-Krizantem
Geç çiçek açışıyla sonbaharla
özdeşleşmiştir. Açması kışı
bulduğundan Doğu'da uğurlu
bir uzun ömür, varlık ve
mutluluk sembolüdür. Işıltılı
taçyaprakları krizantemi
Güneş sembolizmi ve Japon
imparatorluk ailesiyle ilişkili
kılmıştır. Batı sanatındaysa
yozlaşma ve ölüm ifade eder
-Nergis
İlkbaharın keyifli bir sembolü olan nergis diriliş ve
Paskalya'dan önceki perhizle de ilişkilendirilmiştir.
Yunan türü Narcissus'un onu kendi yansısına âşık
olan genç Narkissos'un mitiyle ilişkilidir. Bundan
ötürü nergis özsevgi simgesi haline gelmiştir.
-Zambak
Saflık ve barışla özdeşleşen
zambak hem bakire tanrıçalar
hem de bereketle ilgili anlamlar
yüklenmiştir. Çin'de gün
zambağının acıyı hafiflettiğine
inanılırdı. Dev Gymea zambağı
ise Avustralya Aborijinleri için
dayanıklılığın simgesidir.
-Lale
İran'da kusursuz aşkın simgesi
olan lale daha sonra Allah ile
ilgili bir sembol haline gelmiş,
OsmanlI hükümdarlarının
amblemi olmuştur. Hollanda'yla
bağlantılıdır ve Amsterdam'ın
olduğu kadar varlık, güzellik ve
ilkbaharın da simgesidir.
-Sümbül
Âşığı Hyacinthus yanlışlıkla bir
diskle öldüğünde Apollo onun
kanından biten çiçeğe ismini
verir. Sümbül belki de bu öykü
yüzünden Hıristiyanlıkta ihtiyat
sembolü olmuştur.
-Çuha çiçeği
Erken açtığından "prima rosa"
(ilk gül) de denirdi. İlk aşk,
gençlik ve saflığı temsil eder.
Kuzey mitolojisinin aşk
tanrıçası Freya ile ilgili görülür,
Keltlerde ise perilerin çiçeği
sayılırdı. Geleneksel olarak
şifacılıkta kullanılmıştır.
-Çiğdem
Geleneksel olarak ilkbahar,
gençlik hoşnutluğu, neşe ve
bereketle bir görülmüştür.
Çiğdemden kolyeler takmanın
sarhoşluktan koruduğuna
inanılırdı. Safran çeşidi san
kumaş boyası olarak kullanılır.
-Orkide
Doğuda orkide güzellik, tutku
ve doğurganlık çağrıştırır. Kadın
zarafetini de temsil eder.
Batı'da temsil ettiğiyse lüks,
güzellik ve inceliktir,
kusursuzluğu da simgeler.
Beneklerinin Isa'nın kanını
temsil ettiğine inanılır
-Kardelen
Duru güzelliği bu çiçeği ilkbahar
habercisi bir arılık ve umut
simgesi haline getirmiştir.
Viktorya Döneminde kısa
sapından dolayı toprağa verilmiş
ölüleri çağrıştırırdı. Aynı
zamanda Bakire Meryem ve
Hıristiyan Candelaria
bayramının amblemidir.
-Çarkıfelek
Yeni Dünya'daki Ispanyol misyonerler bu çiçeği çarmıha geriliş
sembolü olarak benimsemiştir; koronası Dikenli Tacı, en tepedeki üç
çıkıntısı Isa'nın çarmıha gerilişinde kullanılan çivileri temsil eder.
İsrail'de görünümünden ötürü "saat-çiçeği" lakabı verilir.
- Menekşe
"Menekşe gibi kapanmak" deyimi utangaç insanları
anlatmak için kullanılır ve menekşenin yaprakları
arasına saklanarak yeri kucaklayışını da ifade eder.
Çocuk Isa'nın sevgisi konulu resimlerde menekşe
Meryem'in iffetiyle Çocuk Isa'nın uysallığını temsil
eder. Ortaçağ'da istikrar sembolüydü.
-Hercaimenekşe
Açık yüzlü hercaimenekşe
düşünce, sevgi ve yürek
dertlerinin ifadesidir. Halk
inanışına göre sevdiğinin
kalbini kazanmak isteyen bir
demet hercaimenekşe
götürmelidir.
-Hanımeli
Hanımelinin tırmanıcılığı âşığın
kucaklayışını simgelerken
kokusunun da tutkulu düşlere
yol açtığına inanılır. Halk
inanışına göre eve hanımeli
getirirseniz bir yıl içinde bir
evlilik olacak demektir.
-İris
Umut ve ışığın gücünü temsil
eder ve Yunan gökkuşağı
tanrıçasıyla ilişkilidir. Çin'de
yalnızlık içindeki güzelliğin
işaretidir. Üç taçyaprağı inanç,
bilgelik ve değer temsilidir.
