Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Şeriat ve Kadın 3
Yabancı bir erkekle konuşurken hoş bir edá ile konuşmayın. Yok sa kalbinde (cinsel) hastalığı bulunan kimse cinsellik umidine kapılır... Kadınların şarkı söylemelerini ve daha doğrusu músikiyi (askeri músiki hariç) yasaklamasının bir nedeni de budur. Nitekim Ebû Da- vid'un naklettiği bir hadise göre Muhammed: Kulağın zinásı müzikidir, músiki kalbde nifak doğurur. Kadının kötülük kaynağı, şeytan ve fitneci, ya da boş boğaz olduğu ve kocasının sırlarını tutmadığı şeklindeki (ve benzeri) tanımlamalara Muhammed, çoğu kez kendi haksız davranışları sonucu başvurmuştur. Örneğin kadınların sır tutmaz oluşu ya da kıskanç lıkları konusunda suçlamalara sebep olaylardan biri cariyesi Mariya ile Hafsa'nın odasında cinsi münasebette bulunması ve bulunurken. Hafta tarafından yakalanmasıdır. Bilindiği gibi bu vesile ile Muham- med, kendi hatalı davranışını örtbas etmek üzere Hafsa'dan, bu olayı diğer karılarına anlatmamasını istemiş ve bir daha Mariya ile yatmayacağına dair yemin etmiştir. Fakat Hafsa, kendi yatağında başka bir kadınla yatar bulduğu Muhammed'in olumsuz davranışın- dan pek haklı olarak incindiği için, olan biteni, kendisine çok yakın bildiği Ayşe'ye anlatmış ve Ayşe de bunu Muhammed'in diğer karı- larına aktarmakla, her şey açığa vurulmuştur. Söylemeye gerek yoktur ki böyle bir olay dolayısıyla Hafsa'nın, sırf içini boşaltmak ve rahat etmek için gördüklerini Ayşe'ye anlatması kadar beşeri bir şey olamaz. Aynı durumda bırakılan her insanın yapacağı şey, en azından budur. Bu itibarla Muhammed için, Hafsa'nın tutumunu kıstas yapıp tüm kadınlara şami! bir kötüleme yoluna gitmek insaf kuralları ile bağ daşmaz. Öte yandan unutur göründüğü bir şey daha vardır ki o da, yine vaktiyle hastalıklar konusunda söylemiş olduğu sözlerdir. Gerçekten de veba hastalığının, ya da karın hastalığının, ya da zatüriyes cinsi hastalıkların şahadet» mesabesinde olup bu hastalıklar yüzünden ölenlerin Tanrı yolunda ölmuş sayılacaklarını ve bu tür hastalıkların Tanrı'ya saygılı olanlara musallat olduğunu söyleyen kendisidir Yine aynı şekilde hastalığın Tanrı'dan gelme olduğunu ve bu iti- baria hastalığa çare aramamak gerektiğini ve hastalık ateşi ne kadar yüksek olursa o oranda günahlardan kurtulmuş olunacağını söyleyen de kendisidir. Eğer bütün bu söyledikleri doğru ve gerçekten Tanrı'dan gelme idiyse, bu takdirde bu kurallara herkesten önce kendisinin uy- ması ve örneğin tedavi usullerine başvurmaması, ya da ateşinin yük selmesi sırasında üzerine su dökülmesini istememesi gerekirdi. Çünkü başkalarına talkım verirken,kendisinin salkımı yemesi peygamberliginden beklenmezdi. Kadın eğe kemiği gibidir. Onu doğrultmak istersen kırarsın. Onu kendi haline bırak ve eğriliğiyle ondan faydalanmaya baka Buhari ve Müslim'de yer alan bu hadise dayanarak Gazali şunu ekler: Yani kadının ahlakını istediğin gibi düzeltemezsin. Daha başka bir deyimle Şeriat mantığına göre «iyi» sıfatını kadınlarauygulamak doğru değildir, çünkü Muhammed bunun böyle olduğunu belirtmiştir. Ona göre kadınlar, hiç bir zaman insanı iyiliğe