“Origin Of Evil”
Puan vermedi·175 syf.··
2024 18. kitabı
·
17 günde okudu
·
Okunma: 14 Eylül 2024 10:49
Kötülüğün kökeni hakkında şu ana kadar okuduğum en kapsamlı araştırmalardan biriydi.Belki de insan psikolojisinin en merak edilen konularından biri “Bir insanın kötülüğü doğuştan mı yoksa yetiştiği çevreden mi gelir?" ya da "Sıradan insanlar eline güç geçince neden sadist ve zalim olur?" “Bir insan başkasına acı vermekten neden zevk alır?" sorularına Storr ışık tutmaya çalışıyor.Ne yazık ki bu sorunun hala tam bir cevabı yok ama ikisinin de ne derecede olduğunu bilmesek de çevrenin de ırsi faktörlerin de etkili olduğunu biliyoruz.Storr bölüm bölüm bir insanın neden saldırgan olduğunu,şiddet suçlarının kökenini zengin örneklerle inceliyor.Bir insan neden antisosyal davranışlar sergiler? 20.yüzyılın en büyük insan kıyımlarından biri olan yahudi soykırımında yer almış Nazi gardiyanları ve subayları sanıldığının aksine psikopat değildi.En azından çoğu değildi.Hatta birçoğu savaş başlayana kadar çok normal ve sıradan vatandaşlardı.Eichmann Arjantin’de yakalandığında,onu yakalayanlar son derece sıradan bir adam olduğunu söylemişlerdi.Psikopat ya da sadist bir savaş suçlusuna hiç benzemiyordu.Dünyada onun gibi milyonlarca adam vardı.Storr’a göre de Eichmann acımasız bir soykırımcı değildi.Sadece ona söyleneni yapan itaatkâr bir devlet memuruydu. Storr,tersi önlemlerle anlatımını zenginleştirse de benim anladığım kadarıyla insanın doğuştan kötü olduğuna ve otoriteye sorgulamadan uyma eğilimine inanıyor.Milgram deneyi de bunu kanıtlıyor.Burda aklımıza Nietzsche’nin meşhur “Sahiden, ne çok gülmüşümdür, keskin pençeleri olmadığı için kendilerini iyi zanneden zayıflara!” lafı da gelebilir elbette.
İnsan YıkıcılığıAnthony Storr · Alfa Kitap · 202260 okunma
·
62 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.