Bu noktada,söz konusu niyaz ve yardımı beklenen ilahın keyfiyetinin iyice
anlaşılmasını gerekli görüyorum.Eğer ben susayıp ta su getirmesi için hizmetçimi veya
hastalanıp beni tedavi etmesi için doktoru çağırıyorsam;ne bu çağırma niyaz olarak
nitelendirilebilir ve ne de bu,hizmetçi ya da doktoru ilahlaştırmak manasına gelir.
Çünkü bütün bu olanlar sebep ve sonuç zinciri içerisinde gerçekleşmektedir,dışında
değil.Ancak eğer ben susuzluk hali ya da hastalık durumunda hizmetçi ya da doktoru
çağırmak yerine,herhangi bir veli ya da putu yardımıma çağırırsam, bu tabii ki onları
ilahlaştırmak ve onlara dua etmek olur.Çünkü,benden yüzlerce kilometre uzakta bir
kabirde istirahat etmekte olan veliyi yardımıma çağırmam,onun bu haliyle beni duyup
işittiğini kabul ettiğim manasına gelir.Bana göre,o,sebepler alemine hükmetmektedir
ve bu yüzden de bana su yetiştirmeye ya da hastalığımı gidermeye kadirdir.