşe içinde annesinin öğütlerini yerine getirir: Duru ırmakta, kız, duru ırmakta yıkandı, Ninlil, Nunbirdu Irmağının kıyısı boyunca yürüdü "Yüce dağ", Enlil baba, ışıltılı gözlü, gördü. onu, Efendi ona sevişmekten (?) söz etti, kız gönülsüzdü, Enlil ona sevişmekten (?) söz etti, kız gönülsüzdü, "Benim dölyatağım çok ufak, birleşmeyi. bilmez, Dudaklarım çok küçük, öpmeyi bilmez"... Bunun üzerine Enlil veziri Nusku'yu çağırır ve ona sevimli Ninlil'e duyduğu arzudan söz eder. Nusku büyük bir kayık getirir ve Enlil ırmakta Ninlil'e tecavüz edip onu Ay tanrısı Sin'e gebe bırakır. Tanrılar bu ahlaksızca davranış karşısında dehşete düşerler ve kralları olmasına karşın Enlil'i yakalayıp kentten ölüler diyarına sürer. Böylece Enlil, tanrılar tarafından belirlenen yazgıya boyun eğerek Sümerlerin Hades'ine doğru yola çıkar. Ama büyümüş karnıyla Ninlil geride kalmayı reddeder ve ölüler diyarına Enlil'in peşinden gider. Enlil bu durumdan rahatsız olur, çünkü bu, aydan sorumlu olması kararlaştırılan oğlu Sin'in gökte değil karanlık, kasvetli ölüler diyarında oturmak zorunda kalacağı anlamına gelmektedir. Bunu önlemek için Enlil oldukça karmaşık bir hile düşünür. Nippur'dan Hades'e giden yol üzerinde yolcular herhalde küçük tanrılar olan üç kişiyle karşılaşmaktadır: Nippur kapılarından sorumlu kapı bekçisi, "ölüler diyarı ırmağının adamı" ve ölüleri Hades'e geçiren Sümer "Kharon"u, yani kayıkçı. Enlil sırayla bu kişilerin kılığına girer -ilahi başkalaşımın bilinen ilk örneği- ve Ninlil'i, ağabeyleri Sin'in yerini almaları için üç ölüler diyarı tanrısına gebe bırakır: böylece Sin göğe çıkmak için serbest kalır.
Sayfa 191 - Alfa yayınlarıKitabı okudu
33 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.