Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

192 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
·
7 günde okudu
Korumak mı? Restore etmek mi?
Yazar hakkında: Çağdaş restorasyon kurmanın öncülerinden Camillo Boito, İtalyan bir mimar ve mimarlığının yanı sıra tanınmış bir sanat eleştirmeni, sanat tarihçisiydi. Venedik Güzel Sanatlar Akademisi’nde mimarlık eğitimi aldı. Milano’daki Brera Güzel Sanatlar Akademisi dahil olmak üzere İtalya’nın önemli akademilerinde mimarlık dersleri verdi. Yazarlık kariyeriyse dergi ve gazetelerde yayımlanan mimarlık ve restorasyon makaleleriyle başladı.İtalya’nın önemli yapılarında yaptığı başarılı restorasyon çalışmalarıyla bilinen mimar, öyküleriyle de tanınmaya başladı. Notte di Natale (Noel Gecesi) adlı psikolojik gerilim öyküsü Evgueni Mlodik tarafından 2012’de Christmas Eve ‘45 adıyla kısa filme çekildi. Kitap hakkında: Kitap; İçindekiler (5), Mimarlıkta Restorasyon (7-84), Altın Bazilika (85-124), Resimde ve Heykelde Restorasyon (125-155), Sanat Eserlerinin Korunması (157-192) olarak dört bölümden oluşmakta­dır. Mimarlıkta restorasyon başlığıyla ele alınan ilk bölümde; mimari eserlerin nasıl restore edilmesi gerektiği üzerine düşünceler diyalog haline getirilmiş, bir tartışma ortamı yaratılarak okuyucuya aktarılmıştır. İlk bölüm iki alt başlık şeklinde: Birinci Konuşma (9-60) ve İkinci Konuşma (61-84) olarak ele alınmış. İki konuşmanın yer aldığı ilk bölümde Camillo Boito, mimari anıtların onarıl­maktan daha çok sağlamlaştırılması, restore edilmekten çok onarılması gerektiğine vurgu yapar. Mimari anıtları korurken de eklenti ve renovasyonun yapılmaması gerektiğini vurgular. Mimari yapıyı sağlamlaştırırken zorunlu nedenlerden dolayı eklenti ve renovasyon yapılıyorsa, yapının üslubundan farklı bir biçimde yapılması gerektiğini söylüyor.Bu durumda yapılan her şey geçmişin değil, bugünün birer eseri olarak kendilerini göstermesi gerektiğini vurguluyor. Yazar, yeni eklenen ya da restitüe edilen bir parçanın eski olmadığını göstermek için 8 madde önermiştir. Altın Bazilika başlıklı ikinci bölümde; San Marco Bazilikasının restorasyonu örneği üzerinden tarihi yapıların mermer elemanlarının yıkanıp yıkanmamalı gerektiğini sorgulatıyor yazar. Tarihi yapıların mermer elemanlarında zamanla ve dış etkenlerle oluşan kirin yıkanarak temizlenmesi ve ya olduğu gibi kalmasının çelişkisi sorgulanır. Yazar bu çelişki üzerine başından geçmiş benzer olayları anlatır ve tarihi yapıların mermer elemanlarının saf su kullanılarak temizlenmesi gerektiğini vurguluyor. Resimde ve Heykelde Restorasyon başlığıyla ele alınmış üçüncü bölümde; yazar heykel ve resim sanatının genel restorasyon kuramından bahsediyor. İlk olarak heykel sanatından bahseden yazar heykellerin restorasyonu için bir kuramdan bahşediyor.Kurama göre: Hiçbir restorasyon yapılmamalıdır; ister yakın zamanda, ister eskiden yapılmış olsun, şimdiye kadar gerçekleştirilmiş her tür restorasyon hemen, hiç ertelemeden baştan atılmalıdır. Yazar en iyi restoratörün elinden çıkılacak bile olsa heykel sanatının eserlerinin restore edilmemesi gerektiğini vurguluyor. Daha sonra resim sanatının restorasyonundan bahsediyor. Antikçağ’a ait ve ya eski bir eserim sanatsal yanıyla ilgilenmeyip sadece maddi anlamda korunması amaçlayan işlemin hangi tür olursa olsun restorasyon olarak kabul edilmediğinden bahsediyor. Resim restorasyonunda her türlü dış etkene dikkat edilmesi ve özgün boya taba­kasının en son çare kaldırılmasını bunun yerine insanların ve zamanın yol açtığı hasarların gideril­mesinin önemli olduğunu vurguluyor. Kitabın son bölümünde ele alınan Sanat Eserlerinin Korunması başlığıyla: ilk bölümde olduğu gibi diyalog şeklinde hayata geçirilmesi düşünülen bir yasa üzerine düşündüklerini aktarır. Tarihi eserlerin maddi çıkar olarak gözetilmemesi gerektiğini vurgulayan yazar, maddi çıkar gözetilmesini yol açtığı sorunların kontrol altına alınması ve çözüm üretilmesini örnekler üzerinden ele almıştır.
Korumak mı, Restore Etmek mi?
Korumak mı, Restore Etmek mi?Camillo Boito · Janus Yayıncılık · 20188 okunma
·
49 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.