Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

لتكييف : Tekyif▪️ 🔺Allah Teâlâ'nın sıfatlarının niteliği/nasıllığı üzerinde yorum yaparak onların şöyle ya da böyle olduğunu söylemek. Sıfatların nasıl olduğuna dair sorular sormak: Allah'ın sıfatları hakkında bilmek gerekir. Fakat onun niteliği hakkında fikir yürütmek olmaz.  ~Sana Kitabı-Kur’an’ı indiren O’dur. Ondan (Kur’an’dan) bir bölümü kitabın anası (temeli ve esası) sayılan muhkem ayetler (açık ve kesin emirler)dir. Diğer bir kısmı da müteşabihtir. (Benzer manalara ve çeşitli yorumlara müsaittir.) Kalplerinde şüphe ve eğrilik olanlar, fitne çıkarmak ve (keyfi) te’villerde bulunmak üzere (açık ve kesin emirleri bırakıp, manası kapalı olan) müteşabih ayetlerin peşine düşmektedirler. Halbuki bunların gerçek te’vilini ancak Allah bilir. İlimde derinleşenler (râsihûn) ise: “Biz ona inandık, tümü Rabbimizin katındandır" derler. (Ve müteşabih -kapalı- ayetlere ise; Kur’an’ın sarih hükümlerine ve Resulüllah’ın sahih hadislerine uygun yorumlar getirirler.) Zaten temiz akıl sahiplerinden başkası öğüt alıp-düşünmez.۞Ali İmran 7 ᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐ        تأويل: Tevil▫️   🔺Herhangi bir durum ya da olay ile beraber söz ve davranış açısından, ortaya çıkan anlamı başka bir anlam şeklinde kabul etmek üzerine yorumlanmaktadır. 📍"Tevil" kelimesi ərapça  "evvela  yuevvilu tevilen" filinin masdarıdır.. Luğatte "kaytarmak, beyan etmek, gizli kalanı açıklamak"  demektir. ◾️Te'vil: Üç farklı anlamda kullanılmaktadır. a- Zâhirine muvafik da olsa sözün, dönüp dolaşıp vardığı hakikatidir. Kitap ve sünnette te'vil lafzıyla bu mana murad edilmiştir. b- Tefsir, beyan, şerh, kelamın üzerinde düşünülmesi ve değerlendirme yapılması. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in, amcasının oğlu Abdullah İbn Abbas radıyallahu anhuma için yapmış olduğu, "Allah'ım! Onu dinde fakih kıl ve ona te 'vili öğret." duasındaki te'ville kastedilen de budur. c- Beraberindeki bir delil sebebiyle kuvvetli ve tercih edilen manayı bırakıp zayıf manayı almaktır. Te'vilin bu türünü selef imamları bilmezlerdi, hatta onların tamamı bu tür te'vili kötülemişlerdir. ✍Şeyhulislam İbn Teymiyye şöyle der: ~"Sonraki âlimlerin istilahında te'vil, bir delil sebebiyle lafzın tercih edilen ihtimalini bırakıp tercih edilmeyen ihtimalini almaktır. Onların istilahına göre, lafzın açık delaletine uygun manası te’vil olmaz. Böylece onlar, Allah Teâlâ'nın te’vil lafzıyla bunu kastettiğini, nasların, sözlük anlamlarına muhalif te'villerinin olduğunu, bu te'villeri Allah'tan başka kimsenin bilemeyeceğini ve te'vilcilerin de bilemeyeceğini zannetmişlerdir." 📚Mecmûu'l-Fetâvâ, 5/35; 3/55 ve 288; 4/68; 13/270,313 #Akaid  #İsimSıfatTevhidi  #Kavramları ᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐᚐ
·
63 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.