-Şakayık
İlkbaharda açtığı Çin'in imparatorlara özgü çiçeği güzellik ve dişilikle
de ilişkilidir. Japonlar onu bir bereket sembolü olarak görür ve
evlilikte mutlulukla ilişkilendirir. Geleneksel tıpta da yaygın bir
şekilde kullanılır.
-Siklamen
Göbeğindeki koyu kızıldan ötürü siklamen tutku simgesi olmuş,
kökleri aşk iksirlerinde kullanılmıştır.
Kızıl noktasının Bakire Meryem'in kanayan yüreğini
temsil ettiği düşünülürdü. Boyun eğiş ve vedalaşmanın da
ifadesi sayılmıştır.
-Unutma beni
Avrupa efsanesine göre bu çiçeği sevgilisi için toplarken boğulan
gencin son sözleri "Unutma beni" olmuş. Bu mavi çiçek anımsama,
dostluk, sadakat olduğu kadar umutsuz aşkın da sembolüdür. Çeşitli
hayır işleriyle ilişkilidir.
-◄ Düğünçiçeği
Altın rengi düğünçiçeği varlık
ifadesidir ve aslen Roma
bereket tanrısı olan Mars’ın
amblemidir. Yalınlığı ve yere
yakın yetişmesi tevazu ve derli
topluluğu simgeler. Bir
zamanlar deliliği iyileştirdiğine
inanılan düğünçiçekleri taklit ve
çocukluğun ifadesi olarak da
görülür.
-Papatya
Bir güneş amblemi olan papatya tevazu ve yalınlığın mükemmel bir
simgesidir. Masumiyet ve sadık aşkla da özdeşleşmiştir. Geleneksel
olarak kızlar taliplerinin gerçek olup olmadığını papatya yapraklarını
geride tek bir tane kalana dek "seviyor, sevmiyor" diye şarkı
söyleyerek koparmak suretiyle belirlerler.
-*> Günebakan
Koca kafası durmadan güneşi izleyen günebakan kul köle olmayı
temsil eder, bununla birlikte durmadan konum değiştirmesi kimileri
için güvenilmezlik anlamına gelir. Helianthus türü çiçeklerden oluşu
onu Güneş tanrısı Helios ile ilişkilendirir. Çinliler onu ölümsüzlükle
ilgili görür.
-Gelincik
Birinci Dünya Savaşında savaş
alanı üzerinde bittiğinden kan
kırmızısı gelincik Batı'da
savaşta ölenlerin
anımsatıcısıdır. Çinliler onu
tohumlarından elde edilen
afyonun kötülükleriyle
özdeşleştirir. Eski Yunan'daysa
gelincik uyku ve rüya tanrıları
Hypnos ile Morpheus'la
ilişkiliydi. Gelincik Ana Tanrıça
ve kışın ölümüyle onu izleyen
bereketin de simgesiydi.
-Lavanta
Eski zamanlardan beri parfüm, temizlik ve şifacılıkta kullanılan kokulu
lavantanın pek çok sembolik çağrışımı vardır. Tılsım, sevgi simgesi ve
uykuya yardımcı olarak görülmüştür. Kötülükleri uzaklaştırmak için de
kullanılmış ve sevgiyle özdeşleşmiştir.
-Karanfil
Pembe karanfil anneliği, beyaz
karanfilse saf aşkı temsil eder.
Afrodizyak özellikler atfedilen
kırmızı karanfil aşk ve
doğurganlığın evlilikle
ilişkilendirilmiş yaygın bir
sembolüdür. Meryem ve Çocuk
resimlerinde çoğunlukla anne
sevgisinin ifadesi olarak yer
almıştır.
-Karahindiba
Şifacılık ve kehanet ile
özdeşleşmiştir. Kabarık tohum
başı geleneksel olarak aşk
falında kullanılırken çayının da
psişik yetileri geliştirdiği
söylenir. Sarı yaprakları Güneşi
temsil eder. Başka yerlerde
yapraklarının acılığıyla
burukluğun simgesi olarak
görülür.
-Kadife çiçeği
"Güneş Otu" olarak bilinen, güneşle ilgili bir
semboldür. Tutku ve yaratıcılığın ifadesidir.
Çin'de uzun ömür, Hindistan'daysa tanrı
Krişna ile ilişkilendirilmiştir. İlk Hıristiyanlar
"Meryem Altını" adıyla onunla sunu
yaparlardı.
-Anemon
Adını Yunanca "rüzgâr" anlamına gelen anemos sözcüğünden alan
kızıl anemon ya da rüzgâr çiçeği kısa ömründen ötürü yaşamın gelip
geçiciliğini temsil eder ve yasla ilişkilendirilir.