ça- ğırmazlar; bu nedenle onların şerrinden korkmak ve korunmak şarttır. Kadınların, Şeriatcıya göre, bedenen pis sayılmalarının bir kanıtı hayızlı yaratılmış olmaları ise, diğer bir kanıtı da idrarlarının, erke- ğin idrarına oranla, daha kirli olmasıdır. Nitekim Ebu Davûd'un riva- yetine dayalı hadis'e göre Muhammed, «Eğer birinizin üzerine kadın idrarı sıçrayacak olursa o yeri mutlaka lyice yıkayınız; fakat eğer er- kek idrarı sıçramış ise, bu takdirde elbiseyi ya da o şeyi yıkamaya ge- rek yoktur, sadece silkelemek yeterlidir şeklinde konuşmuştur.(ebu Da'vudun rivayeti ettiği ve Bişkat el meşabih de yer alan bu hadis için bk. Mishkat..1960) Öte yandan Arap peygamberi kadın sınıfını öylesine pis kabul etmiştir ki onları hayvanların genellikle en pis olanlarına eş değerde tutmuş ve bu nedenle ibadeti bozan şeyler arasında domuz, köpek, eşek! gibi hay- vanları sıralarken kadını da bu listeye katmıştır. Her ne kadar katmış olmasının nedenini kadının pis olmasından değil fakat erkeğin şehvetini uyandırma tehlikesinden doğduğu iddia edilebilirse de, «domuz, köpek ya da eşek gibi hayvanlar itibarıyla böy- le bir şey söz konusu olamayacağına göre, bu iddianın geçerli bir yönü pek yoktur. Olsa olsa kadınlar bakımından her iki nedenin öngörüldüğü söylenebilir ki insanlık haysiyetini incitme açısından hafifletici bir çözüm sağlamaz. Ne ilginçtir ki namaz kılanın önünden kadın geçtiği takdirde tip- ki köpek, domuz va gibi pis hayvanlar geçmiş gibi, namazın kirlen- miş olacağini söyleyen Muhammed, deve ya da kedi cinsi hayvanların geçmesi halinde sakınca bulunmadığını bildirmiştir. Dahn başka bir deyimle deve ile kedinin, muhtemelen kadından daha temiz olduğunu anlatmak istemiştir. Öte yandan kadınlarla tokalaşmayı haram sayması ve yasaklaması da yine yukardaki nedenlere, yani kadının pis bir yaratık olması ge- reklerine dayanır. Gerçekten de Arap kaynaklarından öğrenmekteyiz ki Muhammed, Ben kadınlarla asia tokalaşmam der ve sel uzatarak kadınlarla gö rüşmez ve hiç bir kadının eline elini sürmek istemezdi. **Mekke'yi fethettikten sonra kadınları blat ettirirken, sözlü olarak biatları bitirince Ömer'i, onlara el vererek blat ettirmeye memur etmiş, kendisi bu işi yapmak istememiştir. Daha başka bir deyimle, kadınların blatının doğrudan doğruya el tokalaşması şeklinde yapılmaması için kendinden örnek yaratmayı düşünmüştür. Esasen ibn Hümeyd'in bil- dirdiğine göre Muhammed'in kadınları blat ettirmesi, genellikle, iki 195. Muhammed, köpek ve eşek vs. gibi hayvanlardan gayrı kadınların da namazı bozan şeylerden olduğunu söyleyince Ayşe dayanamamış Bizi bu hay- vanlara eş tutuyorsun demek suretiyle üzüntüsünü belirtmiştir. Bir defasında da Biz kadınları köpek ve eşeklere benzetmek doğru değildir diye yakınmıştır. Fakat buna rağmen Muhammed onu, namaz kıldığı sıralarda dalma kenara it- miştir. Ayşe şöyle der: «Gerçekten de namaz sırasında Tanrı elçisiyle Kıble ara- sında yattığım sirada o beni kenara iterdi. Bu husuta bk. Sahih-i Buhari Muh- tasarı Tecrid-i Sarih, II, 446 ve d.; Ayrıca bk. Mishkat..., (1960), IX, 292, 294. 