Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Hiroshi Teshigahara’nın “The Face of Another ” filmi, Guy Debord’un “Gösteri Toplumu” ve Jacques Ranciere’nin “Özgürleşen Seyirci” adlı metniyle okunduğunda, modern eleştiri gösteri olarak kendisini çıplak biçimiyle ortaya koyar. Gösteri toplumunun özne ve nesne ilişkilerini ters yüz eden bir yönü mevcuttur. Özne olan insan, nesne olarak da konumlanır. The Face of Another filmi de bu “nesneleşmiş” ve hem kendisine hem de topluma yabancılaşmış bireyi, toplumsal izole ediliş biçimini tahrif olmuş bir yüz imajı ile aktarır. Korkunç bir kaza sonucu yüzü tanınmaz hale gelen Mr. Okuyama, Dr. Hira’nın deneysel maskesiyle yeniden hayata döndürülmeye çalışılır. Okuyama, karısı tarafından dahi “öteki” olarak görülür çünkü bir yüze değil, sargılı bir yüze sahiptir. Böylelikle insan ilişkilerinin “imaj ilişkileri” diyebileceğimiz evresine geçiş yapılır. Artık söz konusu olan yüzlerin jest ve mimiklerinden çok veya bir bakışın derin anlamlığından çok, bir imaj görüntüsü hakim olur. Okuyama, Dr.Hira’nın ona yapmış olduğu maskeyi - yeni bir yüz- taktığı zaman hem kendi içsel ruhsal dünyasına hem de kişiliğine gitgide yabancılaştığını fark eder. Yeni bir maske yeni bir yüz demek ise; yeni bir yüz yeni bir imajı imliyorsa, o halde kimlik dönüşümü imajın dönüşümüyle yeni bir görünüm kazanmıştır. Kısacası Okuyama artık kimliği salt imaja dayalı, kimse tarafından tanınmayan bir karakterdir. Modern toplum, kimliklerin toplumudur. Okuyama ise artık imaj dönüşümüyle bir kimlikten, belirlenmiş ve meşru görülen bir kimlikten , meşruyeti tartışma konusu dahi olamayan bir imaj-kimliksizliği belirtir. O artık bir suçlu da olabilir çünkü meşruiyeti sorgulanabilecek bir yasal pozisyonda değildir. Onu tanıyan, onun benliğini imaj üzerinden tanıyan tek kişi de Dr.Hira’dır. Filmin sonlarında Okuyama, Dr.Hira’yı öldürür. Okuyama, tek tanıyıcısı olan doktoru da öldürerek, tamamen kendi imajında belirsiz bir yeni karakter geliştirmiştir. Yüzün ifadesinin arkasında dönüşüme uğrayan, imaj üzerinden kişiliğini başka bir gerçeklikle yaşayan bir karakter, sanki gösteri toplumuna uzaktan tanık olan bir yabancı gibi toplulukta kaybolur.
·
190 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.