Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Evrenin düzen ve dengesini bozucu nitelikteki her türlü müdahale,ifrat ve tefrit kötüdür. Evren ile uyum konusunda olumsuz bir tavır takınabilecek tek varlık;akıl,irade ve kudret donanımına sahip olan insandır. İnsanda iyi eylemler bilinçli ve iradi olarak gerçekleşmediği zaman ahlâk konusu olmaz. Dini ve ahlâki mükellefiyetin varlığı ve anlamlılığı ancak insana verilen özgür irade ile mümkün ve anlaşılabilir olmaktadır. İradenin üzerinde bir baskı ve zorlama olursa,irade anlamını yitirir.Irade sahibi olmayan bir varlık gerçek anlamda ne fail,ne de yaratıcı olabilir. İnsanınn teklife muhatap olması,dolayısı ile bu dünyada özne olması,sahip olduğu irade ile mümkündür. Bilgi ve ahlak birbirinden ayrı düşünülemez. İnsan,çevresindeki olasılıklardan birini tercih ederken bir bilgiye dayanmak durumundadır. Ancak o zaman gerçekleştirdiği eylem anlam kazanır. Göklerin ve yerlerin kaçındığı emaneti yükleme sorumluluğunu kabul eden insanın,Allah'ın kendisinden gerçekleştirmesini beklediği sorumlulukların neler olduğunu bilmesi ile teklif anlamli ve tutarlı olur. Allah'ın mükellef tuttuğu insanın ilahi muradı bilmesinin olanaklı olmaması düşünülemez.Insanlar hakkında verilen hükümler,aslında o kişinin ahlâki davranışları hakkında verilmiş hükümlerdir. İnsan,Allah'ın potansiyel olarak kendisine vermiş olduğu kudret ile istediği eylemi gerçekleştirme  imkânı elde etmektedir. Eyleme iyi ya da kötü değeri kazandıran yönün bilinmesi ancak düşünmeyle olur. Bir eylemin kazanacağı değer açısından yönü bilindiğinde, verilecek değer hükmü,içerisinde aynı yönün bulunduğu her eylem için geçeridir. Her eylem, gerçekleştigi vecih,sebep üzerine değer kazanır.
·
18 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.