196. Namazı kateden hadisler için ayrıca bk. Tırmızı, Sahih, Mevakit al-Şa rat, 136. 197. Kedinin namazı bozmadığı hususundaki hadisler için bk. İbn Maca, 1, 32; Devenin «sutra> işini göreceği hususunda bk. Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih, II, 446 ve d.; Müslim, Kitab-u Salat, 241-2, 244-8. 199. Muhammed'in karılarının (özellikle Ayşe, Esma, Sevde gibi) beyanla- 198. Tırmızı'nin Refika kızı Ümmeyye'den rivayet ettiği hadisler. rına dayalı olarak Buhari, Muslim, Ibn Maca, Tirmizi, Ibn Hanbel gibi kaynak- larda yer alan hadislerden anlaşılmaktadır ki Muhammed el uzatarak kadınlar- la görüşmez, hiç bir kadının eline dokunmaz ve hiç bir kadının kendisine el uzat- masını istemezdi. Bu konuda bk. Ibn Ishak, age, (1980), 553; Taberi age, (1966), II, 684-5 Kendisi kadınlarla tokalaşmadığı gibi başkalarının da tokalaşması na tahammül edemezdi. Bundan dolayıdır ki kadınlarla tokalaşanların savuçlarının içine ateş konacağını söylemek suretiyle tokalaşma ya sağını yerleştirmiştir. Bu yasağı koyarken düşündüğü şey, hiç kuşku suz mü'min erkekleri kadının şeytaniliğinden ve şeheviliğinden ol duğu kadar pisliğinden uzak kılmak olmuştur. Buhari ve Müslim'in ve Teberrani'nin ve Beyhaki'nin naklettikleri hadislerden bunun böyle olduğu anlaşılmaktadır: Elin zinası, el teması'dır (tokalaşmaktır); Her kim yabancı bir kadınla tokalaşırsa kayamet gününde onun iki avucuna ateş ko- nura; Birinizin başına demirden bir şişin vurulması, onun kendi. sine helal olmayan bir kadınla tokalaşmasından daha hayırlıdır. şeklindeki hadislerden anlaşılmaktadır ki tokalaşmayı, kadının eline dokunmakla erkeğin şehvete gelebileceği mülahazasıyla yasaklamıştır. Fakat Ibn Hanbal'ın «Müsned» adlı yapıtında belirtilen hadislere göre bu yasağın aynı zamanda kadınların «ådet gören pis yaratıklar olmaları nedeniyle konduğu ve çünkü Muhammed'in, ara sıra kadın- laria tokalaşırken ellerini bir beze sardığı ve bu işi temizlik nedeniyle bu şekilde yaptığı anlaşılmaktadır. Aynı şeyi erkeklerle tokalaştıktan sonra yapmadığına göre kendisini, kadında var saydığı pisliğe karşı ko- ruinak istediği barizdir. Bütün bunlardan gayrı bir de kadınların uğur- suzluk getirdiğine inanmış olmasından dolayı da tokalaşmayı yasakla- dığına dair hadisler vardır. Örneğin Sevde bint Assam b. Halid'in ken- disine blatı sırasında Muhammed: Tırnaklarına hinna sür» emrini vermiştir; verirken de Kadınlarda elin bereketini alari ve uğursuzluk 200. Ibn Ishak, age, 533. Sahih... X, sh. 315-6, Sahih..., VI, 435-6. 201. Taberi, age, (1965), II, 684-5. Daha henüz Mekke dönemine tesadüf eden yıllarda KADINLAR BIATI diye bilinen bir olay vardır ki Birinci Akabe Biatu diye de bilinir. Medine'deki Ensår'dan 12 kişi Mekke'ye gelerek Muham med ile El-Akabe'de buluşmuş ve ona blat etmişlerdir. Bu olaya KADINLAR BIATI adının verilmesinin nedeni, kadınların biat etmiş olmalarından değildir. Çünkü blat'a katılan kadın olmamıştır. Sadece CIHAD farz'edilmeden önce ya- pıldığı içindir ki bu adia anılmıştır. (Bu hususta bk. Taberi, age, 11, sh. 175). 202. Ibn Hanbel, Musned, 408, 21.
·
109 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.