Dedi-kodu, söz taşımak, kovuculuk, çekiştiricilik, ispiyonculuk ve gammazlık gibi anlamlara gelen nemîme (نميمة) kötü bir ahlaktır.
Bu konuya dikkat çekmek bâbından bazı fikirleri aktarmak istiyorum.
* Bir adam, Halid b. Velid'e: "Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- Halid: "Kendi sayfasıdır, istediği ile doldurur" dedi.
* Bir adam, Vehb b. Münebbih'e: "Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- Vehb: “Şeytan senden başka elçi bulamadı mı?" dedi.
* Bir adam, Ali b. Hüseyin'e: “Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- Ali b. Hüseyin: “Eğer benim hakkımda söyledikleri doğru ise Allah beni affetsin. Eğer doğru değilse Allah onu affetsin" dedi.
* Bir adam, İmam Şâfiî’ye: “Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- İmam Şafi: “Eğer doğru diyorsan, sen dedi-kodu yapıyorsun. Eğer yalan söylüyorsan, sen fasıksın" dedi.
* Bir adam, bir âlime: “Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- Alim: “O, bana ok attı, ama isabet ettiremedi. Sen ise oku getirip kalbime sapladın" dedi.
* Bir adam, bir âlime: “Falanca adam, senin hakkında konuştu" dedi.
- Alim: “Üç cinayet işledin; Kardeşim ile aramı bozdun. Boş kalbimi meşgul ettin. Kendini de, benim gözümden düşürdün” dedi.
Başkası aleyhinde bir şeyler söylenildiği duyulduğunda, şu altı şeyi yapmak gerekir:
1- Söz taşıyana, inanmamak. Çünkü, söz getiren fâsıktır. Fâsığa inanılmaz ve sözüyle hareket edilmez.
2- Söz taşıyanı, susturmak. Çünkü, bu kişi haram işlemektedir. Harama mani olmak farzdır.
3- Söz taşıyanı, Allah için sevmemek. Çünkü o, açıktan günah işlemektedir.
4- Kötülenen kimseyi, kötü bilmemek. Çünkü, sû-i zan etmek haramdır.
5- Haber verilen şeyi, araştırmamak. Çünkü, söz taşıyanın verdiği haberi araştırmak haramdır.
6- Söz taşıyıcısı kişi gibi nemmamlık yapmamak, yani duyulanı bir başkasına bildirmemek.
* Laf taşımanın yasaklanma nedeni, taşınan sözün doğruluk veya yanlışlığı değil; taşıyıcılığın kendisinin kötülüğüdür.
Alıntıdır